Jump to content

Aktier, fonder & obligationer


Karatemorfar
 Share

Recommended Posts

hm upp 7-8% på 5 dagar.

varför jöper ni inte på er lite nu, och mer sen om det nu sjunker? ni kan inte träffa botten

Och idag rasade det lite igen.

Om man nu köper nu och så visar det sig att allt sjunker lika mycket som i finanskrisen kommer det ta ca 2 år innan men kommer upp i samma nivå som man köpte i.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och idag rasade det lite igen.

Om man nu köper nu och så visar det sig att allt sjunker lika mycket som i finanskrisen kommer det ta ca 2 år innan men kommer upp i samma nivå som man köpte i.

Sen räknar du med utdelningen på 5%..

Sen som jag sagt, köp lite nu, fyll på lite mer om de sjunkar osv..

Då får du ändå ett fint snitt pris.

Va har du för fonder? jag sålde av allt i kapitalinvest på 56 kr, enda jag har kvar är en indonesienfond och ryssland.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen räknar du med utdelningen på 5%..

Sen som jag sagt, köp lite nu, fyll på lite mer om de sjunkar osv..

Då får du ändå ett fint snitt pris.

Va har du för fonder? jag sålde av allt i kapitalinvest på 56 kr, enda jag har kvar är en indonesienfond och ryssland.

Har gamla allemansfonder sedan 10 år tillbaka eller så.

Genom vilken sida köper ni aktier?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Har börjat med att köpa och sälja fonder kortsiktigt. Har hitills inte gjort några storköp och tjänat in ca 200 för skatt i vinst. Köpte dock idag nya fonder för 20k och idag sjönk fonderna till rekordlåga nivåer. Jag är klad hest. Beräknar att få in mellan 1000 och 2000 kronor för skatt på 1-2 veckor. Beroende på kursen när jag säljer. Maximalt 2 000 skulle jag gissa på och minimalt 1000.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jag har väldigt dålig koll när det kommer till aktier, fonder osv. Tidigare i år så var jag på besök hos Folksam för att skriva under min hemförsäkring (fick den billigt hos Folksam genom att jag är medlem i SEKO) och då blev det lite prat om jag hade något sparande. Det har jag, jag brukar sätta undan några tusenlappar i månaden till mitt e-sparkonto på Swedbank.

Det tyckte kvinnan jag pratade med visserligen var bra, men det är inte så mycket ränta på det så jag tjänar egentligen inget på det. Jag sa att jag inte är så duktig på aktier/fonder och då föreslog hon att jag kunde börja spara i "Fondväljaren Trend". http://www.folksam.se/sparalana/varaprodukter/fondvaljarentrend

Hon tog fram lite papper och jämförde siffor ("om du sätter undan det här varje månad så kommer du att ha såhääär mycket efter si och så många år"), och det lät ju bra. Skrev upp mig på det och har sedan dess satt in 500 kr/mån till det.

Totalt har det satts in 4500 kr till mitt sparande, och som jag tolkar det så är mitt sparande värt 4162 kr.

Visserligen så har det ju pågått under en relativt kort period, men det känns ju lite dumt att det jag sparat ihop är värt drygt 300 kr mindre än vad jag satt in. :P

Men det är väl det som är grejen med fonder/aktier? Ibland går det bra och ibland dåligt. Dock tolkade ju jag hela Trend-grejen som att det bara skulle gå bra eftersom den väljer fonder utefter vilka som går bra just nu osv.

Vad tycker ni? Är det ett bra alternativ att fortsätta spara via den här Trend, eller "bör" jag fortsätta att bara sätta in pengarna på mitt sparkonto där jag ju ändå har tillgång till de när jag vill och kan flytta över till lönekontot om jag behöver handla något dyrare någon gång?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väldigt dålig koll när det kommer till aktier, fonder osv. Tidigare i år så var jag på besök hos Folksam för att skriva under min hemförsäkring (fick den billigt hos Folksam genom att jag är medlem i SEKO) och då blev det lite prat om jag hade något sparande. Det har jag, jag brukar sätta undan några tusenlappar i månaden till mitt e-sparkonto på Swedbank.

