Jump to content
Vice.

Foto-på-det-du-precis-köpt

Recommended Posts

2020-05-09 at 12:17, Henkibojj skrev:

Bilder kommer när jag städat skrivbordet :>

Städa, schmäda. Skrivbordet är rent sånär som på en hög med kuvert men hyllorna är alltjämt fulla med skräp från 2013. Aja.

20200520_195257.thumb.jpg.66c97a9cd3177aa41b807f4bb8106a02.jpg

Ny skärm ialafall! Bättre tangentbord kommer väl vartefter, men det kan dröja alltifrån en vecka till två år. Nu står datorn på ett fläktstativ till vänster om skrivbordet på en byrå och tar inte upp någon yta. Med andra ord kan jag faktiskt arbeta i mitt arbetsrum och inte bara konstatera attjag borde göra något åt det.

Förhoppningsvis och troligtvis blir det även roligare och enklare att skriva saker på forumet också! :) Har tröttnat på mobilversioner av sajter, nu är det back to the core som gäller.

• Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra sidor

Äntligen har jag gjort slag i saken och köpt en hållbar lösning för all backup jag behövt göra. Jag började bränna DVD-skivor men även med mindre filstorlekar kommer man inte långt på bara 4,7 GB per skiva. Med 25 GB däremot, då kan man ta sig igenom det mesta :)

Behöver ta itu med foton ända från 2007 och nu är de äntligen någon annanstans än en hårddisk som man inte vet när den havererar. Nåväl, de från min stationära dator är väl säkrare än min laptop, men det är ju klokast att börja från början.

Dessutom bra för att slippa ha stora teveserier permanent på hårddisk. Varför ska det anses så hemskt omodernt att plocka fram en skiva för att se på film? Det är ju inte som VCD-dagarna och DC++, direkt.

Men, framöver gäller det att backupa en jädra massa PS3-spel nu när de dödar allt :(

20210413_104242.jpg

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra sidor
2021-04-13 at 10:58, Henkibojj skrev:

Äntligen har jag gjort slag i saken och köpt en hållbar lösning för all backup jag behövt göra. Jag började bränna DVD-skivor men även med mindre filstorlekar kommer man inte långt på bara 4,7 GB per skiva. Med 25 GB däremot, då kan man ta sig igenom det mesta :)

Behöver ta itu med foton ända från 2007 och nu är de äntligen någon annanstans än en hårddisk som man inte vet när den havererar. Nåväl, de från min stationära dator är väl säkrare än min laptop, men det är ju klokast att börja från början.

Dessutom bra för att slippa ha stora teveserier permanent på hårddisk. Varför ska det anses så hemskt omodernt att plocka fram en skiva för att se på film? Det är ju inte som VCD-dagarna och DC++, direkt.

Men, framöver gäller det att backupa en jädra massa PS3-spel nu när de dödar allt :(

20210413_104242.jpg

Två frågor! Vad betalar man för en blueray-skiva, och vad säger forskningen om förväntad livslängd på dessa? 

Edit: jag kan bidra till tråden med senaste köpet. Ett nytt katträd, ca 190 cm högt 😂

PXL_20210417_091612691.jpg

Redigerad av Kebab
  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra sidor
13 timmar sedan, Kebab skrev:

Två frågor! Vad betalar man för en blueray-skiva, och vad säger forskningen om förväntad livslängd på dessa?

(Denna smiley får vara kvar i quoten för den går inte att ta bort i mobilens browser 😂

)

Man kan köpa 25, 50 eller 100 GB-skivor, möjligen också 128 enligt Wikipedia men det har jag aldrig sett i handeln. Cirkapriser är 7:50 - 9 kr för en tjugofemmare, ~18 spänn för en femtio och nånstans kring 90-200 kr för en hundragigare. Räknat i kronor per gigabyte är det alltså billigare att långtidslagra på skiva än på extern hårddisk (säg 600 spänn för en terabytedisk = 60 öre per gigabyte, medan skivor är 7:50/25=30 öre). :)

Dessutom säkrare i min mening: ett mekaniskt fel på en hårddisk pga att man tappat den eller fått kortslutning etc gör att allt är borta och antingen är omöjligt eller vansinnigt dyrt att reparera, medan en skiva kan läsas sektor för sektor även när den är repad, så det i värsta fall bara leder till partiell dataförlust. Kanske dock kräver annan utrustning eller mjukvara, men det borde iaf vara så. Cloud låter säkert och bra tills man inser att man ska betala varje månad hela livet för skit du egentligen borde rensa bort, och så lever ju nättjänster i allmänhet bara så länge som företaget känner för det. Och låter det verkligen så hett att nån gång när du är 64 år gammal behöva betala tre dollar i oktober för att eventuellt kunna, men inte troligen göra, en inloggning och kolla på fyllebilder när du var student? Nej tack för mig. :confused:

Gällande livslängd så vet jag/man inte. Men jag har en del CD-R här hemma som är över tjugo år gamla, solblekta och dana och de går att läsa fullt ut. Vet inte varför modernt tryckta skivor år 2021 förvarade i en mörk byrålåda skulle klara sig sämre än det.

Jag valde bluray av alla ovanstående anledningar plus att det är så göööörsmidigt att poppa in en skiva i PS3 och kolla bilder med. Inte ens efter 30 år har Windows lyckats göra nån vettig bildvisare. Jag har sagt det många gånger och säger det gärna igen: Playstation 3 är en långt underskattad maskin :) Läser dock inte 100 GB-skivor, om du nu skulle börja med det, och det borde gå med 50 men jag ville inte chansa. Dyrare också, ju.

• Tack! 1
Länk till inlägg
Dela på andra sidor