Jump to content

Ny server


Hultenius
 Share

Recommended Posts

Under tisdagskvällen kommer forumet att flyttas till en ny server med bättre prestanda och säkerhet.

Forumet förväntas bli marginellt snabbare (knappt märkbart) vid vanligt användande. Den nya servern kommer däremot ha en STOR positiv inverkan på jobbiga operationer (sök, ta bort trådar etc) eftersom hela databasen får plats i RAM-minnet. Den stora mängden RAM-minne minskar också risken för att databasen kraschar (vilket har varit ett vanligt problem de senaste 1-2 åren).

Flytten påbörjas prel. vid 20-tiden. Det är svårt att uppskatta hur lång tid flytten kan ta, men räkna med minst 2-3 timmar. Under tider kommer forumet att vara stängt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 47
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Under tisdagskvällen kommer forumet att flyttas till en ny server med bättre prestanda och säkerhet.

Forumet förväntas bli marginellt snabbare (knappt märkbart) vid vanligt användande. Den nya servern kommer däremot ha en STOR positiv inverkan på jobbiga operationer (sök, ta bort trådar etc) eftersom hela databasen får plats i RAM-minnet. Den stora mängden RAM-minne minskar också risken för att databasen kraschar (vilket har varit ett vanligt problem de senaste 1-2 åren).

Flytten påbörjas prel. vid 20-tiden. Det är svårt att uppskatta hur lång tid flytten kan ta, men räkna med minst 2-3 timmar. Under tider kommer forumet att vara stängt.

GO HULTAN!!!! :whistling::o:P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir väl bra, antar jag. Men vad fasen ska man hitta på i tre timmar, utan GTASajten?

Gtasajten-abstinens!

Snacka om att servera en god nyhet!

Bdm-tsch!

Hahah, jag är svag för dåliga ordvitsar :whistling:

---------------------------

Ja justja, grymt bra Hultan. Länge leve Gtasajten!

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Awesum!

På tal om servrar, forumet är ganska ofta segt runt 2-4 på natten, sker det backup då eller?

Stämmer. Backup-processer innebär mycket diskaccess. En aktiv databas som inte får plats i minnet innebär också mycket diskaccesser (swap). Två processer som tävlar om diskaccess är inte bra. Men om hela databasen ryms i RAM-minnet behövs det inte så mycket diskaccesser (skulle vara för bilder och sånt i så fall). Teoretiskt bör det därför ske en markant förbättring vid kl. 2-4, men det återstår att se :unsure:

Den vi står på nu har flyttats runt en del. Tror den står i England nu, men jag kan ha fel.

Stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Migreringen är nu färdig! Välkomna till den nya servern och några problem mindre :confused:

Migreringen gick precis som väntat. Inga problem. Jag har hunnit göra en hel del tester och allt verkar fungera. Jag kommer dock fortsätta köra några tester och om ni hittar något fel så är ni tvingade att rapportera det.

Jag håller dessutom på med lite optimeringar för databasen. Bli därför inte förvånade om forumet dyker någon minut då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska onekligen inte ropa hej för tidigt... :confused:

Tydligen blev (nästan) alla som surfade in på forumet svartlistade eftersom servern INTE kunde hitta era IP-adresser på http://www.spamhaus.org. Som om inte det var nog kände servern medlidande och spärrade även sin egen IP-adress (87.117.204.152). Mycket märkligt beteende. Ska kolla upp det med utvecklarna imorgon.

Själv var jag vitlistad så jag hade forumet helt för mig själv :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...