Det tyckte kvinnan jag pratade med visserligen var bra, men det är inte så mycket ränta på det så jag tjänar egentligen inget på det. Jag sa att jag inte är så duktig på aktier/fonder och då föreslog hon att jag kunde börja spara i "Fondväljaren Trend". http://www.folksam.se/sparalana/varaprodukter/fondvaljarentrend

Hon tog fram lite papper och jämförde siffor ("om du sätter undan det här varje månad så kommer du att ha såhääär mycket efter si och så många år"), och det lät ju bra. Skrev upp mig på det och har sedan dess satt in 500 kr/mån till det.

Totalt har det satts in 4500 kr till mitt sparande, och som jag tolkar det så är mitt sparande värt 4162 kr.

Visserligen så har det ju pågått under en relativt kort period, men det känns ju lite dumt att det jag sparat ihop är värt drygt 300 kr mindre än vad jag satt in. :P

Men det är väl det som är grejen med fonder/aktier? Ibland går det bra och ibland dåligt. Dock tolkade ju jag hela Trend-grejen som att det bara skulle gå bra eftersom den väljer fonder utefter vilka som går bra just nu osv.

Vad tycker ni? Är det ett bra alternativ att fortsätta spara via den här Trend, eller "bör" jag fortsätta att bara sätta in pengarna på mitt sparkonto där jag ju ändå har tillgång till de när jag vill och kan flytta över till lönekontot om jag behöver handla något dyrare någon gång?

Just nu är vi inne i en svacka (du vet grekland? -_- ) och därför har dina pengar sjunkit i värde, jag skulle tippa på att det tar mellan 1 och 2 månader innan pengarna börjar växa. Det är riktigt troligt att allting kommer börja stiga sakta men säkert inom en snar framtid. Du borde definitivt fortsätta! Känner du dig osäker kan du stoppa inbetalningar men du bör inte ta ut dina insatta pengar i alla fall, tycket jag. Du ligger back ca 8% nu så det kan egentligen vända på en veckas tid. Min fond kan gå upp eller ner ca 5% som mest vad jag någonsin observerat.

Själv kör jag kortvarigt med fonder, köper vid låga kurser och säljer ca 3-4 veckor senare när de klättrat igen. Ligger just nu ute med 20 000kr och de har växt med 450 kronor. För ca 1 vecka sedan var jag nere i -1 000 kr utan att ens vara orolig över värdet på fonderna. fundera till och med på att köpa fler.

För att få ett mycket mer effektivt sparande kan du göra som jag, logga in på Internetbanken varje dag och bevaka din fond. Kolla på historiken mm, vilket håll verkar fonden gå åt? Då kan du ta dom pengar som automatiskt hade blivit investerade och investera manuellt vid nedgång av fonden. Det betyder att du kommer köpa vid bra tillfällen och inte som just nu, vid ett random tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu är vi inne i en svacka (du vet grekland? -_- ) och därför har dina pengar sjunkit i värde, jag skulle tippa på att det tar mellan 1 och 2 månader innan pengarna börjar växa. Det är riktigt troligt att allting kommer börja stiga sakta men säkert inom en snar framtid. Du borde definitivt fortsätta! Känner du dig osäker kan du stoppa inbetalningar men du bör inte ta ut dina insatta pengar i alla fall, tycket jag. Du ligger back ca 8% nu så det kan egentligen vända på en veckas tid. Min fond kan gå upp eller ner ca 5% som mest vad jag någonsin observerat.

Själv kör jag kortvarigt med fonder, köper vid låga kurser och säljer ca 3-4 veckor senare när de klättrat igen. Ligger just nu ute med 20 000kr och de har växt med 450 kronor. För ca 1 vecka sedan var jag nere i -1 000 kr utan att ens vara orolig över värdet på fonderna. fundera till och med på att köpa fler.

För att få ett mycket mer effektivt sparande kan du göra som jag, logga in på Internetbanken varje dag och bevaka din fond. Kolla på historiken mm, vilket håll verkar fonden gå åt? Då kan du ta dom pengar som automatiskt hade blivit investerade och investera manuellt vid nedgång av fonden. Det betyder att du kommer köpa vid bra tillfällen och inte som just nu, vid ett random tillfälle.

Men det är lite det som är grejen. Allt sköts automatiskt. Pengarna placeras i flera olika fonder och går de dåligt så flyttas de över till nya och bättre fonder. Så vitt jag vet så kan jag inte styra själv vart de ska placeras.

Just nu ser det ut såhär:

post-6660-0-83200300-1322763926.jpg

Men jag kör nog på. Det är ju som svårt att se om man tjänar något på det efter bara några månader, det är ju som sagt långsiktigt sparande.

