Jump to content

Flaskans Star Wars-tråd


Flaskan
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 91
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Det gör jag, väldigt mycket! Femman gillar jag väldigt mycket, sexan likaså. Det här är ingen definitiv rankning, men på rak arm ser den ut såhär:

  1. V
  2. VI
  3. IV
  4. III
  5. I
  6. II

Jag håller inte riktigt med där, men vi verkar något överens ändå. Jag har alltid haft svårt att välja om V eller VI är min favorit - sexan är ju ett så bra slutkapitel men femman känns mer äventyrlig, mer episk, mer mystisk, mer Star Wars och mindre Hollywood helt enkelt. Jag gillar dem båda skarpt dock. :P Fyran har jag alltid tyckt är väldigt överskattad. Det dröjer över en och en halv timme innan något händer och när man väl önskar att filmen kunde vara slut så börjar filmen om på nytt med Dödsstjärnestriden vilket gör att hela historien känns vansinnigt långsam.

Ettan var mest grafikskryt och ett ihophafsande för att få in "Anakin+Padmé" på nåt bra sätt, och med all kommersialism den innehåller känns den väldigt krystad från början till slut, undantaget striden med Maul.

Tvåan är... duglig, men Hayden Christensen gör inte den yngre, halvvuxne Anakin särskilt bra och hans skådespelarinsats drar ned betyget ordentligt tillsammans med alla fåniga skämt från 3PO:s sida, samt att R2 kan alldeles för mycket grejer. Jetpack? WTF?? Varför har det aldrig använts under de trettio år sagan utspelar sig? Och varför är Yoda en sprättgök med lasersvärdet?

Trean är däremot FUCKING EPIC. Den kommer på andraplats och snuddar rentav förstaplatsen. Samtliga skådespelare har förbättrats rejält och Obi-Wan Kenobi (Ewan McGregor) gör banne mig den bästa huvudrollen i en film jag sett på hur många år som helst. Christensen har också slipats och kan nu spela jävligt arg, jävligt bra. Slutscenerna på Mustafar är fanimig bland det bästa jag sett i filmhistorien. Jag brukar inte lipa till filmer men det är svårt att hålla emot när Obi-Wan förbittrar sig över Anakins öde vid lavakanten. :P

1. V

2. III

3. VI

4. IV

5. II

6. I

I'd say :(

(Funderade på att skita i Add Reply när jag såg att det blev en långpost igen, men... argh.)

EDIT: Jag hatar dubbla prepositioner så då kan jag ju inte vara värre själv. (Varför...för = fel)

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(Funderade på att skita i Add Reply när jag såg att det blev en långpost igen, men... argh.)

Jag är glad att du inte sket i det, det gav mig lite perspektiv på serien! Jag byter plats på ep IV och ep III. 'Revenge of the Sith' är en alldeles för mäktig upplevelse samt säck-ihopknytare för att hamna på fjärdeplats.

Resten får däremot stå orörd - ettan har en viss charm som tvåan inte kommer upp i. Mest för att jag tycker att Hayden Christensen är odrägligt tråkig i ep. II.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har faktiskt inte ens sådär halvkollat på någon del av någon utav filmerna. Känns inte som min genre, skulle jag besluta att en titt ska ske skulle det bero på att man "ska" ha sett de.

Sitter och funderar på vilken film jag skulle rekommendera dig att titta på först, men jag kommer på att alla tyvärr är relativt långsamma i början, inte minst fyran. Tar du dig igenom hela femman och tycker att den var helt okej, måste du se åtminstone någon film till. Förr hade jag bara brusiga teveinspelningar av femman och sexan men de är egentligen de två filmer som hänger samman bäst av alla, så jag rekommenderar dig att kolla på femman, gilla den (:P) och sen se sexan. Även om du slutar där har du fått en ganska rättvis bild av hela serien, eftersom de är de två bästa filmerna och som handlar om det viktigaste i serien. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och funderar på vilken film jag skulle rekommendera dig att titta på först, men jag kommer på att alla tyvärr är relativt långsamma i början, inte minst fyran. Tar du dig igenom hela femman och tycker att den var helt okej, måste du se åtminstone någon film till. Förr hade jag bara brusiga teveinspelningar av femman och sexan men de är egentligen de två filmer som hänger samman bäst av alla, så jag rekommenderar dig att kolla på femman, gilla den (:P) och sen se sexan. Även om du slutar där har du fått en ganska rättvis bild av hela serien, eftersom de är de två bästa filmerna och som handlar om det viktigaste i serien. :P

Det förstör lite att man inte kan se alla filmer i rätt ordning. (Eftersom att det inte finns någon rätt ordning, som jag förstått det) ...annars hade jag gått all-in på ett maraton!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det förstör lite att man inte kan se alla filmer i rätt ordning. (Eftersom att det inte finns någon rätt ordning, som jag förstått det) ...annars hade jag gått all-in på ett maraton!

