Jump to content

Foto-på-det-du-precis-köpt


Vice.
 Share

Recommended Posts

  • 3 months later...
  • 6 months later...
  • 3 months later...
2020-05-09 at 12:17, Henkibojj skrev:

Bilder kommer när jag städat skrivbordet :>

Städa, schmäda. Skrivbordet är rent sånär som på en hög med kuvert men hyllorna är alltjämt fulla med skräp från 2013. Aja.

20200520_195257.thumb.jpg.66c97a9cd3177aa41b807f4bb8106a02.jpg

Ny skärm ialafall! Bättre tangentbord kommer väl vartefter, men det kan dröja alltifrån en vecka till två år. Nu står datorn på ett fläktstativ till vänster om skrivbordet på en byrå och tar inte upp någon yta. Med andra ord kan jag faktiskt arbeta i mitt arbetsrum och inte bara konstatera attjag borde göra något åt det.

Förhoppningsvis och troligtvis blir det även roligare och enklare att skriva saker på forumet också! :) Har tröttnat på mobilversioner av sajter, nu är det back to the core som gäller.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 months later...
  • 1 month later...

Äntligen har jag gjort slag i saken och köpt en hållbar lösning för all backup jag behövt göra. Jag började bränna DVD-skivor men även med mindre filstorlekar kommer man inte långt på bara 4,7 GB per skiva. Med 25 GB däremot, då kan man ta sig igenom det mesta :)

Behöver ta itu med foton ända från 2007 och nu är de äntligen någon annanstans än en hårddisk som man inte vet när den havererar. Nåväl, de från min stationära dator är väl säkrare än min laptop, men det är ju klokast att börja från början.

Dessutom bra för att slippa ha stora teveserier permanent på hårddisk. Varför ska det anses så hemskt omodernt att plocka fram en skiva för att se på film? Det är ju inte som VCD-dagarna och DC++, direkt.

Men, framöver gäller det att backupa en jädra massa PS3-spel nu när de dödar allt :(

20210413_104242.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2021-04-13 at 10:58, Henkibojj skrev:

Äntligen har jag gjort slag i saken och köpt en hållbar lösning för all backup jag behövt göra. Jag började bränna DVD-skivor men även med mindre filstorlekar kommer man inte långt på bara 4,7 GB per skiva. Med 25 GB däremot, då kan man ta sig igenom det mesta :)

Behöver ta itu med foton ända från 2007 och nu är de äntligen någon annanstans än en hårddisk som man inte vet när den havererar. Nåväl, de från min stationära dator är väl säkrare än min laptop, men det är ju klokast att börja från början.

Dessutom bra för att slippa ha stora teveserier permanent på hårddisk. Varför ska det anses så hemskt omodernt att plocka fram en skiva för att se på film? Det är ju inte som VCD-dagarna och DC++, direkt.

Men, framöver gäller det att backupa en jädra massa PS3-spel nu när de dödar allt :(

20210413_104242.jpg

Två frågor! Vad betalar man för en blueray-skiva, och vad säger forskningen om förväntad livslängd på dessa? 

 

Edit: jag kan bidra till tråden med senaste köpet. Ett nytt katträd, ca 190 cm högt 😂

 

PXL_20210417_091612691.jpg

Redigerad av Kebab
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Kebab skrev:

Två frågor! Vad betalar man för en blueray-skiva, och vad säger forskningen om förväntad livslängd på dessa?

(Denna smiley får vara kvar i quoten för den går inte att ta bort i mobilens browser 😂

)

Man kan köpa 25, 50 eller 100 GB-skivor, möjligen också 128 enligt Wikipedia men det har jag aldrig sett i handeln. Cirkapriser är 7:50 - 9 kr för en tjugofemmare, ~18 spänn för en femtio och nånstans kring 90-200 kr för en hundragigare. Räknat i kronor per gigabyte är det alltså billigare att långtidslagra på skiva än på extern hårddisk (säg 600 spänn för en terabytedisk = 60 öre per gigabyte, medan skivor är 7:50/25=30 öre). :)

Dessutom säkrare i min mening: ett mekaniskt fel på en hårddisk pga att man tappat den eller fått kortslutning etc gör att allt är borta och antingen är omöjligt eller vansinnigt dyrt att reparera, medan en skiva kan läsas sektor för sektor även när den är repad, så det i värsta fall bara leder till partiell dataförlust. Kanske dock kräver annan utrustning eller mjukvara, men det borde iaf vara så. Cloud låter säkert och bra tills man inser att man ska betala varje månad hela livet för skit du egentligen borde rensa bort, och så lever ju nättjänster i allmänhet bara så länge som företaget känner för det. Och låter det verkligen så hett att nån gång när du är 64 år gammal behöva betala tre dollar i oktober för att eventuellt kunna, men inte troligen göra, en inloggning och kolla på fyllebilder när du var student? Nej tack för mig. :confused:

Gällande livslängd så vet jag/man inte. Men jag har en del CD-R här hemma som är över tjugo år gamla, solblekta och dana och de går att läsa fullt ut. Vet inte varför modernt tryckta skivor år 2021 förvarade i en mörk byrålåda skulle klara sig sämre än det.