På något sätt känns det dock bättre att flytta över det till ett sparkonto och bara låta de ligga där och växa på hög, haha. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är lite det som är grejen. Allt sköts automatiskt. Pengarna placeras i flera olika fonder och går de dåligt så flyttas de över till nya och bättre fonder. Så vitt jag vet så kan jag inte styra själv vart de ska placeras.

Just nu ser det ut såhär:

post-6660-0-83200300-1322763926.jpg

Men jag kör nog på. Det är ju som svårt att se om man tjänar något på det efter bara några månader, det är ju som sagt långsiktigt sparande.

På något sätt känns det dock bättre att flytta över det till ett sparkonto och bara låta de ligga där och växa på hög, haha. :D

Sparkonto ger garanterad vinst resten av livet. Sjukt trött på att börsen aldrig blir stabil. USA hit och USA dit. Fuck it.

Så fort jag är uppe och nosar på 50.000 igen så tar jag ut allt och sätter på sparkonto igen.

post-282-0-50817000-1322830571.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 years later...

Detta ska jag egentligen fråga min bank, men tänkte att ni kanske har koll.

För kanske 9-10 månader sedan hade jag lite svårt att sova så jag låg och kollade i Handelsbanken-appen. Jag hade haft en fond (1/7 i riskfaktor) med cirka 4000 spänn i som har vuxit med kanske 300 kr under hela mitt liv. Så jag tänkte YOLO och flyttade den summan till Handelsbankens Finlandsfond som har 6/7 i riskfaktor. Prognosen sade att kapitalet skulle växa med 30 % under det första året. Faktum är att den inte är långt ifrån; har svajat/stannat av några gånger, men faktum är att den har gått stadigt uppåt och nu har den faktiskt vuxit med 25 %.

Frågan lyder: Eftersom det är en högriskfond så antar jag att den mer eller mindre skulle kunna rasa över en dag. Måste jag sitta och följa kursen dagligen för att vara på den säkra sidan? Får man någon varning från banken ifall det händer stora förändringar med ens fonder?

Redigerad av Kebab
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta ska jag egentligen fråga min bank, men tänkte att ni kanske har koll.

För kanske 9-10 månader sedan hade jag lite svårt att sova så jag låg och kollade i Handelsbanken-appen. Jag hade haft en fond (1/7 i riskfaktor) med cirka 4000 spänn i som har vuxit med kanske 300 kr under hela mitt liv. Så jag tänkte YOLO och flyttade den summan till Handelsbankens Finlandsfond som har 6/7 i riskfaktor. Prognosen sade att kapitalet skulle växa med 30 % under det första året. Faktum är att den inte är långt ifrån; har svajat/stannat av några gånger, men faktum är att den har gått stadigt uppåt och nu har den faktiskt vuxit med 25 %.

Frågan lyder: Eftersom det är en högriskfond så antar jag att den mer eller mindre skulle kunna rasa över en dag. Måste jag sitta och följa kursen dagligen för att vara på den säkra sidan? Får man någon varning från banken ifall det händer stora förändringar med ens fonder?

Nej. Det kan hända att banken erbjuder att skicka till exempel mail när fonden går under ett viss värde eller att du kan sälja vid ett visst värde.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta ska jag egentligen fråga min bank, men tänkte att ni kanske har koll.

För kanske 9-10 månader sedan hade jag lite svårt att sova så jag låg och kollade i Handelsbanken-appen. Jag hade haft en fond (1/7 i riskfaktor) med cirka 4000 spänn i som har vuxit med kanske 300 kr under hela mitt liv. Så jag tänkte YOLO och flyttade den summan till Handelsbankens Finlandsfond som har 6/7 i riskfaktor. Prognosen sade att kapitalet skulle växa med 30 % under det första året. Faktum är att den inte är långt ifrån; har svajat/stannat av några gånger, men faktum är att den har gått stadigt uppåt och nu har den faktiskt vuxit med 25 %.

Frågan lyder: Eftersom det är en högriskfond så antar jag att den mer eller mindre skulle kunna rasa över en dag. Måste jag sitta och följa kursen dagligen för att vara på den säkra sidan? Får man någon varning från banken ifall det händer stora förändringar med ens fonder?

Nja, du behöver inte kolla varje dag, dessutom är det väl 2-3 säljdagar?

