Jump to content

The Hobbit


Lajnux
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...

Nu har jag sett The Hobbit! Jag såg den i HFR Stereoskopisk (Hög FPS, 3D).

Jag hade inga problem med den höga FPS:en, folk har överdrivit. Det var ovant, men jag kom in i det fort och många grejer blev mycket snyggare - speciellt striderna. Vissa saker fungerade mindre bra, men överlag var det en högst angenäm upplevelse. Stereon var lite samma sak - den var faktiskt riktigt välgjord, men så fort det var riktigt vida skott så föll den lite då allt på avstånd såg väldigt platt ut och det gav även en viss miniatyrkänsla.

Filmen i sig tyckte jag var väldigt bra. Den matchade mina förväntningar väl. Jag hade förvarnats om att den var segstartad och, ptja, det är den ju, men filmen är så välgjord att det inte gjorde ett dugg. Dags att börja räkna ner till nästa del då!

Synd att man inte kan se slaget vid Helms Klyfta i den här VFX-kvaliteten. Helt otroligt var snygga striderna var. Hatten av till WETA!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Jag tyckte den var absolut urtråkig. Storyn och karaktärerna är enormt oengagerande, i skarp kontrast till LOTR-trilogin (som jag nu i dagarna sett för första gången, hehe). Känner inte med dvärgarna och deras cause överhuvudtaget och Bilbo är en riktigt dryg jävel. Inte imponerad alls.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckte den var absolut urtråkig. Storyn och karaktärerna är enormt oengagerande, i skarp kontrast till LOTR-trilogin (som jag nu i dagarna sett för första gången, hehe). Känner inte med dvärgarna och deras cause överhuvudtaget och Bilbo är en riktigt dryg jävel. Inte imponerad alls.

AKilk_1244315_0.jpg

Hur tycker du uppföljaren ser ut då? :D

---

Jag såg filmen i mellandagarna. Mina förväntningar var riktigt höga inför filmen, jag hade hört mycket bra om filmen och Sagan om Ringen-trilogin byggde också en stor grund till mina höga förväntningar.

Vad jag däremot hade koll på, är att The Hobbit ska vara mer humorinriktad och "barnvänligare" än Sagan om Ringen. Vilket många som inte tycker om The Hobbit kanske inte hade så stor koll på när de gick dit.

Grafiskt sett är filmen sjukt snygg, precis som den tidigare trilogin.

Så för en sådan som mig, som älskar fantasy och grafiskt vackra filmer så är den här filmen riktigt bra. Man ska bara inte riktigt förvänta sig Sagan om Ringen ur den.

Å andra sidan, så är den första filmen i Sagan om Ringen den som är.. Minst underbar, om ni förstår hur jag menar. Så det kanske trappas upp i de två kommande filmerna.

Minus:

Inga stora slag i den här filmen, men det var det inte i första SoR heller,

så det kanske kommer.

Plus:

DRAKAR! Det är det enda jag känt som fattas ur SoR-berättelsen. Jag älskar fantasy som innefattar drakar!

Jag har stora förhoppningar på de kommande filmerna, och jag ser riktigt mycket fram emot december när nästa film släpps!

Jisses, vad rörig post. Hoppas ni lyckas hänga med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

den första filmen i Sagan om Ringen

Det här har alltid vait lite av min pet peeves. Benämningen på trilogin var ursprungligen Härskarringen, alternativt Ringarnas Herre med den nya översättningen. Med tiden verkar folk ha börjat säga Sagan om Ringen om alla tre, vilket bara skapar förvirring. Meningslöst pladder, var bara tvungen att säga något. :P

Tweak: Synd att du inte gillade den, hoppas du gillar de efterföljande filmerna mer! Håller inte med dig om att karaktärerna är oengagerande får jag säga. I synerhet Ian McKellen, Martin Freeman och Andy Serkis gör fenomenala uppträdanden tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här har alltid vait lite av min pet peeves. Benämningen på trilogin var ursprungligen Härskarringen, alternativt Ringarnas Herre med den nya översättningen. Med tiden verkar folk ha börjat säga Sagan om Ringen om alla tre, vilket bara skapar förvirring. Meningslöst pladder, var bara tvungen att säga något. :P

Jodå, men i och med att vi bara snackade filmerna nu, och att "Trilogin" i folkmun syftar på de tre Sagan om Ringen-filmerna så är det enklast att säga så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja förlåt. Jag menade självklart Sagan om Ringen: Härskarringen, Sagan om de Två Tornen och Sagan om Konungens Återkomst.

För det är ju inte jobbigare att skriva.

Det här har börjat bli lite onödigt stort nu, men nu behöver jag gå till botten på det här :P

Vad är det för fel på att kalla trilogin "Härskarringen" och den första filmen "Sagan om Ringen"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här har börjat bli lite onödigt stort nu, men nu behöver jag gå till botten på det här :P

Vad är det för fel på att kalla trilogin "Härskarringen" och den första filmen "Sagan om Ringen"?

Ingenting. Men när man säger Sagan om Ringen så kan man enligt folk syfta på vilken av de tre filmerna som helst. När man säger Härskarringen så tänker folk på den första filmen eftersom det är den enda med Härskarringen i titeln.

Jag föredrar ibland att prata så att folk förstår, istället för på det viset som är korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ingenting. Men när man säger Sagan om Ringen så kan man enligt folk syfta på vilken av de tre filmerna som helst. När man säger Härskarringen så tänker folk på den första filmen eftersom det är den enda med Härskarringen i titeln.

Jag föredrar ibland att prata så att folk förstår, istället för på det viset som är korrekt.

Okej, då förstår jag. Förlåt om jag gjorde dig irriterad!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då förstår jag. Förlåt om jag gjorde dig irriterad!

Nejdå, det var inte dig jag var arg på. Jag lät det bara, oprofessionellt, gå ut över dig då jag råkade surfa forum för stunden och du skrev till mig.

Det var dumt, det är jag som ska be om ursäkt.

--------

Jag har sett den två gånger nu, och jag tycker att den är fantastiskt bra. Lite lättare än filmerna från den tidigare triologin men jag hade inte förväntat mig något annat. Enligt mig levde den upp till sin hype och jag ser sjukt mycket fram emot nästa film! Måste även säga att jag finner det grymt att de återigen lyckas leverera ett episkt soundtrack. :D

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Schysst bio-upplevelse, men varken storyn eller för fantasy-genren som helhet tilltalar mig särskilt mycket. Har inte sett Sagan om ringen-filmerna (det där skrev jag utan att ha läst er diskussion här ovan så noga, så nu kan ni enkelt avgöra hur noobs oftast benämner det) men känner att jag ska göra det. Såg ettan för många år sedan och blev inte intresserad, men The Hobbit visste jag skulle vara läcker i bild- och ljud så det var därför jag gick och såg den. Och så hade jag biocheckar som skulle gå ut snart. :P

Mer 48 fps åt folket! Märkte en enorm skillnad och i början var det lite ovant men jag vande mig snart. Man märkte att de utnyttjade det väl vid vissa snabba panoreringar och "kameran-flyger-ikapp-och-förbi-konvojen"-filmningar. Lite för att visa vad tekniken går för antar jag.

Förresten, hade Bilbo

på sig ringen när han attackerade Orcen eller gjorde han det av "eget mod"

?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...