Jump to content

Flera forum i kategorin "Allmänna diskussionsforum"


Mathias
 Share

Recommended Posts

Problem

  • Den allmänna åsikten är att det skapas för få nya trådar.
  • Det klagas på TROMS och nu även Vardagssnack och pekas på hur dessa trådar stryper alla diskussionsunderlag.


    Orsak
    Den korta och enkla orsaken till varför det skapas få nya trådar är självklart låg aktivitet på forumet just nu, man kan skylla på det och låtsas att det är en situation man inte kan ta sig ur. Jag tror inte att det är så enkelt.

    Under ljusare tider var mentaliteten att man skulle söka, gärna 3-4 gånger, innan man skapade en tråd - det blev ju så rörigt om det kom för många trådar. Överallt fanns "Officiella ***-tråden" och gud nåde den som skapade nya trådar inom snarlika ämnen. Nu är vi i något förvirrande mellanläge där det finns en tråd där alla diskussioner berörande mobiltelefoner ska tas, samtidigt som det är fritt fram att starta en tråd vardera för kommande datorköp. Därför är det svårt att veta vad som kan fungera i nya trådar och då går man gärna den enkla vägen - skriv ett vanligt inlägg om det i någon av tidigare nämnda trådar.

    När aktiviteten är så låg som den är idag blir det ganska få nya posts i en ny tråd, i de klassiska och stora trådarna däremot pumpas det in nya inlägg. Detta resulterar i att nya trådar snabbt hamnar en bit ner på listan, är man borta en helg eller mer kanske man tom. inte ens märker av trådens existens.

    Just de stora klassiska trådarna (typ Bild på sig själv, Kärlekstråden eller Skoltråden) innehåller till stor del inlägg i en skolrast/fikapaus-anda. Vi vet nog alla hur svårt det är att som ny i ett umgänge komma in i sådana diskussioner, ju fler trådar utan denna mentalitet, ju fler öppningar får nya medlemmar att komma in på forumet.

    Lösning

    • För att göra det tydligt vad som är trådmaterial och inte tycker jag att så många officiella trådar som möjligt (utan överdrift) ska stängas. Mobiltråden skulle kunna öppna för trådar om nya modeller, problem och dyl. Även om det är samma inlägg men i fler trådar kan det bli enklare att hitta det man söker. Dessutom är det ju aldrig fel att tänka på SEO, om man vill locka nya medlemmar. Däremot finns det ingen anledning att stänga t.ex. Skoltråden. Ingen kommer skapa nya trådar för att berätta om stundande tentor. Vilket vi inte heller vill ha?

    • Fler trådar gör det rörigare, därför tycker jag det är dags att möblera om lite i forumen. Kanske dags att börja utnyttja fenomenet underforum?

    • Tydligare riktlinjer om vad som ska vara vart är något jag saknat ett tag. Exempelvis kan jag inte förstå varför en tråd om Voddler är i ett forum om Musik, Film och Grafik (att döpa den till Kultur vore förövrigt en bra förändring). Tråden handlar om en mjukvara till datorer och borde vara i Dator och Teknik-forumet. En tråd om filmutbudet i samma mjukvara skulle passa bra där nuvarande tråd ligger. Detsamma gäller spotify-tråden, där skulle en "Spellistor till spotify"-tråd kunna vara kvar - diskussionen om själva mjukvaran i sig bör dock vara i tekniktråden.

    • I samma veva som tidigare punkt reds ut borde vissa trådar flyttas ifrån Allmänt till Loungen. Har vi ett Lounge-forum ska trådar av den karaktären hållas där. (Bild på dig själv, Bild på din datorhörna osv.)

    TL;DR - Flera forum för att lättare placera trådar samt färre "officiella" trådar.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...