Jump to content

Tråden om pengar


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Lord, give me strength.

Minns att du kommenterade gällande detta förra året också. Det krävdes en föreläsning i finansiell planering för att jag skulle inse vad problemet är.

För er som vill se bortom "staten snor mina pengar i ett år"-argumentet (som för övrigt är helt legitimt) så är det mycket enkelt förklarat såhär: Egentligen är det bättre, för din personliga ekonomi, att få betala restskatt eftersom pengar nu alltid är bättre än pengar imorgon. Ifall du betalar rätt mängd skatt, eller till och med för lite, så kommer du ha mer pengar nu. Dessa kan du fritt investera och få avkastning på nu.

Betalar du för mycket i skatt så kan det kännas gött att få en återbäring till midsommar, men i själva verket hade dessa pengar varit mer värda för dig om de hade varit i din hand från början.

Vet inte, detta kanske är logiskt för alla... Men själv har jag alltid tidigare varit av åsikten att återbäring är gött, lån är dåligt och att få tillbaka en hundring om två månader är värt lika mycket som att få hundringen ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Betalar du för mycket i skatt så kan det kännas gött att få en återbäring till midsommar, men i själva verket hade dessa pengar varit mer värda för dig om de hade varit i din hand från början.

I teorin har du helt och hållet rätt - men om jag hade fått lite mer i lön varje månad hade jag bara varit lite mer slösaktig med mina pengar. Köpt någon till öl ute för, fan, jag ligger rätt bra till finansiellt den här månaden. Tänkt efter mindre noggrant när jag planerar mina matinköp för att en hundralapp eller två hit eller dit hade inte gjort lika stor skillnad. Det hade definitivt inte varit bättre för min personliga ekonomi om jag hade haft en restskatt att betala just nu istället eftersom mina extra oskattade pengar hade varit bortbrända på trams.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar proceduren?

Man lägger sig på en brits och får lokalbedövning i ländryggen. De borrar sig in i höftbenet och suger ut 6 cl benmärg (de tog dock mycket mer än så av mig, men det kanske har att göra med att man framför allt får ut blod som man sedan får "utvinna" benmärgen ur). Jag tror det är jävligt otäckt om man ser själva borren men allt sker ju bakom ryggen på en. Avslutningsvis stack de åt mig 700 kronor och önskade mig en trevlig dag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag gick jag och donerade benmärg. En kvarts jobb och alla mardrömshistorier jag fått höra kom på skam, det kändes knappt. 700 kronor rakt ner i fickan! De betalade till och med i cash. cool_1182163_0.gif

Man lägger sig på en brits och får lokalbedövning i ländryggen. De borrar sig in i höftbenet och suger ut 6 cl benmärg (de tog dock mycket mer än så av mig, men det kanske har att göra med att man framför allt får ut blod som man sedan får "utvinna" benmärgen ur). Jag tror det är jävligt otäckt om man ser själva borren men allt sker ju bakom ryggen på en. Avslutningsvis stack de åt mig 700 kronor och önskade mig en trevlig dag.

Fortfarande osäker på huruvida detta är ett välspelat aprilskämt eller ej...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wow. Insåg nu att jag inte har använt kontanter på över en och en halv månad, och har inte haft några i plånboken på säkert två månader. (Tog ut för att betala en sak direkt) Det kontantlösa samhället kanske inte är en omöjlighet trots allt.

Wat? Jag trodde du var student? I Lund är cash king.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Shit, det är svårt att hålla i pengarna när finns så mycket att spendera dom på. Men försöker i alla fall lägga undan ett par tusen varje månad för att ha en buffert. Man vet aldrig vad som händer i framtiden, med jobb och annat. Hittills har det gått ganska bra och fått ihop en buffert som skulle hålla mig flytande ett tag. Det rekommenderar jag alla, det ger en trygghet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Hello,

We're writing to let you know we processed your refund of SEK0.20 for your Order 113-3539962-4525029.

This refund is for the following item(s): Item: Mass Effect Trilogy - Playstation 3 Quantity: 1 ASIN: B003O6EDSM

Reason for refund: Export fee reduced

Here's the breakdown of your refund for this item:

Import Fee Deposit Refund: SEK0.20We'll apply your refund to the following payment method(s):Visa Credit Card [expiring on 2/2015]: SEK0.20

Tack Amazon, jag behövde verkligen detta

Redigerad av Troxie
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hello,

We're writing to let you know we processed your refund of SEK0.20 for your Order 113-3539962-4525029.

This refund is for the following item(s): Item: Mass Effect Trilogy - Playstation 3 Quantity: 1 ASIN: B003O6EDSM

Reason for refund: Export fee reduced

Here's the breakdown of your refund for this item:

Import Fee Deposit Refund: SEK0.20We'll apply your refund to the following payment method(s):Visa Credit Card [expiring on 2/2015]: SEK0.20

Tack Amazon, jag behövde verkligen detta

Nu ligger du bara 4228,80 kronor back!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åtta individer av arten Salmo salar kommer dyka upp i mitt bankkonto efter att ha spenderat ett halvår inne på skatteverkets kontor. Trevligt, på min ära. Dock kommer allt ätas upp i september då jag måste betala tillbaka ett helt års bostadsbidrag jag inte hade rätt till.

Så länge jag klarar mig kommer jag inte bry mig nämnvärt om pengar, men det är väldigt frustrerande med ett liv där man inte inte vet om man har någon inkomst nästa månad. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Jag spanar hur den danska kronan står sig varje dag nu... Den har sjunkt som fan på senaste, men den har stigit lite de senaste dagarna. Det gäller att välja dagen för min löneöverföring väl. pinch_1182596_0.gif

Sedan detta inlägg har den gått upp från cirka 1.1 till 1.2 - vilket förstås blir rätt mycket när man flyttar över en lön en gång i månaden. Yay, heja Danmark! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...