Jump to content

Videoredigeringstråden


VickeX
 Share

Recommended Posts

Vad vill du lära dig? Och vadå börja? Lär dig grunderna, interfacet, hur man infogar och börjar arbeta med klipp, hur man klipper dem, flyttar på den, vart effekterna finns och vad de kan göra t.ex Lär dig lite om keyframing etc. Sedan så kan du ju bara ta och kolla på lite video tutorials på t.ex youtube. Så svårt är det inte att bara lära sig grunderna. :doh:

Fan, tutorials suger verkligen enormt mycket (och sväljer). Allt jag har lärt mig i Vegas och After Effects (vilket kanske inte är jättemycket) är för egen maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

BUMP!

Vad heter tekniken som använts i den här videon?

Man får ju känslan av att en kamera "sveper" över bilderna, om det nu är stillbilder.

Har för mig att samma/liknande teknik använts i tv-serien Heroes bland annat i någon scen med Hiro.

NjCbGHI_4Hs

Alltså, jag chansar vilt här. Men en blandning utav Ken Burns-effekten och urklippta figurer i ett 3-dimensionellt utrymme?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Nytt projektarbete i skolan, blev faktiskt rätt nöjd med vad jag uppnått idag så jag tänkte dela med mig.

Jag är ensam compositor i en grupp med 3D-artister, vi ska göra en kort sekvens där porslin i olika former spricker i en blå miljö. Som compare är jag alltså ansvarig för allt förutom skapandet av själva 3D:n.

En stillbild ur sekvensen ur början av veckan, där jag fick kommentaren att det såg alldeles för platt och tråkigt ut:

4zMXQ_1225571_0.jpg

Efter en kväll med tweaks, så...

2D7t5_1225571_1.jpg

Yay!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt, och coolt!

Vad är det för program du använder? 3DS Max med Rayfire kanske? :)

Tack :)

3D:n står jag inte för, men den är en kombination av Maya och 3DS Max. Tror han använde Thinking Particles och Volume Breaker som tillägg. Generellt jobbar man i Maya både på skolan och i vfxbranschen, men simuleringen blev enklare och snyggare i Max för oss.

Compen gör jag i Nuke och grading gör jag i After Effects.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Tjabba tjena hallå!

Har en snabb fråga som antagligen är ganska basic för er som kan, men för mig som bara är van vid att lägga ett omslag till en låt över själva låten i Windows Movie Maker så är detta lite mer.

Det enda jag egentligen undrar är hur jag skulle kunna lägga en digital klocka som räknar ner från 4 minuter till 0 nere i hörnet på en video. Gärna något mer avancerat än Movie Maker men mindre avancerat än Vegas, har som sagt aldrig varit den som håller på med videoredigering så jag vill ha det så simpelt som möjligt.

Om ni har tips så tar jag gärna emot det, om någon känner sig manad att göra det åt mig (känns som lite för mycket att kräva, men du nämns i mina memoarer eller något) så skicka gärna PM. Må bäst!

Redigerad av Xersize
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjabba tjena hallå!

Har en snabb fråga som antagligen är ganska basic för er som kan, men för mig som bara är van vid att lägga ett omslag till en låt över själva låten i Windows Movie Maker så är detta lite mer.

Det enda jag egentligen undrar är hur jag skulle kunna lägga en digital klocka som räknar ner från 4 minuter till 0 nere i hörnet på en video. Gärna något mer avancerat än Movie Maker men mindre avancerat än Vegas, har som sagt aldrig varit den som håller på med videoredigering så jag vill ha det så simpelt som möjligt.

Om ni har tips så tar jag gärna emot det, om någon känner sig manad att göra det åt mig (du nämns i mina memoarer eller något) så skicka gärna PM. Må bäst!

Vegas behöver inte vara så avancerat om man inte vill. Det är precis som Photoshop, att göra grundgrejer är oftast enkelt, men när man vill gräva djupare så får man räkna med mer jobb och högre inlärningskurva.

Just att lägga till en timer i Vegas är enkelt, det finns till och med en timerfunktion som standard i programmet. Den ligger under media fx, som defaultinställningar så räknar den uppåt, men det är ju bara att ändra velocity till -100% så går den baklänges istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vegas behöver inte vara så avancerat om man inte vill. Det är precis som Photoshop, att göra grundgrejer är oftast enkelt, men när man vill gräva djupare så får man räkna med mer jobb och högre inlärningskurva.

Just att lägga till en timer i Vegas är enkelt, det finns till och med en timerfunktion som standard i programmet. Den ligger under media fx, som defaultinställningar så räknar den uppåt, men det är ju bara att ändra velocity till -100% så går den baklänges istället.

Då ska jag försöka få tag i Vegas, med andra ord. Tack så mycket, ska se om det fungerar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...