Jump to content

Framtidens forum


Umberto
 Share

Recommended Posts

Gillar't. Nya medlemmar bör få sig ett eget underforum att skriva en presentation i, istället för bara en tråd. Dom känner sig mer speciella då. :)

Det känns inte så GTAsajten med massa trådar fyllda med "välkommen, hare gött". Därmed inte sagt att det vore dåligt. Kanske tar bort en liten del av trådskaparskräcken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns inte så GTAsajten med massa trådar fyllda med "välkommen, hare gött". Därmed inte sagt att det vore dåligt. Kanske tar bort en liten del av trådskaparskräcken.

Avatarstorleken är 90x90 i referensforumet. Är dock inga problem att öka till 100x100. Skulle gå att öka ännu mer om det känns rätt.

Signaturbredden tycker jag ska ökas, inte sänkas. Man kan nog räkna med att nästan alla idag har en skärmupplösning på 1024 eller fler pixlar (undantag smartphones), förmodligen 1280+ (undantag vissa netbooks, gamla skoldatorer?). Jag anser att vi ska arbeta för framtiden, dvs. anta att alla kör med 1280+ pixlar. Så signaturbilder på 800 pixlar bör inte vara ett problem.

Att minska höjden kan jag däremot hålla med om, 150 pixlar låter ok.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Avatarstorleken är 90x90 i referensforumet. Är dock inga problem att öka till 100x100. Skulle gå att öka ännu mer om det känns rätt.

Signaturbredden tycker jag ska ökas, inte sänkas. Man kan nog räkna med att nästan alla idag har en upplösning på 1024 eller fler pixlar (undantag smartphones), förmodligen 1280+ (undantag vissa netbooks, gamla skoldatorer?). Jag anser att vi ska arbeta för framtiden, dvs. anta att alla kör med 1280+ pixlar. Så signaturbilder på 800 pixlar bör inte vara ett problem.

Att minska höjden kan jag däremot hålla med om, 150 pixlar låter ok.

1280 px... är det verkligen standard att ha så stort? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett exempel är Twitter-tråden, som väll ligger i allmänt nu. Sen kan man ju på ett sett se Festtråden som någon form av populärkultur, eller vasa? Eller kanske loungen för den...

Twitter, Facebook, Google Wave m.m. passar i "Dator, Teknik & Internet". Festtråden går i loungen eller i en ny forumdel tillägnad Fritid & Sport.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Några ord om signatur/avatarförändringarna:

Bara för att de flesta har över 1280*X idag, och kan se signaturer som täcker hela skärmens bredd, så betyder det inte att man ska ha det. Personligen tror jag att det skulle hämma 'flowet' som en sida kan ha och som är extra viktigt viktigt att bibehålla i ett forum, om det mellan varje inlägg skulle ligga en sid-lång banner som inte på något sätt har med sidans layout att göra - och det är min åsikt att det lätt skulle bli skrikigt.

Sedan kan man ju argumentera för att datatrafiken för sidan skulle öka. Och som redan har påpekats - sidan skulle bli mindre netbook- och smartphonevänlig, vilket inte direkt ligger i linje med framtiden.

Ser man på själva nyttan med en signatur - att prägla sina inlägg med en bit text eller en namnteckning - är det verkligen överflödigt att använda ett sådant stort block. Nej, istället förespråkar jag större avatarer (förslagsvis 125*125, kanske tillochmed 150*150), som duger mer än väl till att göra sina inlägg mer personliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Några ord om signatur/avatarförändringarna:

Bara för att de flesta har över 1280*X idag, och kan se signaturer som täcker hela skärmens bredd, så betyder det inte att man ska ha det. Personligen tror jag att det skulle hämma 'flowet' som en sida kan ha och som är extra viktigt viktigt att bibehålla i ett forum, om det mellan varje inlägg skulle ligga en sid-lång banner som inte på något sätt har med sidans layout att göra - och det är min åsikt att det lätt skulle bli skrikigt.

Sedan kan man ju argumentera för att datatrafiken för sidan skulle öka. Och som redan har påpekats - sidan skulle bli mindre netbook- och smartphonevänlig, vilket inte direkt ligger i linje med framtiden.

Ser man på själva nyttan med en signatur - att prägla sina inlägg med en bit text eller en namnteckning - är det verkligen överflödigt att använda ett sådant stort block. Nej, istället förespråkar jag större avatarer (förslagsvis 125*125, kanske tillochmed 150*150), som duger mer än väl till att göra sina inlägg mer personliga.

Håller med där. Jag tycker personligen att stora signaturblock är väldigt 2004. På många (de flesta?) stora forum idag används inte bildsignaturer öht.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Några ord om signatur/avatarförändringarna:

Bara för att de flesta har över 1280*X idag, och kan se signaturer som täcker hela skärmens bredd, så betyder det inte att man ska ha det. Personligen tror jag att det skulle hämma 'flowet' som en sida kan ha och som är extra viktigt viktigt att bibehålla i ett forum, om det mellan varje inlägg skulle ligga en sid-lång banner som inte på något sätt har med sidans layout att göra - och det är min åsikt att det lätt skulle bli skrikigt.

Sedan kan man ju argumentera för att datatrafiken för sidan skulle öka. Och som redan har påpekats - sidan skulle bli mindre netbook- och smartphonevänlig, vilket inte direkt ligger i linje med framtiden.

Ser man på själva nyttan med en signatur - att prägla sina inlägg med en bit text eller en namnteckning - är det verkligen överflödigt att använda ett sådant stort block. Nej, istället förespråkar jag större avatarer (förslagsvis 125*125, kanske tillochmed 150*150), som duger mer än väl till att göra sina inlägg mer personliga.

Signaturen bryr jag mig inte så mycket om.

Men större avatarer åt folket!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Signaturerna får gärna vara lika stora men avatarerna ska vara större! :yes:
Höja avatarer till 100x100 eller 125x125. :yes:
Signaturen bryr jag mig inte så mycket om.

Men större avatarer åt folket!

Den stora frågan här är väl ändå vad du tycker om avatarernas storlek? Tycker du att de ska bli större? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...