Jump to content

Senast genomspelade spel


Jacker
 Share

Recommended Posts

Trodde det fanns en sånhär tråd gömd nånstans i detta forum, men en sökning visar inget! Hursomhelst gäller samma koncept som med film- och musikvarianterna - namn på spel, ett betyg och gärna någon form av motivation.

Eftersom detta är en ny tråd (duh) kan vi lika gärna ta igen oss lite och posta vad vi spelat de senaste månaderna.

Senaste året för min del (ingen kronologisk ordning):

Heavy Rain

4/5

Company of Heroes

4/5

Company of Heroes: Opposing Fronts

4/5

Red Dead Redemption

5/5

Bioshock

3/5

Bioshock 2

3/5

Batman: Arkham Asylum

4/5

Crysis

4/5

Fallout 3

5/5

Left 4 Dead 2

4/5

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trodde det fanns en sånhär tråd gömd nånstans i detta forum, men en sökning visar inget! Hursomhelst gäller samma koncept som med film- och musikvarianterna - namn på spel, ett betyg och gärna någon form av motivation.

Här finns den gamla tråden, om man vill fortsätta på den hellre än den här.

Det senaste spelet jag spelade från start till mål, och från start till mål igen, samt vissa utvalda banor en extra gång var Call of Duty: Black Ops.

Det är såklart inte lika bra som guldkornet COD 2, men jag tycker att storyn faktiskt var helt okej. 6/10 skulle jag nog vilja ge det spelet.

Annars se spelade jag i ungefär samma veva genom GoW, och det är ta mig fan fortfarande lika underbart som det var till PSOne. Ska orka ta tag i det och gå igenom tvåan och trean också, betygsätter alla spelen som ett paket när jag väl spelat igenom de två. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det senaste spelet jag körde genom var Stalker call of pripyat det får 5/5 har aldrig testat ett spel som Stalker med den stämningen spelet har man ger sig in i en helt annat värld av Chernobyl spelet har nå speciell atomsvär i sig. Vilket gör att spelet är spännande och utforska en del platser brukar spendera 1-2tim att springa runt göra side quest och jaga artifacts. Har kört genom 1:an och 3:an håller just nu på med 2:an. Längtar tills Stalker 2 kommer ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag lirar Midnight Club: Los Angeles just nu, och racingspel inte har några direkta "slut" så kan jag säga så här:

Grym körkänsla och små härliga detaljer (som att huvudpersonen slår till ratten och svär när han har blivit bötfälld av polisen) gör MC:LA till ett sjukt bra racingspel!

9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, får se nu.

Bad company 2: 4.5/5

Rätt så jävla schysst spel! Lite buggar och sådär, kanske inte klockrent SP som get det 4.5/5

COD (senaste) 2/5

Tja, gillar egentligen inte MP i COD, har tröttnat på det sedan 4:an eller så. Okej SP

Medal of honor: tier 1 1/5

Värre bedrägeri får man leta efter! Tyckte inte alls om det, SP var ganska så värdelös och spelade bara lite MP som var helt okej men inte mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

SSX On Tour.

Swiiiiiich, störtskönt lir! Redig nostalgikick! Tio av tio pussar.

Haha, tio av tio pussar.

Nu när PSN ändå är nere minst en dag till så ska jag passa på att koppla in min gamla PS2 och lira lite Tricky.

Edit: Helvete då! Mina PS2-spel är ju hos en polare efter att vi nostalgispelade hemma hos honom en helg för några månader sedan. Kukjävel också!

Nåväl, det får väl bli God of War eller något annat i väntan på att PSN kommer upp då. :(

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Mortal Kombat (2011)

Mortal Kombat är en turnering som hålls vart 50:e år. Dess syfte är att ge Earthrealm, Jorden, en chans att försvara sig mot att bli absorberad av Outworld, en värld kontrollerad av den onde krigsherren Shao Kahn. Vinner Earthrealms förkämpar turneringen så är Earthrealm säker. Men förlorar de 10 gånger i rad så får Shao Kahn rätt att absorbera Earthrealm till Outworld. Earthrealm har förlorat de 9 senaste turneringarna. Det här är den 10:e turneringen.

Blixtguden Raiden har sammlat jordens förkämpar för turneringen när han plötsligt får syner från sitt framtida jag om hur allt blir förlorat. Den ända ledtråden till hur det kan ändras är sitt framtida jag's sista ord: "He must win..."!

Jag har aldrig varit så värst mycket för Beat'em up spel. De är stela, kräver extrem fingerfärdighet, överdrivna och är väldigt dåliga på att berätta spelets story. Trots det så har jag spelat några. Jag har spelat igenom orginal "Mortal Kombat" och "Street Fighter II" i min ungdom samt även "Virtua Fighter III" på Dreamcast. Men destu snyggare spelen blev destu mer tröttnade jag och undrade varför de aldrig kan göra ett fighting spel med riktig storytelling utan måste köra med karaktärskort och osammanhängande intro till striderna.

Men det här är svaret på mina drömmar. "Mortal Kombat (2011)" tar verkligen storymode på alvar. Här berättas hela storyn med mellansekvenser både före och efter varje strid som knyter ihop handlingen på ett väldigt snyggt sätt och får striderna att höra hemma i storyn istället för att kännas inklämda bara för att de måste vara där. Det hela blir som att se en animerad Mortal Kombat film bara det att man får utkämpa striderna (ca 50 stycken) själv. Spelet är dessutom ganska långt. Inte så långt som jag först kanske trodde när jag fick höra att där var 16 kapitel. Varje kapitel är rätt korta med ca 3 strider per kapitel. Men tillsammans så blir det ett rätt långt spel för att vara fightingspel. Det bästa av allt är ju klart att man får chansen att spela som 15 olika karaktärer (man spelar en av dem under 2 olika kapitel) och lära känna deras berättelse. Det hela ger ett mycket stort djup till handlingen och man känner att alla 15 karaktärerna får sin del i handlingen.

