Jump to content

Drickbart


MyStiC
 Share

Recommended Posts

Wow. Finns det någon gräns på hur mycket man får föra in i Sverige?

edit: det var inget ironiskt 'wow' förresten

Nja, det finns en norm. Men du får faktiskt (vilket jag inte visste fram tills nyligen) ta hem till familj och nära vänner. Så i princip kan du ta hur mycket du vill med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med att man blir dålig i magen är väl ändå bara gissningar? Personligen tror jag inte att man skulle bli det (bortsätt från placebo??)

Om ett vin står för länge känner man det på smaken, om det smakar bra skulle jag säga att det inte är någon fara! Till sist blir det väl något vinägerartat, men fortfarande inte farligt så länge det inte ruttnar eller blir fyllt av bakterier. Så länge det finns alkohol kvar lär inte detta ske, dvs långt efter bäst före-datumet.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Något säger mig att du vart på kulturresa i Tyskland. (:!!!:)

Jovars, jag var ju på semester/turné mit das Orchester och eftersom ölen är billig är det dumt att inte ta tillfället i akt. Det där är ca 115 flak (ungefär en kubikmeter öl sammanlagt :naughty: ), styckpriset per burk var ungefär 3,50 kr jämfört med minst 7,90 i Sverige.

Wow. Finns det någon gräns på hur mycket man får föra in i Sverige?

edit: det var inget ironiskt 'wow' förresten

Nja, det finns en norm. Men du får faktiskt (vilket jag inte visste fram tills nyligen) ta hem till familj och nära vänner. Så i princip kan du ta hur mycket du vill med dig.

Om man kan motivera varför man tar in så mycket så kan man komma undan med nästan hur mycket som helst. Men normen är långt över hundra liter per person :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wow. Finns det någon gräns på hur mycket man får föra in i Sverige?

edit: det var inget ironiskt 'wow' förresten

Får du en vresig tulltjänsteman kan du åka dit på 10 flak. Men nej, det finns numera ingen gräns på hur mycket alkohol då får ta med dig inom EU. Det får dock bara vara för privat bruk men då inräknas också kalas/bröllop/kräftskiva osv. in i detta om du har tänkt att bjuda på alkohol under tillställningen. Men som sagt, använder man sunt förnuft så är det inte svårt. Det är upp till tulltjänstemannen att avgöra om det är en rimlig mängd alkohol för en enskild person, även om det är för ett kalas så dricks det inte kopiösa mängder så du skulle inte få över 100 flak själv.

Det dom dock är extremt noggranna med numera är vikten på godset. Lasta aldrig övervikt för dom har rätten att ta hela lasten i beslag om du har övervikt på din last. Lastvikten står i instruktionsboken och inkluderar föraren, men inga passagerare. För snabb huvudräkning väger ett flak öl/en låda vin(6 flask) 8 kilo. Köper du flaskor med sprit så bör du köra mängden x 2/3 typ. 1liter - 1.6kg, 70cl - 1.2kg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur lång tid fram i tiden kan man säga att man ska dricka det då? Jag menar tar man med sig 100 flak så kan det ju va så att man tänkt dricka ett i månaden en bra tid framöver (om man nu är sån).

Knepigt o förklara. Men finns det någon tidsgräns för hur lång tid man har på sig att konsumera det man för med sig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur lång tid fram i tiden kan man säga att man ska dricka det då? Jag menar tar man med sig 100 flak så kan det ju va så att man tänkt dricka ett i månaden en bra tid framöver (om man nu är sån).

Knepigt o förklara. Men finns det någon tidsgräns för hur lång tid man har på sig att konsumera det man för med sig?

Nej.

Produkten du importerar kan dock bli dålig om du konsumerar den för långsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej.

Produkten du importerar kan dock bli dålig om du konsumerar den för långsamt.

Jo men det jag menar är att om jag kommer med en lastbil så kan jag ju fortfarande påstå att det är för personligt bruk tills den dag jag dör vilket förhoppningsvis ligger en 60 år in i framtiden.

