Jump to content

Aktier, fonder & obligationer


Karatemorfar
 Share

Recommended Posts

Ericsson B-akiten har verkligen tagit ett trevligt kliv framåt de senaste månaderna. Jag köpte in mig på 2000 stycken när den låg runt 83 kronor och nu är den uppe och nosar på 101, upp mot 110 förväntas.

Hur tror du att varslet av personal kommer påverka kursen?

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tror du att varslet av personal kommer påverka kursen?

Svårt att säga! Ericsson har tillsammans med börsen backat något de senaste dagarna och jag noterade 105 för någon dag sedan, idag efter varslet steg den rejält och stannade på 107,70. Jag har inte koll på vvad de avdelninbar som lagts ned sysslar med med R&D i Lund har varit helt opåverkad.

Någon som är mer påläst?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Äger bara en aktie än så länge: Starbreeze AB (spelstudion som bland annat gjort Payday-serien, A tale of two sons och utvecklar ett The Walking Dead-spel nu) och den har legat några procent ned sedan jag köpte den i början av året. Gick upp en aning för någon vecka sedan och idag när Starbreeze gick ut med att de kommer fortsätta utveckla Payday 2 i två år så fick kursen en bra skjuts!

Kommer behålla aktien länge (The walking dead-spelet släpps inte förrän nästa år) så det kan säkert fortsätta både upp och ner, men just nu känns det riktigt kul :mf_doof: )

post-8866-0-51733100-1427104304.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Det känns jävligt bra att vara igång med mitt investeringssparkonto alltså!

Tidigare var mitt sätt att "spara" att sporadiskt skyffla över lite pengar till mitt sparkonto, men det blev mer ett korttidssparande jag ofta nafsade på. Nu skjuter jag ett par tusenlappar över till fonderna varje månad och de pengarna tänker jag inte tjuva av.

Det gick lite dåligt i början men nu börjar det ta sig, jag är 4.53% upp sedan jag började. Den fond det gått bäst för är 7.38% upp, tyvärr hade jag inte så mycket i den som min första fond som "bara" är uppe 3.8%. Men så länge det är plus är jag glad! 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns jävligt bra att vara igång med mitt investeringssparkonto alltså!

Tidigare var mitt sätt att "spara" att sporadiskt skyffla över lite pengar till mitt sparkonto, men det blev mer ett korttidssparande jag ofta nafsade på. Nu skjuter jag ett par tusenlappar över till fonderna varje månad och de pengarna tänker jag inte tjuva av.

Det gick lite dåligt i början men nu börjar det ta sig, jag är 4.53% upp sedan jag började. Den fond det gått bäst för är 7.38% upp, tyvärr hade jag inte så mycket i den som min första fond som "bara" är uppe 3.8%. Men så länge det är plus är jag glad! 

Härligt! Hur lång sparhorisont har du? Vad är det för fonder, tar du hög risk?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Dra åt helvete alltså, jag antar att vi alla känner oss ganska blåslagna just nu? Men det går ju att se det som köpläge i aktierna man vill ligga lång i. Tror jag ska köpa något investmentbolag.

Skoja inte. :P 

Jag ska avvakta i någon vecka men sedan är det möjligt att jag skjuter in lite mer pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Slängde in några tusenlappar i en Asienfond.

yolo lix.

Ja, varför inte egentligen. Intressant att se hur det utvecklas på 3-5 år eller så!

 

Min Amerika-fond är i prutten totalt och mitt innehav i Avanza Zero är bara plus med någon procent. Men jag tänker ha dem i många år, så jag är inte orolig. Sjukt tråkigt att se bara. :P

Har nu ökat på mitt enda aktieinnehav. Köpte Starbreeze B på 12,20 vilket ger ett gemensamt anskaffningsvärde på 7,05 kr. Tänker sitta på dessa länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Någon mer som sitter och sneglar på att köpa Volkswagen med lång horisont? Tror inte det är läge än, för det verkar som att det fortfarande är saker som kan komma till ytan, men det känns ju självklart att ett bolag som snart går om Toyota som världens största personbilstillverkare kommer återhämta det här ~38-procentiga fallet NÅGON gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

 

Någon mer som sitter och sneglar på att köpa Volkswagen med lång horisont? Tror inte det är läge än, för det verkar som att det fortfarande är saker som kan komma till ytan, men det känns ju självklart att ett bolag som snart går om Toyota som världens största personbilstillverkare kommer återhämta det här ~38-procentiga fallet NÅGON gång.

Ja, och det man får tänka på är ju att det inte behöver stiga upp dessa 38 procent igen för att gå med vinst. Enda sättet att förlora pengar är om det finns ännu mer sänkningar av aktien inom kort eller att den helt enkelt aldrig kommer tillbaka igen. Det tror jag är osannolikt därför att a: det gäller bara dieselbilarna (vad vi vet) och b: det är fortfarande riktigt bra bilar och jag tror inte att en vanlig konsument bryr sig särskilt mycket om utsläppen när det kommer till kritan. De är mer intresserade av bensinkonsumtion och bra byggkvalitet. Jag tror jag ska köpa aktier, jag också , men just nu finns inget jättekapital för mig att placera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon mer som sitter och sneglar på att köpa Volkswagen med lång horisont? Tror inte det är läge än, för det verkar som att det fortfarande är saker som kan komma till ytan, men det känns ju självklart att ett bolag som snart går om Toyota som världens största personbilstillverkare kommer återhämta det här ~38-procentiga fallet NÅGON gång.

Aktien kommer nog stabilisera säg rätt fort om man inte fuskat i fler bilar och modeller. Sedan kommer antagligen aktien att gå ner när stämningar kommer in och sedan igen när VW förlorar dessa stämningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...