Jump to content

Game of Thrones


L_Voll
 Share

Recommended Posts

Okej, satan vad dåligt jag minns.

Han kungen som just konverterat till ljusguden, vem fan är det? Exakt vilken relation har Starksen till kungen som de just skickat sonen de snodde till?

Har fler frågor men kommer inte på just nu, lär återkomma.

Såg just tredje avsnittet förresten, angående spoilern.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, satan vad dåligt jag minns.

Han kungen som just konverterat till ljusguden, vem fan är det? Exakt vilken relation har Starksen till kungen som de just skickat sonen de snodde till?

Har fler frågor men kommer inte på just nu, lär återkomma.

Såg just tredje avsnittet förresten, angående spoilern.

Kungen med ljusguden är Stannis Baratheon, yngre broder till Robert Baratehon och äldre bror till Renly. Stannis vet om att Joffrey inte är son till Robert och att tronen därmed är hans (om ingen son finns när en kung dör tar äldsta brodern över tronen). Han och Renly är därmed osams då Renly också vill lägga beslag på tronen då han anser sig vara en populär person och en mycket bättre kung än Stannis.

Grejen med Greyjoys som härskar på the Iron Islands är att fadern Balon är en girig jävel och för ~10 år sedan startade en uppror och ville bli kung över Iron Islands (istället för att det ska vara ett styre under the Seven Kingdoms), upprorer krossades dock av Roberts mannar och Balons två äldsta söner dog. För att Balon skulle hålla sig i schack och inte käfta mer tog Ned Stark hans enda kvarvarande son Theon som squire, vilket i stort sett betyder att han har levt som gisslan hos Starks sen dess.

Redigerad av Hew
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Va?

Ja, vad fan, minns du inte hur länge vi fick vänta mellan säsong ett och två åren 2007-2008?

...nejdå, jag menade såklart andra säsongen. Vet faktiskt inte hur jag lyckades få in en femma istället för en tvåa.

Edit:

Synd att man inte fick se vad som hände med Theon bara. Satt och höll tummarna för att hans huvud skulle rulla!

Edit2:

Men nej, kära bokläsare, jag vill inte veta vad som händer med honom!

:P

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vad fan, minns du inte hur länge vi fick vänta mellan säsong ett och två åren 2007-2008?

...nejdå, jag menade såklart andra säsongen. Vet faktiskt inte hur jag lyckades få in en femma istället för en tvåa.

Edit:

Synd att man inte fick se vad som hände med Theon bara. Satt och höll tummarna för att hans huvud skulle rulla!

Edit2:

Men nej, kära bokläsare, jag vill inte veta vad som händer med honom!

:P

Haha, jag blev fundersam för en liten stund.

--

Ska se sista avsnittet ikväll. Tycker inte om att jag ska få vänta i ett år på nästa säsong nu..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg just första avsnittet av första säsongen. Riktigt bra! Blev överaskad av allt sex och svärande. Det har jag inget emot :naughty: Men är det alltid lika många karaktärer att hålla reda på? Blir det lättare efter några avsnitt? Jag har iaf lite koll på de olika familjerna och deras band till varandra.

Fan vad överaskad jag blev på slutet av avsnittet.

incest

is the shit ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Helt okej sista avsnitt. Undrar ett par grejer:

Vad var det den rike snubben aka den tjocke svarte snubben hade gjort mot Khaleesi? Hängde inte riktigt med på varför hon var sur på henne. Och vem var bruden han satte på?

Vad var det som tre hornblås betydde? Att de odöda attackerade? Och borde jag veta vem den odöde på hästen var?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Helt okej sista avsnitt. Undrar ett par grejer:

Vad var det den rike snubben aka den tjocke svarte snubben hade gjort mot Khaleesi? Hängde inte riktigt med på varför hon var sur på henne. Och vem var bruden han satte på?

Vad var det som tre hornblås betydde? Att de odöda attackerade? Och borde jag veta vem den odöde på hästen var?

Han var i team med trollkarlen, vilket man såg när de dödade resten av the thirteen några avsnitt bak. Bruden var Doreah, en av Danys handmaidens (

till vänster).

Tre hornblås betyder att "The Others" (eller White Walkers som de heter i serien) attackerar, vilket inte riktigt är samma sak som de odöda (länk). Snubben på hästen var bara random white walker.

Tweak:

Det är meningen att man just nu inte ska veta riktigt vilka som låg bakom det.

Böckerna rekommenderas verkligen, har precis börjat på fjärde och är nog bland det bästa jag läst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Helt okej sista avsnitt. Undrar ett par grejer:

Vad var det den rike snubben aka den tjocke svarte snubben hade gjort mot Khaleesi? Hängde inte riktigt med på varför hon var sur på henne. Och vem var bruden han satte på?

Vad var det som tre hornblås betydde? Att de odöda attackerade? Och borde jag veta vem den odöde på hästen var?

Det var väl han och Warlock-snubben som stal drakarna ifrån henne när hon vägrade gifta sig med honom? Jag tror bruden han delade säng med var den sura assistenten Khaleesi hade. Antagligen så var hon med på planerna eller något.

Edit: Ja, precis så, Hew! :P Själv ligger jag lite i valet och kvalet huruvida jag ska beställa böckerna eller inte. Det känns ju lite som att man förtar spänningen av serien då.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hew, läser du på svenska eller engelska? Vill egentligen göra det lätt för mig och köra svenska för slapp sommarläsning, men engelska känns nästan som ett måste?

Läser på engelska. Har inte kikat på den svenska översättningen så kan tyvärr inte göra några jämförelser. Köpte denna (finns med femte boken bundlad nu också, länk).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...