Jump to content

Tråden om pengar


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Om jag handlar med en norsk hundralapp i en butik här i sverige, får jag tillbaka växel enligt växelkursen för norsk valuta, eller får jag tillbaka som om jag hade handlat med en svensk hundralapp?

Jag vet inte hur det verkligen ligger till, men spontant vill jag säga att det rimligaste vore om sedeln räknas om till svensk valuta och sedan får du växel på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med skatteåterbäring... varför för man det?

Är det för fribeloppet för skattefritt på runt 20 000 inte utnyttjades? Är det för att man tjänat något form av existensminimum? Är det det för att man fyllt i fel skattetabell? Gäller bara ~29% skatt om man tjänar över ett visst belopp?

Jag kommer att ha tjänat ca 100 000 på mitt jobb nu i sommar innan skatt och har inte jämkat. Resten av året går jag på CSN. Vad tror ni att återbäringen kommer att bli?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med skatteåterbäring... varför för man det?

Är det för fribeloppet för skattefritt på runt 20 000 inte utnyttjades? Är det för att man tjänat något form av existensminimum? Är det det för att man fyllt i fel skattetabell? Gäller bara ~29% skatt om man tjänar över ett visst belopp?

Jag kommer att ha tjänat ca 100 000 på mitt jobb nu i sommar innan skatt och har inte jämkat. Resten av året går jag på CSN. Vad tror ni att återbäringen kommer att bli?

Också funderat på det där. Det är väl åtminstone så att du direkt får tillbaka trettio procent av de runt 20 000 du inte borde skattat på, men resten? Jag fick tillbaka strax över 10 000, men de trettio procenten borde ju bara vara typ 7000. Var kommer resterande ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sköter man deklarationen rätt och är i rätt skattetabell ska man ju egentligen inte få tillbaka något, den ska ju egentligen vara runt nollan, 18700 i inkomst på ett år är skattefritt. Men om du tjänat 100000 under sommaren, kommer du verkligen få fullt CSN då? Har för mig gränsen var på 58-60.000

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag spanar hur den danska kronan står sig varje dag nu... Den har sjunkt som fan på senaste, men den har stigit lite de senaste dagarna. Det gäller att välja dagen för min löneöverföring väl. pinch_1182596_0.gif

Jag har vaskat några tusenlappar på att jag FORTFARANDE inte fört över mina norska pengar, sen i april..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får min bonus (€1300 innan skatt) imorgon, då jag jobbat på IBM i mer än 14 månader. Nu är det fest!

Jag är dock också en av de som lider av den starka kronan. Eller ja... så länge jag lever i eurozonen så är det väl chill, men jag hade ju tänkt säga upp mig vid det här laget. Får se hur det blir med den saken. Väntar nog tills euron stabiliserat sig en aning i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag spanar hur den danska kronan står sig varje dag nu... Den har sjunkt som fan på senaste, men den har stigit lite de senaste dagarna. Det gäller att välja dagen för min löneöverföring väl. pinch_1182596_0.gif

http://www.x-convert.com/chart/DKK-SEK

Stig mer! Stig mer! STIG! biggrin_1182204_0.gif

Edit: Den sjönk. sad_1182040_0.gif

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 4 weeks later...

För övrigt anser jag att vi borde döpa om den här tråden till Tråden om cash. Mer street cred.

Håller med till 100%! up brorsan. B)

När vi ändå snackar stålars så kan jag (ännu en gång?) beklaga mig över lyxproblemet att jag har 3000 i småmynt här hemma. Jag är för bekväm för att använda dem när jag handlar och för snål för att växla in dem med 5-15% "sorteringsavgift".

Siana: Du fick inte AP för att jag är skadeglad utan för att inlägget var så roligt skrivet. :P

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Siana: Du fick inte AP för att jag är skadeglad utan för att inlägget var så roligt skrivet. tongue_1181744_0.gif

Lugnt.

Om jag har förstått det rätt kan jag emellertid få tilbaka pengar för att jag pendlar, reseavdrag eller vad det heter, som man får vid deklarationen. Med lite tur kanske jag går jämnt ut i alla fall. Måste bara lista ut skiten. Borde typ anställa en revisor..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...