Då är det ju inte "dumt" mycket alls.

förstår ni? Med tanke på att tulltjänstemannen ska avgöra hur mycket som är för mycket. ska det drickas över en längre tid blir det ju mindre.

Och visst, vissa varor har bäst före datum. Eller ganska många. Men man kan ju köpa vin.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men det jag menar är att om jag kommer med en lastbil så kan jag ju fortfarande påstå att det är för personligt bruk tills den dag jag dör vilket förhoppningsvis ligger en 60 år in i framtiden.

Då är det ju inte "dumt" mycket alls.

förstår ni? Med tanke på att tulltjänstemannen ska avgöra hur mycket som är för mycket. ska det drickas över en längre tid blir det ju mindre.

Och visst, vissa varor har bäst före datum. Eller ganska många. Men man kan ju köpa vin.

Köpa alkohol på resa

Jag ska åka till Polen och undrar hur mycket alkoholdrycker jag får ta med mig när jag kommer hem?

När du kommer som resande från ett annat EU-land till Sverige får du skattefritt ta med dig alkoholdrycker för privat bruk

om du själv handlat dem

om du ska använda dem för ditt eget eller familjens personliga bruk

om du personligen transporterar, reser med varorna från det andra EU-landet till Sverige

om du har fyllt 20 år.

Vid bedömningen av vad som är privat bruk är det syftet med din införsel av varan som är avgörande. Det är inte enbart mängden alkohol som är avgörande.

http://www.tullverket.se/sokordao/f/fragor...38.html#Alkohol

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men det jag menar är att om jag kommer med en lastbil så kan jag ju fortfarande påstå att det är för personligt bruk tills den dag jag dör vilket förhoppningsvis ligger en 60 år in i framtiden.

Då är det ju inte "dumt" mycket alls.

förstår ni? Med tanke på att tulltjänstemannen ska avgöra hur mycket som är för mycket. ska det drickas över en längre tid blir det ju mindre.

Och visst, vissa varor har bäst före datum. Eller ganska många. Men man kan ju köpa vin.

Det är som sagt upp till tulltjänstemannen att avgöra och du kommer åka dit så det smäller om det om du kommer med den dåliga ursäkten att du ska ha det tills du dör.

Man ska aldrig komplicera en sådan sak som att föra in alkohol, det är kopiösa mängder du kan ta in utan större problem om det är tidigt och personen i fråga inte har jobbat en hel dag och bara vill åka hem efter sitt skift. Bara 30 flak kommer du en bra bit in i framtiden, även om du tänker bjuda folk på bira då och då. En vanlig sedan (volvo 850 i detta fallet) kan lasta drygt 400kg, det är 36 flak öl. Lycka till att dricka upp det under en månad. En pall (24 flak) räckte här hemma fram till julafton från början av sommaren och då var vi typ 10 personer som drack sporaliskt.

TL;DR Dom vet vad dom sysslar med, jävlas inte och lasta inte överlast.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte många procent som åker fast för att de tar inte för mycket alkohol i Sverige, utan nästan alla åker dit pga. övervikt.

Jo, därför man måste passa sig och packa gärna mindre än max tillåtna vikt för att vara på den säkra sidan. När jag var nere för två veckor sen hade vi 36 flak i maxvikt inklusive båda passagerarna men köpte bara 30 för att bilen inte ska se extremt lastad ut, det är det dom tar bilarna på med alla vägbulor dom har uppsatta vid varje gräns.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom den andra tråden heter ätbart döper jag om den här till drickbart för att även inkludera icke-alkoholhaltiga drycker.

Är det bara jag eller smakar läsk på glasflaska mycket bättre än plastflaskevarianten? Undrar om det bara rör sig om en placeboeffekt eller om det ligger en djupare sanning i det..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom den andra tråden heter ätbart döper jag om den här till drickbart för att även inkludera icke-alkoholhaltiga drycker.

Är det bara jag eller smakar läsk på glasflaska mycket bättre än plastflaskevarianten? Undrar om det bara rör sig om en placeboeffekt eller om det ligger en djupare sanning i det..

Det sista du sa håller jag med dig om. Tycker det är godare att dricka ur en glasflaska.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...