Jag valde bluray av alla ovanstående anledningar plus att det är så göööörsmidigt att poppa in en skiva i PS3 och kolla bilder med. Inte ens efter 30 år har Windows lyckats göra nån vettig bildvisare. Jag har sagt det många gånger och säger det gärna igen: Playstation 3 är en långt underskattad maskin :) Läser dock inte 100 GB-skivor, om du nu skulle börja med det, och det borde gå med 50 men jag ville inte chansa. Dyrare också, ju.

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

 

Kostnaden för att tillverka Blu Ray-skivor är definitivt högre än kostnaden för DVD-skivor. Men här är en sak som inte är allmänt känd. En typisk DVD-film (en ny storfilm) säljs för 15 dollar, medan samma film på BD säljs för ungefär 20 dollar. Tillverkningskostnaden är bara 2 till 4 dollar eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Det är nu tre år sedan jag skrev upp mig på en kickstarter för den kompletta samlingen av Kalle och Hobbe, översatt till svenska och med restaurerad bildkvalitet, paketerat i fyra riktigt tjocka inbundna böcker. Eftersom jag var en av de första som backade projektet skickade de med en bonusbok med The Making of samlingen, samt kända svenska tecknares homager till Bill Watterson och hans illvilliga grabb och teddytiger. Jag har glömt hur mycket jag gav för det, men jag vet att man i handeln kommer att behöva ge nästan det dubbla.

Hela lasten väger cirka nio kilo. :ph34r:

16789600518060.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Är inne och tar mig en titt på forumet efter en tids bortavaro och tänker att jag gott kan avlägga rapport i något avseende, så här bifogas bilder på en ny hobby jag har skaffat mig under det senaste året. Har intresserat mig för reservoarpennor vilka, för den icke insatte, är pennor som bygger på att bläck fylls på i antingen kapselform eller genom en skruv-/pumpanordning. Flödet av bläck ner på pappret bygger på kapillärkrafter genom spetsen. Det faktum att bläcket måste tillföras pennan separat innebär såklart att det finns en uppsjö av valmöjligheter när det gäller just bläck i avseenden som färg och tonskiftningar, blänk, skimmer och så vidare. Bilderna visar de tre pennor jag har skaffat mig under året och de skiljer sig åt vad gäller prisklass (från ca 200 kr för den orangea, 700 kr för den blå till 1100 kr för den i mässing) samt val av storlek på spetsen. De finns i olika utföranden där spetsen kommer i storleksskalan Fine - Medium - Broad vilket avgör tjockleken på linjen av bläck på pappret. Detta är också ett skäl till att jag valt att skaffa flera pennor, det är roligt att testa lite olika varianter.

Vad skriver jag med pennorna? Allt och inget, inköpslistor, citat från böcker jag läser, gratulationskort med mera. Det är snarare så att intresset för pennorna driver fram behov av att skriva, än det omvända. Jag har till exempel övat på god handstil sedan jag började använda dessa, vilket ju i någon mening kan betraktas som en konstform som inte ligger i centrum i vår tid. Den relativa ymnigheten i bläckflödet från pennorna ställer högre krav på papper av tjockare kvalité, vilket i sin tur ger upphov till en användarglädje och i förlängningen skrivarglädje. Jag kanske börjar skriva lite mer dagbok framöver, vem vet.

20230723_124355.jpg

20230723_124430.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Bebben skrev:

reservoarpennor

Det där känns verkligen som en hobby jag också hade kunnat fastna i om jag tillät mig. Har aldrig testat en fin penna men förstår att känslan kan påverkas mycket!

Kanske hade lett till att jag fick tillbaka en handstil som kan tydas av någon annan än jag själv…

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Är faktiskt djupt imponerad över detta. Bakgrunden är att vi, sent ute som vanligt, ville få tag på ett specifikt parasoll inför helgen (kanske skulle postat i ”vuxenpoäng”-tråden 😅) och ringde runt till lokala återförsäljare och fick besked om att denna modell är slut hos dem sedan länge. 
 

Tog en gamble och beställde online från ett företag som förutom att vara billigast också nämnde att de har ”snabba leveranser, 2-8 dagar”.

IMG_3265.thumb.jpeg.204c5354ce0315605dd91e8bcf4f6713.jpeg
 

Ska försöka komma ihåg att uppdatera inlägget när jag satt upp det, för att göra tråden rättvisa.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Kebab skrev:

Är faktiskt djupt imponerad över detta. Bakgrunden är att vi, sent ute som vanligt, ville få tag på ett specifikt parasoll inför helgen (kanske skulle postat i ”vuxenpoäng”-tråden 😅) och ringde runt till lokala återförsäljare och fick besked om att denna modell är slut hos dem sedan länge. 
 

