Jump to content

Tråden om pengar


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Ett par sådana här bör fixa biffen:

Har fördärvat tre såna där mojänger under min studietid. En när jag lassade på för mycket tvätt, en när jag var full och skulle vila på den och en när jag blev tacklad av en väninna. :(

Absolut! Använder själv en sådan, funkar wünderbar.

Funkar gör det - men det slår inte doften av tvätt som har torkat utomhus i den friska sommarvinden. :(

Redigerad av Umberto
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då kanske du tumlar lite. Prova att tumla 2h/dagen i en månad.

Menar inte att du inte har några, menar att du har få. Vänta ett par år.

Då skaffar du större bil, större hus, barn mm

Kostnaderna ökar.

Vad gäller att hänga tvätten så visst gör vi det så mycket vi kan, men det tar både tid och ser fult ut att ha tvätt hängandes på dörrar, element mm

Kan verkligen inte kosta fullt 700 i månaden! Kan MAX ligga på 250 kr. (energiklass g på maskinen, 0.4 kwh, 2h, 30 dagar i månaden, 1kr kwh, 10kg tvätt = 0.4*2*30*10 = 240)

StellHell har verkligen rätt!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pengar är det bästa jag vet. Konto-rekordet är på låga 25 000:- men hoppas att kunna ha en trevlig buffert när arbetslivet börjar. Vet ju hur många gånger det har dykt upp en assnygg kostym, kul bil till rätt pris eller iPhone som man velat inhandla men inte haft pengar. Tänker försöka ha så mycket som möjligt undansparat så att om någonting dyker upp så behöver inte pengar vara problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...trädgård?

750px-Nlwoerdenweideblbuilding_1230887_0.jpg

Lägenhet

Lägenhet kallas en bostad i ett flerbostadshus. Det finns olika upplåtelseformer för lägenheter, till exempel hyresrätt och bostadsrätt. En lägenhet i bostadsföretag, till exempel en bostadsrättsförening, kan upplåtas, övergå (överlåtas) och återgå. Upplåtelse kan bara ske en gång i föreningens existens, medan överlåtelse sker vid varje försäljning. När en lägenhet väl återgått till föreningen kan inte den återfås av lägenhetsinnehavaren. En bostadsrättslägenhet hyr man ut i andra hand eftersom innehavet brukar räknas som första hand.

Även enfamiljshus har lägenhet, oavsett vem som äger huset.

En bostad som innehas med äganderätt kan inte kallas lägenhet, eftersom en lägenhet är något som är upplåtet (av hyresvärden eller bostadsrättsföreningen), inte överlåtet. I Sverige förekommer inte ägarbostäder i flerbostadshus men från den 1 juli 2009 gäller ny lagstiftning som gör det möjligt att bygga ägarlägenheter i nyproduktion.

Lägenhetens utrymme definieras och mäts enligt SS 02 10 53. Det är viktigt när man säljer lägenheter att se till att utrymmet är korrekt, annars kan köparen kräva kompensation. Omvänt kan det alltså löna sig att vid köp kontrollera lägenhetens utrymme.

En lägenhet med fönster på två motsatta sidor av huset kallas genomgångslägenhet.

Terminologicentrum (Sveriges nationella centrum för fackspråk och terminologi) definierar lägenhet som ett eller flera utrymmen i en byggnad som i upplåtelsehänseende utgör en självständig enhet - Plan och byggtermer 1994, TNC 95.

  • Gilla 8
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

%7Boption%7Dhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/95/Nlwoerdenweideblbuilding.jpg/750px-Nlwoerdenweideblbuilding.

Lägenhet

Lägenhet kallas en bostad i ett flerbostadshus. Det finns olika upplåtelseformer för lägenheter, till exempel hyresrätt och bostadsrätt. En lägenhet i bostadsföretag, till exempel en bostadsrättsförening, kan upplåtas, övergå (överlåtas) och återgå. Upplåtelse kan bara ske en gång i föreningens existens, medan överlåtelse sker vid varje försäljning. När en lägenhet väl återgått till föreningen kan inte den återfås av lägenhetsinnehavaren. En bostadsrättslägenhet hyr man ut i andra hand eftersom innehavet brukar räknas som första hand.

Även enfamiljshus har lägenhet, oavsett vem som äger huset.

En bostad som innehas med äganderätt kan inte kallas lägenhet, eftersom en lägenhet är något som är upplåtet (av hyresvärden eller bostadsrättsföreningen), inte överlåtet. I Sverige förekommer inte ägarbostäder i flerbostadshus men från den 1 juli 2009 gäller ny lagstiftning som gör det möjligt att bygga ägarlägenheter i nyproduktion.

Lägenhetens utrymme definieras och mäts enligt SS 02 10 53. Det är viktigt när man säljer lägenheter att se till att utrymmet är korrekt, annars kan köparen kräva kompensation. Omvänt kan det alltså löna sig att vid köp kontrollera lägenhetens utrymme.

