Jump to content

Tråden om pengar


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Tråden om pengar

Okej, vet inte om den här tråden kommer bli någon intressant. Men men, vi gör ett försök!

Ska du spara till något speciellt, planerar något nöje eller ska du köpa något du velat ha?

Skriv här då och berätta om det!

Jag börjar snart jobba och längtar till lönen. Första jag ska göra nu är att köpa en ny dator till releasen av Battlefield 3. Vet inte hur mycket pengar jag kommer spara ihop men kommer nog sikta rätt högt så man får en riktigt bra dator. Sen beror det självklart på hur mitt liv ser ut just då. Väntar på att få ett telefonsamtal om en student etta vid Globen i Stockholm. Kan vara bra att ha lite pengar sparade då!

Hur som helst, berätta era planer när det gäller pengar här!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lärde mig av min förra flickvän att spara, och det är jag väldigt glad över.

Sparade ihop under nästan två år över 140.000, totalt. Sen har jag spenderat pengarna på diverse prylar som TV, Macbook Pro, PS3 och kanske lite för mycket pengar.

Men mest på kontot har jag haft 80-90.000 och de har legat där stadigt i kanske ett - ett och ett halvt år utan att jag vetat vad jag skulle göra med dem.

Att spara dem till köp av hus/bil/lägenhet etc kändes för långt bort så de fick bara ligga där.

Sen bestämde vi oss för våran USA resa, och det kändes som ett bra sätt att bränna iväg dessa pengar på.

Kort och gott, jag behöver spara pengar. Jag måste spara pengar.

Jag får ångest av tanken att leva som mina kompisar gör. Att aldrig ha pengar på kortet. Du får lön, du gör av med lönen på två - tre veckor och har inga pengar kvar de sista veckorna.

Jag vill veta att jag har pengar på banken. Jag blir trygg av det.

  • Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kort och gott, jag behöver spara pengar. Jag måste spara pengar.

Jag får ångest av tanken att leva som mina kompisar gör. Att aldrig ha pengar på kortet. Du får lön, du gör av med lönen på två - tre veckor och har inga pengar kvar de sista veckorna.

Jag vill veta att jag har pengar på banken. Jag blir trygg av det.

Det där måste jag själv lära mig. Bränner pengar jävligt fort när jag väl har och det suger verkligen när man inte har pengar att göra saker när andra ska ut på krogen t.ex. Får försöka komma på något knep. Har iofs aldrig haft en riktig lön ännu och hoppas det får mig på andra tankar när det gäller sparande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid varit ganska duktig på att spara. Köpte för ca 2 år sedan en Les Paul för 15 000 som jag sparat ihop till med studiebidrag (gymnasiet, 1050 kr/mån). Har dock behövt spara en del eftersom jag inte haft någon lust att jobba över somrarna osv. Till sommaren tror jag dock att jag har ett jobb, men de pengarna kommer jag också att spara. Större delen i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en notorisk sparare, fast inte snål för det. Förr brukade jag ta ut en extra hundring i automaten som jag stoppade undan här hemma, för jag har lättare att spara kontanter än på ett konto.

Handlar jag med kontanter så betalar jag alltid med en sedel och sparar undan mynten. Har i skrivande stund runt 2200 i mynt här hemma.

När jag gjorde lumpen så lyckades jag spara undan 12 000 bara från "månadspengen" som var på 2500 ungefär. Muckbidraget som låg på 22 000(?) har jag kvar 14 av. Jag tycker det känns viktigt att spara, och jag kommer alltid se till att ha en buffert på runt tio tusen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är usel på att spara. Av de 13.500 jag fick under min GMU har jag fyra kvar. Det är tråkigt att vara en dålig sparare, för jag vill ut och resa så jädra mycket. Trots det kan jag inte hålla mig från att gå ut och dricka öl med vänner fastän jag lika gärna hade kunnat stanna hemma, eller ta taxin istället för att gå, eller köpa pizza till frulle för att jag inte är sugen på gröt..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Från att ha varit ett ganska slösaktigt barn har jag gått till att vara väldigt planerad vad det gäller ekonomi. För några år sedan tröttnade jag på att inte veta var alla mina pengar tog vägen, nu har jag överdrivet bra koll på varenda krona. Det tar lite tid att pyssla med, men det är det värt! En bieffekt av mitt planerande är att gränsen för vad jag vill ha på bankkontot ständigt växer, mitt gamla buffertmål om 100 000 kr är jag förbi sedan länge. Planen nu är att köra +/-0 resten av studietiden, sen får vi se!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har i skrivande stund runt 2200 i mynt här hemma.

Det går rätt snabbt att samla ihop va? Med tanke på att jag alltid hittar massa små pengar liggandes här hemma. Om man samlar ihop på ett ställe hela tiden borde det gå ganska snabbt tycker man.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får ångest av att läsa den här tråden...

Har aldrig varit duktig på att spara. Min lön + mitt studiebidrag ligger på runt 2500 tillsammans och jag har oftast gjort av med allting innan nästa lön kommer. Slösar på allt möjligt. Kläder, öl, mat, snus, tidningar, filmer - you name it! I skrivande stund har jag under hundra kronor på kontot. Och som grädden på moset har jag inget sommarjobb. Arbetar bara 3h/veckan åt handikappomsorgen och 1500 i månaden kommer aldrig att räcka till i sommar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en notorisk sparare, fast inte snål för det. Förr brukade jag ta ut en extra hundring i automaten som jag stoppade undan här hemma, för jag har lättare att spara kontanter än på ett konto.

