Jump to content

Tråden om pengar


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

110 kronor!

Å andra sidan jämkade jag skatten på mitt sommarjobb i somras, så man kan väl säga att jag fick ut pengarna tidigare.

En vän kommer få tillbaka 12 000kr -.-

Du fick dem snarare precis i rätt tid. :rolleyes: Alla som ser fram emot skatteåterbäringen har gått omkring med för lite pengar på fickan ända sedan januari förra året. :yes:

Välkommen tillbaka förresten! Eller har du varit här länge? :)

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Belopp att få tillbaka: 10 672 kr.

För mig känns det här alltid som ett lotteri, har aldrig behövt betala tillbaka men jag hade heller inte blivit förvånad om det rörde sig om 100 kr istället för 10 000. Gissar på att det kommer normaliseras lite mer detta år nu när jag har hel årslön och därmed inte får några avdrag.. om det nu det är som det har berott på?

På tal om pengar hade jag tänkt låna över 2 miljoner snart, känns lite läskigt...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte lätt det här alltså. Nu är det vanligt att priserna slutar på 100 000 kr/m2. Det är i lockpriser i större utsträckning än vanligt som ligger ute, de flesta ökar runt 15-30% på budgivningen. Det är liksom en halv miljon av hitta-på-värde som jag förväntas låna pengar till. Samtidigt säljs lägenheter som stiger 0%.

Jag har förståelse för att priset är högt men att det är så godtyckligt är skrämmande.

Marknaden är extrem just nu och jag funderar på att köpa efter sommaren istället när amorteringskravet träder i kraft. Äska lite mer pengar från familjen, hamstra semesterpengarna och förhoppningsvis då ha en fördel mot de andra förstagångsköpare som inte länge kommer ha råd att låna.

Det är en hård värld.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det vanligt att priserna slutar på 100 000 kr/m2.

Gäller det för Stockholms innerstad? Motsvarande läge i Göteborg bör ligga på omkring 60-70.000 kr/m2, om jag minns rätt. I vår BRF går en liten etta loss för typ två mille, det är helt galet. Vi som var här från början kan visserligen skratta hela vägen till banken, men det är nästan lite sorgligt hur fruktansvärt dyrt det har blivit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäller det för Stockholms innerstad? Motsvarande läge i Göteborg bör ligga på omkring 60-70.000 kr/m2, om jag minns rätt. I vår BRF går en liten etta loss för typ två mille, det är helt galet. Vi som var här från början kan visserligen skratta hela vägen till banken, men det är nästan lite sorgligt hur fruktansvärt dyrt det har blivit.

Ja precis, de gäller innerstaden. Men jag pratar inte om strandlägen eller Östermalm, utan t.ex. Södermalm som, även om det är dyrt, inte är lyxigt. Vanliga sketna lägenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis, de gäller innerstaden. Men jag pratar inte om strandlägen eller Östermalm, utan t.ex. Södermalm som, även om det är dyrt, inte är lyxigt. Vanliga sketna lägenheter.

Jag tror att Södermalm går att jämföra någorlunda rättvist med Linnéstaden i Göteborg. Ett vanligt område för övre- och vanliga medelklassen. Barnfamiljer, några bortskämda söner i bostadsrätter som står i föräldrarnas namn, Svenssons, etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hostade upp drygt 85 000 kr/kvm centralt på Kungsholmen nyligen. Flyttar på onsdag. Kommer sitta fint sen när räntan stiger. Avgiften är som tur är i princip noll pga. löjligt god ekonomi i föreningen.

Vi var på flera visningar där budgivningen slutligen översteg 100 000 kr/kvm. Det var de knappast värda, ingenting spektakulärt alls. Men antalet objekt har varit väldigt få, det kombinerat med extremt låg ränta har bäddat för lånefest. Avmattning är nog att vänta med nya amorteringskrav och stigande räntor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Avmattning är nog att vänta med nya amorteringskrav och stigande räntor.

Frågan är då om avmattningen även gäller folk som vill sälja, om det är så kommer ju priserna inte sjunka och därför lika bra att slå till nu?

Jag var på visning idag längst ut på Kungsholmen (Kristineberg), tjockt med folk på visningen. Fin lägenhet men tror det är ett riktigt lågt lockpris:http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-kungsholmen-kristineberg-stockholms-kommun-ola-hanssonsgatan-6,-1-2-tr-7041684.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är då om avmattningen även gäller folk som vill sälja, om det är så kommer ju priserna inte sjunka och därför lika bra att slå till nu?

Jag var på visning idag längst ut på Kungsholmen (Kristineberg), tjockt med folk på visningen. Fin lägenhet men tror det är ett riktigt lågt lockpris:http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-kungsholmen-kristineberg-stockholms-kommun-ola-hanssonsgatan-6,-1-2-tr-7041684.

58 000 per kvadrat som lockpris... Det är fan inte rimligt. Kikade här i Linköping nu och det högsta kvadratmterpriset jag kan se är 42 000. Det sjuka är att jag har hört i tidningar och liknande att även Linköping anses ha en dyr bostadsmarknad. HUR jävla ryck-i-pungen-dyrt är då inte Stockholmspriserna?

Vad pröjsar man för en normal (ca 30 kvm) hyresetta i Stockholm? Här skulle jag säga att det ligger i spannet 4000-5000 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...