Jump to content

Idé till ett grymt forumplugin!


Siana
 Share

Recommended Posts

Jag fick en tanke ifrån när jag använde Google Wave. Om ett liknande plugin finns till IPB skulle det vara kickass!

I Google Wave kan man nämligen inuti en våg skapa specifika konversationer som bara de personer man väljer kan se. I forumform skulle detta då motsvara att du kan skriva ett inlägg som bara specifika medlemmar du väljer kan läsa.

Detta skulle vara fenomenalt i speciellt forumlekar. Många forumlekar har långsamt dött p g a att man inte orkar hålla på och PM:a fram och tillbaka. I till exempel Vilken Forumit Är Vilken? så blev min inbox fullproppad och det blev ganska segt, både för mig, och för de som deltog. Tänk att istället enkelt kunna skriva ett inlägg i tråden som bara jag kunde se. Det skulle vara ännu bättre i Umbertos, tyvärr nu utdöda, varulvstråd. Varulvarna kan direkt i tråden diskutera vem deras nästa offer är!

Förutom lekar så kan funktionen användas till vissa andra specifika saker. Om man till exempel vill fråga om något i kärlekstråden som man helst inte vill sprida med hela internet men gärna vill få synpunkter från vissa medlemmar man litar och respekterar på så skulle det vara grymt. Eller, om man glider en smula utanför ämnet men gärna vill ställa en snabb följdfråga till en viss person så kan man enkelt ta det i tråden utan att ämnet avbryts och skenar iväg.

Nu finns det säkert inget sådant plugin, men Hultenius kanske har något ess i rockärmen. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Make post invisible" finns för mods och admins, då kan bara moderatorer (med tillhörighet i det forumet) läsa posten. Skulle väl gå att mixtra med det på nåt sätt, antar jag.

Det är ju inte riktigt så det fungerar. Vi kan göra redan skrivna posts osynliga, ja. Vi kan dock inte skriva posts så att de blir osynliga när vi postar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara man inte börjar mobba folk och det skapas grupperingar. Sen är det skoj att läsa om folks kärleksbekymmer även fast man inte är med i diskussionen.

Jag tror verkligen inte att vi behöver oroa oss för att någon slags mobbing uppstår. :)

Kärleksgrejen handlade ju om att man skulle anförtro informationen till de man litade på och inte de som är med i diskussionen... Även om det i slutändan kanske är bättre att bara ta sådant via MSN och liknande så var det bara lite tänkande om hur många sätt en sån här funktion faktiskt skulle kunna användas på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hela poängen är ju att det ska vara snabbt och enkelt direkt på forumet. Aldrig att alla i en varulvslek kommer att kunna/orka komma in på IRC, och även om de gjorde det till en början så tror jag att "PM-fenomenet" börjar igen... D v s lekarna dör ut eftersom att det är för jobbigt att PM:a fram och tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...