Se fyran först. Femman är överlägset bäst men fyran är nästan helt fristående (det var inte tänkt att bli en serie från början, till exempel så spoiler->

näms det inte att Vader är Lukes fader förrens i episode 5

) så gillar du fyran inte så är det bara att skippa resten. Eller ja, se femman ockå, för den är briljant!

Episode 6 är rätt bra, lite barnslig men annars så. Skippa seriöst episode 1-3, de drar ner helhetsintrycket. Episode 4-6 är riktigt bra film, Episode 1-2 är larviga pangpangrullar för folk under 12. Episode 3 är okej, inte i närheten av lika dålig som de 2 andra iallafall, men för att kunna se den så måste man plåga sig igenom många ohyggliga timmar tråk när man ser Episode 1 och 2.

Lite väl mycket egna åsikter där kanske men men... :(

Edit: Ajuste, lita inte på Henki, fyran är mycket bättre än sexan! Det är fakta, inte egen åsikt! :P

---

Edit2: Vafa... Seriöst hur kan ni gilla episode III mer än IV? Det enda som skulle kunna väga upp det är Natalie Portman men så bra är hon inte... :P

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte heller sett någon Starwars-film. :P

Det enda jag sett är en liten kille som race:ar med några svävarliknande saker.

:P

Alldeles för många har bara sett episod I från 1999, den troligen sämsta episoden som både oldschoolfans och nyinvigda har svårt för att gilla riktigt ordentligt.

Det förstör lite att man inte kan se alla filmer i rätt ordning. (Eftersom att det inte finns någon rätt ordning, som jag förstått det) ...annars hade jag gått all-in på ett maraton!

"Rätt ordning" skulle jag säga att 456-123 är, i episodordning. Men episod IV från 1977 är såpass fristående att du kan räkna bort den om det skulle vara så att du vill reducera antalet filmer du ska se.

123456 berättar historien kronologiskt, men det blir inte alls ett lika spännande slut på filmmaratonet och något av ett antiklimax. Slutet på episod III är väldigt gripande, och man inser inte alls vidden och konsekvenserna av vad som hände där, om man bara slappt nog börjat med episod I och II som ju (såklart) inte visar något av följderna av episod III. Har man sett fem filmer dessförinnan blir episod III mycket mer känslosam rakt igenom, och det tar sitt absoluta klimax mot slutet.

Se fyran först. Femman är överlägset bäst men fyran är nästan helt fristående (det var inte tänkt att bli en serie från början, till exempel så spoiler->) så gillar du fyran inte så är det bara att skippa resten. Eller ja, se femman ockå, för den är briljant!

Episode 6 är rätt bra, lite barnslig men annars så. Skippa seriöst episode 1-3, de drar ner helhetsintrycket. Episode 4-6 är riktigt bra film, Episode 1-2 är larviga pangpangrullar för folk under 12. Episode 3 är okej, inte i närheten av lika dålig som de 2 andra iallafall, men för att kunna se den så måste man plåga sig igenom många ohyggliga timmar tråk när man ser Episode 1 och 2.

Lite väl mycket egna åsikter där kanske men men... :)

Edit: Ajuste, lita inte på Henki, fyran är mycket bättre än sexan! Det är fakta, inte egen åsikt! :P

---

Edit2: Vafa... Seriöst hur kan ni gilla episode III mer än IV? Det enda som skulle kunna väga upp det är Natalie Portman men så bra är hon inte... :(

Trean är ju som sagt en förjävla bra rulle men det är sant det du säger, man måste dra sig igenom episod I och II om man ska göra ett maraton. Tvåan är inte så fasligt dålig egentligen, det är bara det att man stör sig på Christensen och vissa icke-Starwarsiga moment som sticker i ögonen på fans. Den bygger upp till episod III på ett väldigt bra sätt dock, så om ni verkligen vill reducera antalet filmer kan ni skippa episod IV och I, eftersom de är mest fristående och minst viktiga för helhetshistorien.