Handlar jag med kontanter så betalar jag alltid med en sedel och sparar undan mynten. Har i skrivande stund runt 2200 i mynt här hemma.

När jag gjorde lumpen så lyckades jag spara undan 12 000 bara från "månadspengen" som var på 2500 ungefär. Muckbidraget som låg på 22 000(?) har jag kvar 14 av. Jag tycker det känns viktigt att spara, och jag kommer alltid se till att ha en buffert på runt tio tusen.

Då är vi ganska lika, jag sparar nästan lite mer än jag borde och varje gång jag köper något över 500 kronor tar jag en riktig funderare och läser typ allt man kan läsa om produkten. Får nästan ångest av folk som bara köper saker utan att kolla ifall dom är bra!

Har en del pengar på banken och det växter ganska stadigt, har inga direkta utgifter. Brukar fundera vad jag ska göra med dessa (låter rätt absurt, som att jag inte skulle få röra dom). Hur mycket kommer mina studier att kosta ligger väl i min framtid, ska jag spara pengar eller slösa?

Samtidigt så "behöver" jag ju inget vilket brukar vara det som stoppar det mesta av min inköp men jag kanske borde lägga mer pengar på "roliga saker". Sitter just nu i valet och kvalet om jag ska slösa 4000-5000 på en SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag suger på att spara, men har ändå lyckats med det rimligt. Känns dock som ett stort blow mot huvudet att jag nästan gjorde av med 10k på en tre veckor lång semester. Som sagt, jag och pengar går inte ihop. Som tur är har jag sedan länge alltid haft över 20 eller 30k på kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ptja, det som blir över av studielånet varje månad sparar jag. Har dessutom kvar lite pengar från mina tidigare sommarjobb, så i nuläget har jag cirkus 20k på sparkontot.

Räknar dock med att bränna stora delar av det i sommar eftersom jag inte kommer att sommarjobba och därmed inte har någon inkomst att betala hyran med. Ska dessutom flytta och kommer därmed ha dubbla hyror en månad. Sen ska jag och några polare ut och tågluffa vilket kommer sluka mycket pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit rätt så bra på att spara sedan jag börjat jobba. Under studietiden blev det inte så mycket sparat, någon tusenlapp efter sommarjobbet typ.

Nu när jag jobbar så brukar jag jag först betala alla räkningar, sedan sätter jag undan några tusenlappar på ett sparkonto. Beroende på hur mycket jag får kvar efter att alla räkningar är betalda så blir det lite olika summor som går till sparandet. Brukar spara ungefär 5000 på lönekontot så jag har lite att röra mig med, äta ute, bio, nöjen, bilen osv.

Har i skrivandets stund 94000 på sparkontot tror jag, snart spränger jag 100k-strecket! :D

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Försöker spara mellan 2 och tio tusen när jag får lön. Min lön varierar kraftigt men blir i snitt att jag sparar 3 tusen skulle jag tro. Skulle börjat tidigare...

Ni som inte sparar, börja göra det. tro mig, ni kommer att tacka er själva en dag...

Just nu sparar jag till vår semester i Italien, i Sep.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Norge är jättebra när det kommer till pengar. Det mesta jag sparat en månad är 10,000. Förra månaden hade jag spenderat bort alla pengar, men nu är jag igång igen. Ska snåla som fan de sista månaderna här då det kommer bli väldigt osäkert med jobb när jag flyttar tillbaka till Sverige i sommar.

Edit: jag har seriöst fortfarande jultema:(

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig varit för att spara särskilt mycket, men jag har alltid sett till att ha lite pengar över i slutet av varje månad. Några tusenlappar. Jag har ju inte jobbat så jättemycket så jag har inte hunnit spara ihop något sedan tidigare, och nu har jag ju i princip bara studiebidrag + lån.

I och med Tysklandresan dog min buffert ut, och nu fick jag istället problem med ekonomin p g a sommaren. Mamma räddar mig genom att låna några tusingar, till hösten ska jag sätta igång och spara bättre och lägga undan 1-2000 ifrån studiebidraget/lånet.

Jag tänker emellertid ALDRIG snåla "bara för att". Jag gillar att kunna leva ett liv där jag kan köpa något utan att fundera på priset (om det inte är hutlöst dyrt förstås). Jag vill inte fundera på om jag ska hänga med till krogen eller ej på kvällen bara för att det är inträde. Jag vill inte spara kvitton från mataffärer, jaga erbjudanden i kataloger och så vidare. Då tycker jag att det har gått för långt och att man låter pengarna styra ens vardag. Sedan finns det förstås undantag, men jag har studentvänner som jag tycker snålar lite väl mycket. Jag menar, på studentpengar är det ändå inte så jäkla mycket man hinner spara ihop i slutändan så jag tycker det är bättre att bara leva.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ordnat mig en fast anställning och pengar från min annonsering på internet droppar in en gång i månaden. Trist att studiebidraget slutar komma nu snart. Just nu går jag alltid plus varje månad, men inte så värst mycket då jag lägger pengar på att ha ett skönt liv just nu. Kommer bli en del minus med en tre veckors semester till utlandet nu snart, men pengar är väl till för att slösas? heh

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...