En lägenhet med fönster på två motsatta sidor av huset kallas genomgångslägenhet.

Terminologicentrum (Sveriges nationella centrum för fackspråk och terminologi) definierar lägenhet som ett eller flera utrymmen i en byggnad som i upplåtelsehänseende utgör en självständig enhet - Plan och byggtermer 1994, TNC 95.

Jag antog att vice bodde i en villa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då kanske du tumlar lite. Prova att tumla 2h/dagen i en månad.

Menar inte att du inte har några, menar att du har få. Vänta ett par år.

Då skaffar du större bil, större hus, barn mm

Kostnaderna ökar.

Vad gäller att hänga tvätten så visst gör vi det så mycket vi kan, men det tar både tid och ser fult ut att ha tvätt hängandes på dörrar, element mm

Lägger till, köp ny tumlare till min lista på saker då måste göra. Tumlar själv 2-3 tvättar i veckan, 2h per varje. Som sagt, markant skillnad på elpris, så dina 700 kan du slänga i sjön. På sin höjd 100:- ökning på 2-3 tvättar, 7 tvättar skulle då motsvara 200-300:- max. Själv har jag stor tvättstuga med massvis med plats för att hänga min tvätt. Dock i källare som är kall som fnöske så jag har en värmefläkt på 24/7 vilket i sig borde vara dyrare än vad din tumlare är i elkostnad och ser fortfarande ingen större skillnad i elpris.

Större bil är ett projekt som tillkommer i samma veva som barn men jag ser inte hur jag skulle förlora 10.000:- i månaden på det, kan tänka mig 1000-2000:- på en halvny bil.

Större hus är inget problem. Har, när rummen väl är klara plats för 2-3 barn utan några som helst problem med plats.

Barn är väl den största boven i dramat möjligtvis. Man brukar säga att ett barn kostar en miljon tills det att dom fyllt 18, 1.000.000/18/12= 4630:- i månaden -1050:- barnbidrag = 3580:-. I vårt jämställda samhälle så är ju såklart modern tänkt att betala halva beloppet vilket slutar i 1790:-

Så från mina 8000:- HÖGT räknat + 2000 för ny bil och 1790 för ett barn landar jag på 11790:- i månaden. Fortfarande 8000:- kvar att leva för.

Du målar in dig i ett större hörn än det är tänkt, du har helt enkelt för mycket utgifter i min mening.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Har nyss skaffat Volvokort och såg att Volvofinans erbjuder ett sparkonto med bra ränta. Länk!

Någon som har sparat med ett konto där? Om inte, vad tror ni? Jag har just nu ett sparkonto hos Swedbank, e-spar, och där är räntan just nu 1,35%, så ett konto med 3,50% låter ju lockande.

Du får nog nöja dig med 3,15 %, 3,50 % gäller för den del som överstiger 500 000 kr. Men 3,15 % är också bra i dagens läge!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du får nog nöja dig med 3,15 %, 3,50 % gäller för den del som överstiger 500 000 kr. Men 3,15 % är också bra i dagens läge!

Oj, menade såklart 3,15%!

Jo, det känns lockande. Öppnar nog ett sparkonto där och flyttar över från sparkontot på Handelsbanken. Farfar öppnade ett varsitt konto till mig och mina bröder och efterlämnade lite pengar innan han gick bort. De pengarna har legat där orörda med i princip noll i ränta i mååånga år. Känns bättre att i alla fall placera om dom.

Swedbank-kontot funderar jag på att ha kvar och ha en mindre summa på, just för att det är så smidigt att flytta över via appen om man skulle behöva. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
Skrivet (redigerad)

Okej, jag har en fråga!

Hur mycket ungefär kan man klara sig med när det gäller att bo ensam? Jag är så sjukt trött på att bo här hemma och vill flytta men det jobbiga är att jag inte har råd. I höst börjar jag att plugga förhoppningsvis, annars blir det till våren. Men under plugg tiden kommer jag få CSN bidrag på 6500 i månaden.

Men det räcker säkert inte. Hur är det med andra bidrag?, går det att lösa på något sätt? Måste jag ta lån från CSN eller ta helgjobb medan man pluggar?

Kostnaderna jag tänker är typ Mat, räkningar som el vatten och så vidare. Telefoni och bredband. Tv licenser och liknande skiter jag i eftersom TV inte är så viktigt för mig.

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag har en fråga!

Hur mycket ungefär kan man klara sig med när det gäller att bo ensam? Jag är så sjukt trött på att bo här hemma och vill flytta men det jobbiga är att jag inte har råd. I höst börjar jag att plugga förhoppningsvis, annars blir det till våren. Men under plugg tiden kommer jag få CSN bidrag på 6500 i månaden.

Men det räcker säkert inte. Hur är det med andra bidrag?, går det att lösa på något sätt? Måste jag ta lån från CSN eller ta helgjobb medan man pluggar?

