Jump to content

Era favoritformat


The Dude
 Share

Favoritformat för...  

34 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ursäkta min oortodoxa blandning av format och codecs, men tog med de alternativ jag tror folk mest förknippar med respektive media.

Självklart beror på bästa formatet på tillfälle men svara det ni oftast föredrar, och motivera!

För mig:

Ljud: MP3 i med hög bitrate, antingen hög VBR eller 320kbps. Varför? Min dator har inte världens störta hårddisk och iTunes spelar inte FLAC, annars hade jag valt det och föredrar det formatet när det kommer till finlyssning men som sagt, osmidigt!

Video: 720p. Det blir mycket bättre upplevelse att se film med hög bildkvallité och upplösningen 720p är alldeles lagom för min 15"-skärm. Flyttar eller slänger ändå filmer direkt efter tittning så utrymmet är inget problem. Man slipper filbyte mitt i filmen också som ofta är fallet med xvid!

Bild: jpg. Många säger ju att png är bättre men jag tycker att de kan bli otympliga. Jpg går att få i precis den kvalle man behöver för stunden och det funkar överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul tråd! :)

Tankar hem ljudet i FLAC och konverterar till Apples egna lossless format (alac) genom DBpoweramp för att lyssna i itunes.

720p är ungefär vad min skärm klarar av, har inga problem med utrymmet så bild och ljud kommer på första plats! :doh:

Bild, där gillar jag främst Raw, men det är så stort och svårt att öppna och redigera utan program från Adobe eller kameratillverkaren.

PNG får det bli då genomskinlighet, klarare bild än jpg och tillgängligt överallt är trevligt.

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bar avbildningar (image) av cd, dvd eller blueray och kan innehålla vilka dataformat som helst.

Hmm, då blir det svårt. Jag tänkte om det kanske fanns en standard eller någonting. Men nåväl, jag får svara utefter de (väldigt) få gånger jag inte tankar en film som .img-fil.

Ljud: MP3

Precis som Dude säger så ska det vara MP3 i en hög bitrate. Även om jag inte är jättekräsen med kvaliteten på musiken så är det alltid härligt att ha en så klar ton som möjligt i låten. Jag var inne på FLAC ett tag, men det krånglade rätt mycket för mig så jag lade ner det, plus att det formatet var på tok för stort för min lilla hårddisk.

Video: XviD

Egentligen så tankar jag i princip alla mina filmer i .img-format men det finns en del filmer som inte går att få tag i .img-format på grund av diverse anledningar. Vid sådana tillfällen så finns filmerna alltid i XviD och då väljer jag det formatet. Varför? För att man får en näst intill lika bra kvalitet som en .imf-fil, till ett mindre pris (filstorlek), detta är även praktiskt då man kan slänga in många filmer på en DVD-skiva. :doh:

Varför väljer jag då inte bluray-format?

1. För att min dator inte är tillräckligt stark för att spela upp bluray.

2. Jag har ingen bluraybrännare, och jag tycker inte om att se film på datorn. (Vilket jag ju heller inte kan, se punkt 1.)

3. Jag har ingen blurayspelare som klarar brända skivor, jag har en PS3 men den klarar inte av brända skivor. (Plus att jag inte kan bränna, se punkt 2.)

Bild: PNG

Det hela grundar sig i att .PNG klarar av transparenta bilder och att .jpg inte klarar av det. Sedan har det blivit så att jag alltid sparar mina bilder i png, de brukar oftast bli rätt storlekssnåla och fungerar bra även inom hemsideskapande och så vidare. Men om jag inte ska ha en transparent bild så kan jag ibland spara i .jpg om jag verkligen behöver det i en speciell storlek. Men som sagt, i princip alltid i PNG.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, då blir det svårt. Jag tänkte om det kanske fanns en standard eller någonting. Men nåväl, jag får svara utefter de (väldigt) få gånger jag inte tankar en film som .img-fil.

Okej men då misstänker jag att det är DVD-formatet mpeg-2 det rör sig om. Borde lagt det som ett alternativ!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

mkv: Småa filer sett till hur bra kvalitén är

.mkv, Matroska Multimedia Container är som det fulla namnet antyder ett container-filformat och kan innehålla precis vad som helst kvalitetsmässigt. Lite som att säga att .rar ger bra kvalitet.

---

MP3 @ 320 kbps. Hör ingen skillnad på det och FLAC, så varför krångla med FLAC.

x264-kodat material gömt i en Matroska-container i upplösning 720p är finfina grejer för min plasma-tv.

JPEG eftersom det är mer mångsidigt och tillgängligt än PNG, eller hur man ska säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

.png, behöver inte ens förklara den.

Indeed.

Annars, MP3, det är en väldigt bra standard när det kommer till ljud.

720p. Detsamma här, bra standard, efter Xvid såklart, som är bäst när det kommer till kvalite/antal MB. Men nu när skärmar har så pass hög upplösning är det alltid skönast med lite högre upplösning på filmer/serier också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. .mp3 (Håller dock på att tanka mina första flac-filer i detta nu, länge leve Richard Wagner)

2. XviD (.avi), 720p är väldigt snyggt och nu när jag har en skärm för 1080p så borde man väl testa någon gång.

3. .jpg, vad som helst går an egentligen.

Finns det filmer som är uppdelade i 2 delar numera? Det var på på den tiden det var VCD SVCD eller? Skulle valt x264 om det fanns, men icke. Tankar 99% bara x264, bra kvalitet, lagom stora filer.

Jag brukar ibland få ned 2x~699mb .avi-filer. Om det nu var så du menade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...