När det gäller striderna så försöker de göra det lite lättare för nya spelare med att presentera turtorials där de kan lära sig i detalj hur man spelar.

Tyvärr så hjälper det inte nya spelare så mycket ändå. Kombos, en väldigt viktig del av spelet, är extremt svåra att få till och kräver extrem fingerfärdighet som bara de yttersta Beat'em up experterna har. Under hela storymode så tror jag att jag kanske fick till ett par stycken. Jag klarade knappt ens av spelets Kombo-turtorial och där stod ändå fienderna stilla och väntade på att man skulle trycka in rätt knapp-kombination. Man måste trycka in dem så otroligt snabbt i exakt rätt tempo att det är löjligt.

När vi ändå är inne på knapp-kombinationer så är de lika extrema som alltid, ibland mer. Varje karaktär har sina egan ca 30 kombinationer och ingen har samma kombination. Med 28 spelbara karaktärer så blir det 1000 knapp-kombinationer att lära sig där vissa Special Moves kräver att man trycker på 6 knappar eftervarandra i rasande fart. Resultatet blir att man typ trycker på alla knappar helatiden och hoppas man får till någon Special Move. Fatalities är ännuvärre då varje karaktär har 2 stycken och knappkombinationerna är olika på varje karaktär och består av t ex "vänster-höger-upp-ned-X". Som tur är så kan man pausa under striderna och kolla listan av moves men hur kul är det att pausa helatiden?

Spelet har givetvis mer än Story Mode och Vs. Mode att bjuda på.

"Challenge Tower" är en mode där man får olika utmaningar som man måste klara och med 300 utmaningar så finns där mycket att göra. Tyvärr så klarade jag inte ens första som krävde att man gjorde 5 Kombos på 25 sekunder. Bah, jag hade svårt att ens göra 1 Kombo på 25 sekunder.

"Ladder" är den klassiska där man ska besegra fiender en efter en tills man har besegrat alla. Nu även med "Tag" så man kan spela med att byta karaktär under striden.

Där finns även en hel del olika Multiplayer Modes för de som gillar att spela Online. Samt flera galna Minigames som kan låsa upp saker i spelet, något det finns gått om. Man kan låsa upp nya Special Moves, Fatalities, kläder osv genom att spendera in-game pengar på att låsa upp dem i "Krypt", pengar man enkelt känar genom att spela spelet och vinna strider. Där finns även galleri där man kan läsa om karaktärerna och se varianter av dem i olika kläder.

Handlingen är tillbörja med väldigt bra. Spelet är uppdelat i 3 stora delar (Mortal Kombat 1, 2 och 3) och 16 kapitel. Första delen stämmer väldigt bra med hur saker utspelade sig i orginalet och även del 2 gör det till större delar. Del 3 börjar bra men sedan flippar allt ut totalt

i kapitel 15 där plötsligt typ alla hjältarna blir dödade. Visst är det spännande och dramatiskt när hjältar dör men inte ALLA. När spelet är slut så är bara ca 3 av de 15 hjältarna kvar. När man jämför med orginal trilogin där typ ingen av dem dog så är det lite väl mycket. Resultatet blev att jag totalt tröttnade på spelet och sista kapitlet spelade jag bara igenom för att klara spelet och få det gjort.

En stor besvikelse minst sagt när resten av handlingen är riktigt riktigt bra.

Spelet slutade med en hint inför en uppföljare.

Men hur kul kommer det bli när de flesta av de populäraste karaktärerna är borta? Jag vet att de ville lyfta fram karaktärer som tidigare i serien har haft en mindre roll men det här gick till klar överdrift.

Bra:

- Äntligen ett fighting spel som berättar handlingen på ett bra sätt.

- 28 spelbara karaktärer var av 16 i Story Mode där alla får sin del av handlingen.

- Väldigt mycket att göra med massor av olika Modes att spela på.

Dåligt:

- Man behöver vara en Japansk Gud för att kunna tycka knapp-kombinationerna tillräkligt snabbt.

- I slutet av Story Mode blir det som var så bra plötsligt så dåligt att man slutar bry sig.

- Vissa delar av handlingen får en att grimasera om man har spelat de tidigare spelen.

Sammanfattning: Mortal Kombat och fightingspel som det ska vara.

Betyg: 4 bråkande Mo®tala-bor av 5

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Skrivet (redigerad)

Fallout: New Vegas

5/5

L.A Noire

4/5

Det är ett mycket bra spel som definitivt ligger över genomsnittet. Skådespelet är superbt, ljud och musik är superbt och det grafiska/estetiska är även det superbt. Spelets kärndelar är välgjorda och sättet man pusslar ihop fallen på känns i överlag trovärdiga och logiska.

Dock är det en nackdel att utredningarna fungerar på samma sätt och känns likadana i alla fyra delar. Tror definitivt känslan av enformighet varit mindre om tillvägagångssätten varit mer olika skrivborden emellan. Dessutom begränsas både djupet och bredden i spelet av att man inte kan ta hjälp från andra poliser, inte ens sin egen partner, i utredningarna. Jag menar inte att man ska sätta spelaren i baksätet, men om man kunnat få hjälp med att t.ex. samla information, kolla upp intressanta personer, o.s.v. hade man kunnat ge spelaren betydligt fler möjligheter utan att dra ut på saker och ting. Och som det redan nämnts kan man ifrågasätta hur sparsystemet är tänkt att fungera.

Inte i nivå med Red Dead Redemption eller GTA IV, men nära. Ska bli intressant och se hur Team Bondi och R* tar detta detektivkoncept till nästa nivå.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...