Jump to content

Tråden om pengar


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Gjorde provisionsmallen för Augusti och holy shit vad bra det känns. För andra månaden i rad tjänar jag nu riktigt bra med pengar, mera än vad jag någonsin vågade drömma om som vanlig country boy när jag gick fordon på gymnasiet.

Känns dock förjävligt att jag skattade bort 42% förra månaden.

Inget in-your-face, jag-är-bättre-än-du intended. Jag är bara så jäkla glad att det äntligen är lite medvind. :)

Redigerad av Illousion
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Jag hade tänkt skjuta undan lite pengar i månaden i någon form av sparform. Det blir nog 2000-4000/månaden. Dessa pengar tänker jag ska gå till insatsen för framtida lägenhetsköp så de ska sparas över några år. Tips på sparform?

Fonder eller relativt stabila aktier inom basindustrin förslagsvis på ett investeringssparkonto.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt skjuta undan lite pengar i månaden i någon form av sparform. Det blir nog 2000-4000/månaden. Dessa pengar tänker jag ska gå till insatsen för framtida lägenhetsköp så de ska sparas över några år. Tips på sparform?

Indien går bra för tillfället. Även Asien. Undvik Ryssland och Brasilien närmsta framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Jag har lagt in lite pengar på Swedbanks investeringssparkonto men jag begriper inte hur jag faktiskt investerar dem. :(

Har inte Swedbank själv, men det måste väl gå att söka efter aktier och fonder någonstans? Och sedan när du ska välja vilket bankkonto som du ska pröjsa med så väljer du ditt ISK.

Bara så att du har koll på det, men det har du säkert, så ska du inte använda ditt ISK till att plocka in och ut pengar ofta, för du betalar skatt varje gång du sätter in pengar (och i utbyte behöver du inte betala skatt på vinsterna du gör i dina investeringar).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du fått papperna på deklarationen?

Jag har redan deklarerat, digitalt.

Kom ihåg att jag skattar och deklarerar i Danmark, det är därför jag är så tidigt ute.

Har inte Swedbank själv, men det måste väl gå att söka efter aktier och fonder någonstans? Och sedan när du ska välja vilket bankkonto som du ska pröjsa med så väljer du ditt ISK.

Bara så att du har koll på det, men det har du säkert, så ska du inte använda ditt ISK till att plocka in och ut pengar ofta, för du betalar skatt varje gång du sätter in pengar (och i utbyte behöver du inte betala skatt på vinsterna du gör i dina investeringar).

Såhär ser det ut när jag är inne på där jag tror att jag placerar:

p8X1gAX_1263937_0.jpg

Det syns nog inte så tydligt, men jag kan inte klicka i "Fonder" eller "Värdepapper" i Till-raden. De är döda knappar, eller vad man ska säga. Fortsätt gör inget eftersom den vill att jag ska välja något i "Till", vilket jag inte kan. CP-Swedbank. Jag ska nog skicka in ett meddelande och be om hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär ser det ut när jag är inne på där jag tror att jag placerar:

p8X1gAX_1263937_0.jpg

Det syns nog inte så tydligt, men jag kan inte klicka i "Fonder" eller "Värdepapper" i Till-raden. De är döda knappar, eller vad man ska säga. Fortsätt gör inget eftersom den vill att jag ska välja något i "Till", vilket jag inte kan. CP-Swedbank. Jag ska nog skicka in ett meddelande och be om hjälp.

Hm. Det skulle kunna vara så att du måste godkänna ett avtal för att kunna handla...

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hm. Det skulle kunna vara så att du måste godkänna ett avtal för att kunna handla...

När man skapar ett ISK kan man klicka i "Konto", "Fonder" och "Värdepapper" eller något sådant. Jag klickade bara i "Konto" men jag tror jag borde klickat i alla. Skickat meddelande till Swedbank nu, förhoppningsvis kan de fixa det. Jag hade bara gjort ett nytt konto, men jag har redan lassat in lite pengar på det andra och de känner jag ju inte för att ta ut och beskatta...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Just ja, fan, jag gick ju på min gamla skattetabell från 2013 hela förra året (och gör fortfarande) och har ingen aning om jag blir skyldig eller får tillbaka. Direktlänk till kollen, tack? :mellow:

http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/allaetjanster/tjanster/inkomstdeklaration1.4.18e1b10334ebe8bc80005676.html

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Det blev inte så jäkla illa som det kunde blivit, ändå. Jag hade ett väldigt regelbundet och förutsägbart 2013 vilket gjorde att jag kunde jämka i september 2013 och få resten av året skattefritt, vilket ändå inte var snabbt nog för jag fick tillbaka en rejäl slant vid deklarationen -14.

2014 var istället mycket oförutsägbart och nästintill omöjligt att sia om mina inkomster för eftersom vårterminen var instabil, sommarjobb var okänt och hösten var högavlönat timarbete med extremt stokastisk tidsåtgång och väldigt hög timlön (200+), alltifrån en dag i veckan till fyra, alltifrån sex timmars arbete till arton timmar per arbetspass. Jag har dessutom sålt fonder för 27k.

Inkomsten 2013 landade på 168k.

Inkomsten 2014 landade på 222k.

Efterskatt att betala in: 3917 kronor. Inte illa med tanke på att jag gissade fram min inkomst och skatt helt och hållet för 2014 och lät den bestå från 2013. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...