"Gillar du inte fyran så är det bara att skippa resten"? WTF? Menar du att skippa ep V och VI eller att sätta stopp på IV-filmen? Enda anledningen till att folk tycker att IV är bättre är för att den är äldst och för sin tid mest tekniskt imponerande. Idag är den dock ganska pover och, med alla korten på bordet, alldeles för långsam. Episod V är bäst av de gamla filmerna, för här finns alla kännetecken för de gamla rullarna med. Star Wars Imperial March, Darth Vader, Yoda, jediträning, isstriden på Hoth, Cloud City, Chewbacca, filmseriens mest välkända citat...

Om det är EN film man ska se från de gamla är det episod V, är det EN film från de nya är det episod III. Basta.

EDIT: Episod V ligger som tionde bästa film på IMDB top-250 :P

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Gillar du inte fyran så är det bara att skippa resten"? WTF? Menar du att skippa ep V och VI eller att sätta stopp på IV-filmen? Enda anledningen till att folk tycker att IV är bättre är för att den är äldst och för sin tid mest tekniskt imponerande. Idag är den dock ganska pover och, med alla korten på bordet, alldeles för långsam. Episod V är bäst av de gamla filmerna, för här finns alla kännetecken för de gamla rullarna med. Star Wars Imperial March, Darth Vader, Yoda, jediträning, isstriden på Hoth, Cloud City, Chewbacca, filmseriens mest välkända citat...

Om det är EN film man ska se från de gamla är det episod V, är det EN film från de nya är det episod III. Basta.

EDIT: Episod V ligger som tionde bästa film på IMDB top-250 :P

Anledningen till att jag tycker att man ska se IV först är mest för att jag tror att V blir mer njutbar om man gjort det. Man känner igen karaktärerna, man vet vad de har för relationer, man vet varför imperiet jagar rebellerna, man vet varför Luke springer omkring med ett blått lysrör osv. Gillar man inte IV alls så kommer man ju med största sannolikhet inte gilla V heller, så då är det ju ingen idé. Om någon inte gillade Gudfadern, skulle du då be dem se Del II?

Det där med att IV är för långsam förstår jag inte. Till viss del håller jag med om att den är lite seg, men det spelar liksom ingen roll. Det är lite som den första Sagan om ringen-filmen, som i mitt tycke är totalt överlägsen de 2 andra. Varför? Mest för att det inte är 3h konstant strid, för det blir bara tråkigt. Istället bygger den upp med en totalmysig känsla och får tidpunkterna då det faktiskt är strid kännas mycket mer spännande och intressanta.

Ajuste, Episod IV ligger på plats 12 :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

What the he...Jag menar fan vad bra. :P

--------

Ni som inte sett dessa underbara filmer bör omedelbart köpa eller skaffa filmerna på annat sätt.

Dem är jävligt bra.

Så Mathias och eXotic nu ska ni springa iväg och fixa dem. :P:(:P

EDIT: En topic med mitt namn i den, vilken ära. :):P

Redigerad av Flaskan
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla som säger åt nybörjare att "hoppa över" vissa filmer eller se dom i fel ordning är dumma i huvudet.

Till er som aldrig sett StarWars men vill se dem, se dom i den ordningen dom kom, det är så alla andra i världen har sett dom. 4-5-6-1-2-3

Förövrigt älskar jag alla StarWars filmen. Av dom äldre filmerna gillar jag 6:an bäst, känns som det är mest action i den, och dom är på dom grymmaste planterna.

Av dom nya gillar jag trean bäst, så jävla episk.

JAG ÄLSKAR STAR WARS. Världens bästa filmer. Finns inga bättre

Redigerad av Weener
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla som säger åt nybörjare att "hoppa över" vissa filmer eller se dom i fel ordning är dumma i huvudet.

Till er som aldrig sett StarWars men vill se dem, se dom i den ordningen dom kom, det är så alla andra i världen har sett dom. 4-5-6-1-2-3

Att se dem i ordningen 1 -> 6 är värdelöst, det rekommenderar jag ingen att göra. Grejen med att folk kan skippa episoder till höger och vänster är ju mest för att de antagligen skulle ogilla SW-serien efter att ha sett episod I och sen tröttna, antar jag, eftersom de ju "har fem filmer till att kolla på, augh!".

Ingen av filmerna är värdelösa, egentligen, men det finns ju helt klart de (den) med sviktande kvalitet jämfört med de andra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...