Jump to content

Spotifylänkar!


Panimala
 Share

Recommended Posts

Det kan knappast vara svårt att införa Spotifylänkar, och visst skulle ett smart plugin fylla ett syfte, då spotifylänkar ofta används i musiktrådar! I mina exempel använder jag också Spotify-ikonen jag 'gjorde' i "mer smilisar"-tråden.

EXEMPEL.

http://open.spotify.com/track/1qyRX6xXvsmbxR6FEnVSv2

=

David Bowie - Heroes

+ Snyggt!

- Svårkodat?

Nu tror jag däremot att det kan vara komplicerat att "fetcha" informationen från Spotify så att man kan få låtnamn och så genom länken. Å andra sidan syns det ju på en gång när man klickar på länken i webläsaren? Samtidigt som Spotify öppnar länken alltså.

Men det vore däremot väldigt enkelt att koda ett plugin som gör länkar som börjar på "http://open.spotify.com/..." att se ut såhär!

Spotify

+ Enkelt, funkar!

- Inte särskilt fullständigt

Eller enklast, om än minst ambitiöst - lägg till Spotifysmileyn!

+ Man kan enkelt lägga till den efter hyperlänk till egen beskrivning!

- Göra det själv-momentet

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dålig koll på hur det fungerar med att implementera sådana saker till ett forum. Men det snygga exemplet (med artist och låt) tror jag är ganska enkelt att fixa. Det är just biten att få det att fungera med forumet jag inte har koll på.

http://www.mashup.se/api/spotify-metadata-...lbum-och-sanger

och

http://cleanify.net

Kanske kan vara till någon hjälp? :)

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att "fetcha" titelinformation blir nog lite för krångligt. Man får göra såhär:

[spotify=1qyRX6xXvsmbxR6FEnVSv2]David Bowie - Heroes

Alternativt att man använder "spotify:track:1qyRX6xXvsmbxR6FEnVSv2" som adress, så slipper man redigera adressen man får från spotify.

Angående media-taggar, behöver vi fler än spotify & youtube? L_Voll nämnde IMDb. Itunes?

Ju mer som kan taggas desto bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Tror nog inte att det är så svårt att fetcha låtinfon ändå.

Facebook klarar av det ganska fort actually. Så det kan inte va världens kod o gå igenom.

om man jämför med blogglänkning så går spotifylänkning (alltså hur fort jag får fram informationen) säkert 10 gånger snabbare.

Med andra ord är det antagligen inte så mycket o leta fram. Då gäller det dock bara att skriva ihop det som gör taggarna till fina spotifylänkar.

Och att lista ut exakt hur vi vill att dessa länkar ska se ut. Men det borde inte ta allt för lång tid om det finns någon duktig programmerare där ute..

Antagligen finns det säkert nåt smidigt plugin redan nånstans på nätet :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
  • 6 months later...

*BUMP*

Att "fetcha" titelinformation blir nog lite för krångligt. Man får göra såhär:

[spotify=1qyRX6xXvsmbxR6FEnVSv2]David Bowie - Heroes

Alternativt att man använder "spotify:track:1qyRX6xXvsmbxR6FEnVSv2" som adress, så slipper man redigera adressen man får från spotify.

Angående media-taggar, behöver vi fler än spotify & youtube? L_Voll nämnde IMDb. Itunes?

Ju mer som kan taggas desto bättre.

YouTube, Spotify och IMDb låter som de mest användbara och det är nog en bra grund. Sedan så kan man senare lägga till fler om det behövs.

Skulle man kunna göra något liknande system som det Minhembio har, där man kan skriva in en titel, eller en EAN-kod och sedan från en databas välja en film man har och lägga till den i ett personligt digitalt galleri?

Detta skulle då kunna göras med spel, först och främst, och sedan även film. Eller ja, det beror på vad som är enklast att koda och vilket som har störst efterfrågan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...