Jump to content

Windows 8


Pixiegnom
 Share

Recommended Posts

Nu när Microsoft har visat upp det nya utseendet för deras kommande operativsystem Windows 8, så tänkte jag att det kunde vara passande med en tråd.

Själv är jag inte ett dugg sugen på det nya interfacet och hoppas innerligt på att man kommer kunna köra med det "vanliga" om man så önskar. Tycker det känns mest jobbigt att hoppa mellan som han gör när han startar Excell. De kunde ha löst det på ett bättre sätt och bestämt sig för ett GUI och sedan hållit sig till det.

Nu är ju dock inte Windows 8 färdigt än, utan sägs släppas om 1-2 år, så mycket kan fortfarande hända.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skummade bara igenom videon, kommer ge den en mer noggrann granskning imorgon, men om detta är framtiden för Windows så ser jag det som något positivt. Jag personligen är sjukt trött på detta gamla interface som Microsoft endast uppdaterat i smådelar i varje version, sen har jag blivit väldigt elak på Windows iom mina senaste 3 år på John Bauers IT-linje. Förändring, javisst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte det man ser i början enbart för surfplattor då? Det man ser senare som ser precis likadant ut som vanligt gissar jag att det kommer se ut till PC:

Han säger ganska tydligt att det kommer funka lika bra att använda gränssnittet med mus så antar att det kommer vara samma till PC och att man kan Välja att ha det gamla vanliga (i ny upphottad version såklart)...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Windows 8 skulle inte vara ett OS för stationära datorer (vet att dom säger annat i filmen) men för tablets och vissa bärbara. Finns papper med typ kommande surfplattor med Windows 8 som OS.

Har hört rykten om att Windows 8 kommer som en update till Windows 7 (i stil som SP och inte en ny version).

Direkt efter att IOS och Android började med tablets annonserade M$ att dom också skulle göra ett tablet OS som skulle kunna köras på ARM processorer och med mindre RAM.

Håller med dock, lite för jobbigt med nya sättet att styra. Det är som Vista med Media center igång hela tiden.

Ett 30 minuters Demo på GUI

Redigerad av Alle090
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...
Skrivet (redigerad)

Microsoft har nu sagt att Windows 8 kommer släppas 26 Oktober och en Release Preview finns att ladda ner här.

Fick just ner ISO:n och kommer nog slänga in den imorgon. Ska bli kul att testa. :)

Edit: "Datorns processor är inte kompatibel med Windows 8." pinch_1182596_0.gif

Det enda som står i systemkraven är att den ska vara på 1GHz eller snabbare...

Redigerad av Pixiegnom
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag provade under ett par dagar då jag köpt min nya dator, men metro-skiten var alldeles för irriterande för mig. Självklart funkar nästan allting som vanligt. Metro-layouten är ju i princip bara den vanliga start-menyn i fullscreen.

Funktionsmässigt var väl allting precis som vanligt, men det kändes bara riktigt irriterande att behöva ta upp en fullscreen-meny och scrolla mellan stora ikoner för att hitta det man ville, istället för att bläddra i en liten lista nere i högra hörnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Någon som har kört med Windows 8 på senaste tiden och har lust att dela med sig av sina tankar kring det? Jag funderar på att formatera C: och skaffa Windows 8 men än fortfarande rätt så kluven.

Har kört win8 sen release. Är så van vid det nu och ser ingen mening med att sitta kvar på win7 om du inte måste. Metro går stänga av, så lyssna inte på bitches som bara klagar på det. Skaffa en stand-alone startmeny eller vänta på 8,1 som ska ha det från start. Tycker menyer och annat småskit är bättre än win7, men det är väl en smaksak.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört win8 sen release. Är så van vid det nu och ser ingen mening med att sitta kvar på win7 om du inte måste. Metro går stänga av, så lyssna inte på bitches som bara klagar på det. Skaffa en stand-alone startmeny eller vänta på 8,1 som ska ha det från start. Tycker menyer och annat småskit är bättre än win7, men det är väl en smaksak.

8.1 kommer tyvärr inte med en riktig startmeny :(

windows8-1.jpg?w=640

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

8.1 kommer tyvärr inte med en riktig startmeny sad_1182040_0.gif/>

windows8-1.jpg?w=640

Mig personligen spelar det ingen roll, jag har Pokki bara för att blockera metro, använder i princip aldrig startmenyn och folk som har mage att klaga på win8 bara för att startmenyn saknas borde kanske se över sitt datoranvändande om dom använder startmenyn till allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har kört med Windows 8 på senaste tiden och har lust att dela med sig av sina tankar kring det? Jag funderar på att formatera C: och skaffa Windows 8 men än fortfarande rätt så kluven.

Håller med Stellan, jag har också Pokki och då är Win8 i princip som Win7. I och med att det var såpass billigt är det även det första OS:et som jag äger lagligt vilket är en bonus, då slipper man kriga med winupdate och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Stellan, jag har också Pokki och då är Win8 i princip som Win7. I och med att det var såpass billigt är det även det första OS:et som jag äger lagligt vilket är en bonus, då slipper man kriga med winupdate och liknande.

Där sade du något. Lite pinsamt att man inte pröjsar för något som används dagligen. Hur billigt kan man få tag i Windows 8?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Där sade du något. Lite pinsamt att man inte pröjsar för något som används dagligen. Hur billigt kan man få tag i Windows 8?

En snabb koll på prisjakt säger knappa 900. Jag fick det mycket billigare vid släppet, fuskade lite (så helt laglig var jag väl inte ändå rolleyes_1184336_0.gif) och fixade till mig priset för de som köpt Windows 7 inom det senaste halvåret när Win8 släpptes. 139 spänn gick det på då!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...