Jump to content

Varning för nya spambotar!


Hultenius
 Share

Recommended Posts

Vi har lidit av spambotar under ett bra tag nu, de har postat spaminlägg i år efter år. De har däremot varit ytterst uppenbara och därför varit enkla att stoppa och städa bort. Dessutom har väldigt få eller ingen klickat på deras länkar. Men på senare tid har spambotarna eskalerat och värst av allt, vi har nyligen upptäckt något som bara kan beskrivas som nästa generations spambotar.

De nya spambotarna försöker smälta in genom att skriva text på svenska (!). De lyckas med detta genom att matcha innehåll med andra forum och kopiera inlägg rakt av. Än så länge verkar dessa botar vara harmlösa men man kan tänka sig att de i fortsättningen smyger in lite länkar här och där.

Symptomer är:

- Avvikande inlägg

- Nya trådar i helt fel forum

- Ibland inlägg på andra språk

- Hög ålder och från USA

Exempel: D.waync, TealTymn73 (se deras trådar och poster)

Eftersom dessa botar onekligen bara blir bättre och bättre med tiden är det viktigt att få stopp på dom redan nu. Ni medlemmar spelar en viktig roll här. Ni måste börja rapportera avvikande beteenden. Har en relativt ny medlem skrivit två avvikande inlägg på rad är det förmodligen en spambot.

Inom kort kommer ett mycket simpelt svenskatest att införas vid registreringen. Förhoppningsvis blir det tillräckligt omständigt för att hindra spammare. Att registrera användare på diverse forum (som sedan kan användas av spambotar) är big bussines i kina. Det hela är organiserat och människorna som registrerar medlemmar får en viss provition/registrerad medlem.

Sammanfattningsvis finns det nu tre typer av spambotar som härjar på forumet.

1) Traditionell spambot

Skapar trådar, skrivet inlägg och skickar PM med uppenbar spam. Enkel att upptäcka. Enkel att stoppa.

2) Smälta-in-bot

Försöker matcha innehåll i trådar med text från andra internetsidor. Syftet är fortfarande okänt men man kan ju tänka sig att framtida versioner även smyger in länkar lite här och där i texterna. Eftersom boten kan använda svensk text är den farlig. Det är inte helt uppenbart att det är en spambot och kan därför lätt lura in medlemmar på olämpliga och kanske direkt farliga sidor.

3) Reklampelarbot

Gör inget väsen av sig på forumet, men lägger in spam på sin "About me"-sida. Detta gör att spam publiceras på forumet utan att vi vet om det. Sedan länkas denna sida på en mängd andra internetsidor. Dvs forumet utnyttjas som någon slags mellanhand. Eftersom forumet är relativt stort och respektabelt är det ok att länka till oss, vi är pålitliga och håller oss på mattan, ingen blockerar oss. Spammaren kan också när som helst dirigera om trafik genom att uppdatera about-sidan. Exempel: loriannbrent (sökresultat på google)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Många av de konstiga inläggen postas i GTA-delen av forumet och fastän jag har för avsikt att läsa alla inlägg som skrivs är det väldigt ofta jag inte har möjlighet till det. Jag/vi skulle uppskatta om ni rapporterar även småsaker som poster i fel trådar/forum eller små-offtopic. Jag har helt enkelt inte tid att läsa alla inlägg och noggrannt analysera om det är smygspam eller inte, så jag tar gärna emot hjälp med detta.

Det är iofs inte jag som bannar men jag kan ju vidarebefordra ärendet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Några ytterligare kännetecken är skumma användarnamn samt avvikande ålder i deras profiler.

Spambotarna verkar förekomma främst i gta-delen och i allmänt, jag har inte märkt av dem i loungen i någon större utsträckning.

Föreslår dock att mods ges banningsrättigheter i sina respektive forum för att underlätta problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det hjälpa med en unik gräns som gör att man måste posta minst 5-10 gånger för att få göra en topic?

Skulle iofs kunna leda till spam/posthunt. Men kan man inte tillföra 10 inlägg på ett forum så har man nog hamnat fel.

Ja, jag håller med om det där. Eller att man måste vänta X antal dagar för att få starta en tråd.

