Jump to content

Tråden om pengar


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Halloj!

Drar upp den här tråden för att fråga er om ni tycker det är värt att ansöka om ekonomiskt bistånd. För er som har läst mina inlägg i Love, peace and understanding så vet ni att jag har det lite svårt hemma just nu. Arbetslös och ingen a-kassa + en pappa som inte vill betala något för mig längre och ser mig som en pengasugande blodigel.

Knappt att jag får mat hemma snart.

Vet inget om hur det här funkar, men det är klart att du måste ha rätt till någon form av bidrag. Din far har inget underhållsansvar för dig, och lyckas du inte skaffa pengar på egen hand (läs: få ett jobb) så antar jag att socialen kan hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick för första gången uppleva dålig ekonomi i höstas. På grund av klumpiga kursval (jag saknade förkunskapskraven och missade två tentor + en omtenta) var jag 4hp under gränsen för CSN och det tog en halv termin innan jag fick någon nytt inrapporterat så gick jag back ~30 000 kr. Hade inte min kära farmor givit mig en för tidig julklapp om 10 000 hade jag gått bankrutt (aka behövt låna av föräldrarna). Har egentligen aldrig behövt bry mig vad jag spenderar eller behövt tänka på budget men nu börjar det hårda livet antar jag, vilket kanske är lika bra. Måste för första gången vara ambitiös med mitt sommarjobbssökande och maximera vinsten på de månader man är ledig.

Hur som helst verkar jag klara mig på den budget CSN erbjuder då jag iaf har 10 000+ nu efter just betald hyra och räkningar för nästa månad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte fått mitt studiebidrag än, trots studieanmälan, kursregistrering o.s.v... Slutet på december+januari har tagit ganska hårt på min plånbok, så nu måste jag snart börja tulla på mina buffertpengar. :angry:

Hmm, jag fick mina i veckan, och jag skickade in min anmälan till csn dagen innan registreringen öppnade.

Jag signerade visserligen allting direkt via e-legitimation. Vet inte om du gjorde på samma sätt eller via pappershantering?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, jag fick mina i veckan, och jag skickade in min anmälan till csn dagen innan registreringen öppnade.

Jag signerade visserligen allting direkt via e-legitimation. Vet inte om du gjorde på samma sätt eller via pappershantering?

Min fjärde termin på högskola, och ändå lyckades jag goofa totalt. :doh: Hade ju bara anmält och inte registrerat. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min fjärde termin på högskola, och ändå lyckades jag goofa totalt. :doh: Hade ju bara anmält och inte registrerat. :ermm:

Haha, synd att ni inte har några kurser som kräver webreg. Då märker man direkt om man är registrerad på kursen eller inte. Många blir lite smått hysteriska när de inte lyckas anmäla sig till labbarna. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Får lön på 10k

2. Ligger lite back på hyran (fick skjuta upp den en extra månad)

3. Massa skulder som jag drog på mig under tiden jag väntade på min lön

4. Köpt massa skit jag behöver

5.??????

6. 4k kvar. Hur gick detta till?

Välkommen till arbetslivet! Var noga med budgeten nu och se till att du inte får skulder den här månaden med, så blir det bättre nästa månad. :yes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur spenderar folk sina pengar? Förstår inte dom som har någon hundring kvar en vecka innan lön.

Tjänar 19lök i månaden, 5-6 går till räkningar och 2 till mat. Högt räknat har jag 11 kvar. Hur går det ens ihop att man bränner dom på skräp? Man måste väl ändå vara medveten om vad man köper, eller är folk så pengablinda att dom köper tills kortet inte går igenom?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur spenderar folk sina pengar? Förstår inte dom som har någon hundring kvar en vecka innan lön.

Tjänar 19lök i månaden, 5-6 går till räkningar och 2 till mat. Högt räknat har jag 11 kvar. Hur går det ens ihop att man bränner dom på skräp? Man måste väl ändå vara medveten om vad man köper, eller är folk så pengablinda att dom köper tills kortet inte går igenom?

Du har ju inga utgifter, vänta ett par år...

Jag har:

en hyra på 7500 sek

Mobilx2, ~2000:-

El ~1300:-

Bredband 400:-

lån 2000:-

Bilförsäkring mm 800:-

Mat 3000:-

Bensin 2000:-

småutgifter 3-4000:-

Jag har bara din lön i utgifter.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur spenderar folk sina pengar? Förstår inte dom som har någon hundring kvar en vecka innan lön.

Tjänar 19lök i månaden, 5-6 går till räkningar och 2 till mat. Högt räknat har jag 11 kvar. Hur går det ens ihop att man bränner dom på skräp? Man måste väl ändå vara medveten om vad man köper, eller är folk så pengablinda att dom köper tills kortet inte går igenom?

Alla tjänar inte 19k i månaden t ex.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...