Kostnaderna jag tänker är typ Mat, räkningar som el vatten och så vidare. Telefoni och bredband. Tv licenser och liknande skiter jag i eftersom TV inte är så viktigt för mig.

Jag har inte de exakta siffrorna, men jag kan säga att du inte får 6500 i bidrag, utan i lån från CSN. Bidraget ligger på ungefär 2700 kronor per studiemånad. Hundratusentals studenter i Sverige klarar sig på CSN-bidrag och lån, så jag tror att du kommer kunna göra det också ifall du prioriterar rätt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag har en fråga!

Hur mycket ungefär kan man klara sig med när det gäller att bo ensam? Jag är så sjukt trött på att bo här hemma och vill flytta men det jobbiga är att jag inte har råd. I höst börjar jag att plugga förhoppningsvis, annars blir det till våren. Men under plugg tiden kommer jag få CSN bidrag på 6500 i månaden.

Men det räcker säkert inte. Hur är det med andra bidrag?, går det att lösa på något sätt? Måste jag ta lån från CSN eller ta helgjobb medan man pluggar?

Kostnaderna jag tänker är typ Mat, räkningar som el vatten och så vidare. Telefoni och bredband. Tv licenser och liknande skiter jag i eftersom TV inte är så viktigt för mig.

Vi hade tema i skolan flytta hemifrån så om jag minns rätt så landande en kostnad mellan 8-10 tusen för män medans det var billigare för kvinnor att bo. Alternativ två är att kolla runt på blocket för studentlägenheter eller folk som söker inneboende att bli inneboende brukar oftast alltid bli billigare då ni delar på allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på hur duktig du är på att spara VaxxoR, men jag har känslan av det inte skulle vara några problem för dig att leva på CSN eftersom motivationen att flytta hemifrån verkar stor. Lagar man alla dagens mål, brygger sitt eget kaffe, sparar in på festandet och köper de prylar man behöver när det är rea (och så vidare...) så borde CSN räcka och bli över. Jag själv går nästan runt fullt lån+bidrag där ungefär hälften försvinner på räkningar, alltså 4000:- kvar i månaden för mat och andra inköp och då lever jag enligt mig själv ganska så frikostigt.

Men nu får jag lön för sommarjobbet jag kört sen slutet av April så då är det ju extra chill! Eftersom jag får timlön så är den förskjuten en månad (kommer inte få lönen för det jag jobbade för i Maj fören 25 Juni) men å andra sidan kommer jag i September få 8600 CSN, eller vad det nu är, + ca. 21500 i lön = 30100 kronor. Minus lite skatt då men mycket jämkas bort. Nomnonmnnomnnonnmnoom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte de exakta siffrorna, men jag kan säga att du inte får 6500 i bidrag, utan i lån från CSN. Bidraget ligger på ungefär 2700 kronor per studiemånad. Hundratusentals studenter i Sverige klarar sig på CSN-bidrag och lån, så jag tror att du kommer kunna göra det också ifall du prioriterar rätt. :)

Nepp, 6500 är det. Har redan frågat skolan och dom har bekräftat summan. Alla som går där får det bidraget om man är över 20 och vart med i Arbetsförmedlingen i 3 månader, alltså jobb garantin. Till och med arbetsförmedlingen sa den summan till mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag klarar mig på ~5500 i månaden!!! varv 3000 går åt till hyran så effektivt gör jag av med 2500 per månad. Det blir ca 25 000 på ett år, dvs jag behöver inte ens ta lån om jag jobbar en månad per sommar.

Jag slösar ca 83 kronor per dag i snitt varv 60 går till 2 varma mål mat, de övriga 23 går till godis, kvällsfika/frukost eller andra saker. Kan tilläga att mina varma mål är frysmat till 70%, så att leva ännu billigare är inte ett problem om du inte äter ute, festar mycket osv.

Mina riktlinjer för en månad:

Max 100 kronor per dag, dvs max 3000 i månaden.

En måltid bör kosta under 30 kronor (det är vad frysmaten kostar :> )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag har en fråga!

Hur mycket ungefär kan man klara sig med när det gäller att bo ensam? Jag är så sjukt trött på att bo här hemma och vill flytta men det jobbiga är att jag inte har råd. I höst börjar jag att plugga förhoppningsvis, annars blir det till våren. Men under plugg tiden kommer jag få CSN bidrag på 6500 i månaden.

Men det räcker säkert inte. Hur är det med andra bidrag?, går det att lösa på något sätt? Måste jag ta lån från CSN eller ta helgjobb medan man pluggar?

Kostnaderna jag tänker är typ Mat, räkningar som el vatten och så vidare. Telefoni och bredband. Tv licenser och liknande skiter jag i eftersom TV inte är så viktigt för mig.

Jag vet inte vad kriterierna för bostadsbidrag är men det kan väl också vara ett alternativ att söka om du ska flytta när du pluggar. Har du sökt studentboende också?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...