På Flashback t.ex. måste man vänta 3(?) dagar för att öht kunna posta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Några ytterligare kännetecken är skumma användarnamn samt avvikande ålder i deras profiler.

Spambotarna verkar förekomma främst i gta-delen och i allmänt, jag har inte märkt av dem i loungen i någon större utsträckning.

Föreslår dock att mods ges banningsrättigheter i sina respektive forum för att underlätta problemet.

Hög ålder och alltid från USA? Har lagt till det i listan.

Spärra medlemmar kan bara göras på en global nivå och av säkerhetsskäl är den rättigheten begränsad till några få.

Så länge botarna håller sig i det här tempot bör det inte vara något problem.

Skulle det hjälpa med en unik gräns som gör att man måste posta minst 5-10 gånger för att få göra en topic?

Skulle iofs kunna leda till spam/posthunt. Men kan man inte tillföra 10 inlägg på ett forum så har man nog hamnat fel.

En sådan gräns skulle inte stoppa de nya spambotarna. De skapar fler enskilda inlägg än nya trådar, så jag ser inte riktigt vad en sådan gräns skulle tillföra. Om spambotarna ska stoppas så det ske redan vid registreringen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sådan gräns skulle inte stoppa de nya spambotarna. De skapar fler enskilda inlägg än nya trådar, så jag ser inte riktigt vad en sådan gräns skulle tillföra. Om spambotarna ska stoppas så det ske redan vid registreringen.

Som Umberto sa, en tidsgräns? Fast då för att posta öht. Typ 15 minut - halvtimme.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Några ytterligare kännetecken är skumma användarnamn samt avvikande ålder i deras profiler.

Spambotarna verkar förekomma främst i gta-delen och i allmänt, jag har inte märkt av dem i loungen i någon större utsträckning.

Föreslår dock att mods ges banningsrättigheter i sina respektive forum för att underlätta problemet.

Born June-28-1995

:mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kapitel 56: Kanske borde vi ha nöjt oss med mindre?

Året var 2009, när det gått ganska dåligt för forumet att charma till sig nya medlemmar, men helt plötsligt får dem mer än dem bad om.

Nya topp moderna spambotar börjar härja med dålig svenska, smygreklam och förmågan att kamouflera sig som en riktig människa.

Till en början bara lite smått, då var det lätt att se vem som var stammis, och vem som var bot. Det var nästan roande.

Kapitel 57: Hell March.

Klockan slår 00:01, 1 januari 2010, server efter server startas av en timer någonstans i Korea. (Hell March spelas i bakgrunden)

00:10 påbörjas förberedelserna.

Kapitel 58: On the bright side. The calm before the storm.

07 Augusti 2010.

Hultenius presenterar diagram som pekar skyhögt med nya medlemmar och ökad aktivitet på forumet. Aldrig förr har forumet vart så aktivt som det är nu. Alla är lyckliga, Vice avslöjade vad han skulle berätta, han är numera forumets Daddy'o Conca, Weener har förlovat sig med sin flickvän, Henkibojj fick tillbaka sin tröja och Kebab har blivit befordrad till Officer. Blomstrande tider!

Kapitel 59: Fall of the Forum.

11 September 2010

Våran tidigare hyllade moderator och vän Henkibojj anklagas som spambot för Sony, och speciellt spelförsäljningen hos Playstation.

Crusader misstänks vara anlitad av IMDB, Curly antas ligga bakom smygreklam för Inet.se och andra återförsäljare av datorkomponenter och VickeX har bränts på bål av StellHell efter tusentals reports om att han blivit hitsänd för att starta en hype om The Ballad of Gay Tony.

Google har hundratals spambotar som svarar "Google is your friend!" så fort någon ställer en fråga. Dessutom misstänks AngryAxel för stöld av organ och säljer dem vidare på svarta marknaden i stora delar av Asien. Att ingen misstänkt honom förr, bevisen har legat framme hela tiden. Man måste läsa under radera!

Hultenius står uppe vid sin tron, och ser över Gtasajtenia, som sakta äts upp inifrån av konspirationsteorier och svek.

Kvar står MetoC7 och hotar med en snuting.

Redigerad av Wu Zi Mu
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...