Tog en gamble och beställde online från ett företag som förutom att vara billigast också nämnde att de har ”snabba leveranser, 2-8 dagar”.

 

Ska försöka komma ihåg att uppdatera inlägget när jag satt upp det, för att göra tråden rättvisa.

Det är ju lite anmärkningsvärt att leveranstiden kan variera mellan de upplevda 24 timmarna eller de påstådda 8 dagarna. Det man vill veta är ju

(1) hur maskineriet ser ut för att få fram paketet på 24 timmar

(2) vad som måste gå fel för att det ska ta 8 dagar istället

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2023-08-02 at 13:20, Kebab skrev:

Är faktiskt djupt imponerad över detta. Bakgrunden är att vi, sent ute som vanligt, ville få tag på ett specifikt parasoll inför helgen (kanske skulle postat i ”vuxenpoäng”-tråden 😅) och ringde runt till lokala återförsäljare och fick besked om att denna modell är slut hos dem sedan länge. 
 

Tog en gamble och beställde online från ett företag som förutom att vara billigast också nämnde att de har ”snabba leveranser, 2-8 dagar”.

IMG_3265.thumb.jpeg.204c5354ce0315605dd91e8bcf4f6713.jpeg
 

Ska försöka komma ihåg att uppdatera inlägget när jag satt upp det, för att göra tråden rättvisa.

Otroligt. 20-talet och du använder fortfarande Snapchat.

Jag vet inte ens vilken smiley jag ska använda. :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Kebab skrev:

Haha, men Snapchat fyller sin funktion i att hålla uppe min dagliga kvot av trams!

True, det är svårt att lyckas med till och med efter alla meme-grupper jag joinat på Facebook just med syfte att få lite trams varje dag. Nackdelen är den otroliga mängden reposts från folk som sett någon uråldrig meme för första gången och nästa boomer ser den i förmodligen samma grupp och postar igen två dagar senare.

Usch, vad jag är trött på internet nuförtiden. Allt var roligare förr. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Det blev en PS5 till slut! :D

2051032700_20240221_1108263.thumb.JPG.6ee82070e0713fd87aeaf0c0449290d5.JPG

Jag råkade ha tur och få det för €469, och jag som var beredd att slå till på €550 för att jag antog att jag inte hade något val. Hade det skett en vecka med fel tajming hade det kunnat bli dyrt.

Med på bild borde även Helldivers 2 vara, men jag har inte hittat något ställe som har det i butik än så länge. Eftersom jag ändå åker på semester snart kan jag lika gärna vänta på ett ännu lägre pris. Det har sprungit iväg i kostnad även om jag försökt hålla igen vid varje enskilt köp.

Det har klagats på att PS5 slim inte är särskilt "slim", och det stämmer väl, men den är ändå betydligt mindre än originalet.

649076941_20240221_1131122.thumb.JPG.1076cecb63949e4359df441fbbaefcf3.JPG

Som man kan tänka sig så hade originalet bara haft 3 cm tillgodo på vardera sida i tevemöbeln, och i höjd hade den bara haft knappt 8 mm att spela på. Om det ens hade funkat: jag vet nämligen inte om måtten som finns online pratar om med eller utan ställ. Denna variant har med två plastfötter som gärna hade fått se proffsigare ut, men det är ett lågt pris att betala för resten.

Den lila handkontrollen var inte planerad; jag ville (och vill fortfarande) ha en blå metallic men den var inte hemma och heller inte billig. Den här kostade bara €50 och var endast använd en gång. Lila var ju det jag tänkt innan den blå lanserades så jag tyckte att det var ett bra nog tröstpris. Får se vad jag gör med den, eller den vita, framöver.

Jag blev positivt överraskad över PS5 Remote Play-programmet på PS4. Att man kan ansluta en PS4 till att spela sin PS5 är ju en bra funktion, men att man också kan ansluta flertalet spelare därigenom är ju en fenomenal bonus. Det har alltid varit begränsat på PS4 till "X antal kontroller +1" via mobil, PS Vita eller dator (som ju ändå behöver en handkontroll själv för att göra något vettigare än piltangenter, X och O, så det blir ju ett nollsummespel, om man inte hittar någon mod för sin Xbox/gamepad men då börjar det bli jädrigt krångligt). Nu kan ju tre spelare köra med PS4-kontroller, så det är inte ens säkert att jag behöver fler kontroller alls.

1, 2 spelare: handkontroller. 3 spelare: två handkontroller och en mobil med DS4 eller bara touch (usch). 4 spelare: två handkontroller och två DS4 genom en PS4. Billigt! :mf_doof: Krångligt. :confused: Snålt? :ph34r: Lär "tyvärr" inte bli ett problem ändå eftersom splitscreen blir mer sällsynt ju nyare generation man pratar om :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...