Något du däremot kan göra är att hålla koll på fondens största innehav.

Största innehav:

Fortum Oyj 7,86 %

Sampo Oyj Class A 7,68 %

Nokia Oyj 6,39 %

KONE Oyj Class B 5,39 %

Wartsila Corp 4,16 %

Nordea Bank AB DR 3,90 %

UPM-Kymmene Oyj 3,81 %

Outokumpu Oyj 3,18 %

Kesko Oyj Class B 3,01 %

Övrigt 54,62 %

Fortum

Kone

Warsilla

UPM

Nordea

Är finfina bolag att ha, dock skulle jag föredra att ha dem i aktier,

då shbs finlandsfond tar hutlösa 1,85% i förvaltningsavgift (ja, det är mycket)

SHB finlandsfond

Redigerad av FerkurZ
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Har haft pengar i en depå på Avanza i någon månad nu och är till och med medlem i Unga Aktiesparare för att ta del av deras låga courtage. Har fortfarande inte gjort mitt första köp. Tänkte handla med småsummor för att se vad som sker, och lära mig den hårda vägen liksom.

Kikat länge på Bahnhof och Volvo B. När det gäller Bahnhof så var de nere på 72 kr förra veckan, en nedgång med 10-12 kronor på kort tid, och då tänkte jag att jag skulle handla dagen efter. Pang, dagen efter hade den stuckit upp mot 80 innan jag kom på att jag skulle handla. Jag tänkte att det skulle gå ned lite igen innan jag köpte. Goof. Stack upp mot 85 och är nu snart på all-time high med 90 kr. Men jag ser detta som en del av inlärningsprocessen. :rolleyes:

Gällande Volvo så läste jag skilda åsikter om huruvida man skulle investera i dem eller inte. Jag var rätt sugen att handla "lite grann", på typ 75 kr men fegade. Sedan kom kvartalsrapporten och pang... Rusade upp med 10 kronor den dagen.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra start!

Bäst av allt är att du kollar på bra stabila bolag som levererar vinst.

Vanligt nybörjarfel är att man kollar på smålistorna.

Där bolag (läkemedels-, gruv/olje, biometribolag osv osv) inte levererar utan gör nyemission på nyemission och lovar guld och gröna skogar i "framtiden".

Sen bör du tänka igenom hur långsiktig du är i ditt sparande 1 år? 2? 10?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft pengar i en depå på Avanza i någon månad nu och är till och med medlem i Unga Aktiesparare för att ta del av deras låga courtage. Har fortfarande inte gjort mitt första köp. Tänkte handla med småsummor för att se vad som sker, och lära mig den hårda vägen liksom.

Kikat länge på Bahnhof och Volvo B. När det gäller Bahnhof så var de nere på 72 kr förra veckan, en nedgång med 10-12 kronor på kort tid, och då tänkte jag att jag skulle handla dagen efter. Pang, dagen efter hade den stuckit upp mot 80 innan jag kom på att jag skulle handla. Jag tänkte att det skulle gå ned lite igen innan jag köpte. Goof. Stack upp mot 85 och är nu snart på all-time high med 90 kr. Men jag ser detta som en del av inlärningsprocessen. rolleyes_1184336_0.gif/>

Gällande Volvo så läste jag skilda åsikter om huruvida man skulle investera i dem eller inte. Jag var rätt sugen att handla "lite grann", på typ 75 kr men fegade. Sedan kom kvartalsrapporten och pang... Rusade upp med 10 kronor den dagen.

Du kan nu handla aktier med courtage från 1kr Hos Avanza. Du betalar 1 krona upp till 400kr och därefter 0,25% på köpet. Bra om du inte ska handla med så stora summor.

Har själv börjat intressera mig för aktier och fonder.

Ligger rätt lågt för tillfället då det känns som att börsen börjar bli mättad + att jag har lite för lite tid. Ägde bl.a Bahnhof, Atlas Copco, Wallenstam samt några småföretag. Inta gjort några stora vinster än, men tycker det är kul att försöka hänga med och lära sig.

Börsen börjar nafsa på 1400 igen, och den har länge haft det svårt att ta sig över åtminstone 1410. Kan snart vara läge att investera i börshandlarfonder som Xact Bear med hävstång, som kan ge 150-200% avkastning av den motsatta förändringen på börsen (OMX).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...