Jump to content

Foto-på-det-du-precis-köpt


Vice.
 Share

Recommended Posts

Plockade hem en sån här rackare från Sydkorea. Det har varit mycket snack på diverse forum, och jag bestämde mig slutligen för att slå till på den här lite nyare modellen.

Qnix 27"

Samsung PLS-panel

2560x1440

OC@120Hz

"Kruxet" är att detta är "A-"-paneler, med andra ord paneler som Samsung inte vågar skicka vidare till Apple, Dell etc. Jag hade tur och fick en död pixel och förvånansvärt lite backlight bleed. Bilden är överlag makalöst mycket bättre än min gamla BenQ.

Betalade 2000:- (plus ev. tull, kan ha slunkit igenom). Halva priset jämfört med motsvarande modeller.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Plockade hem en sån här rackare från Sydkorea. Det har varit mycket snack på diverse forum, och jag bestämde mig slutligen för att slå till på den här lite nyare modellen.

Qnix 27"

Samsung PLS-panel

2560x1440

OC@120Hz

"Kruxet" är att detta är "A-"-paneler, med andra ord paneler som Samsung inte vågar skicka vidare till Apple, Dell etc. Jag hade tur och fick en död pixel och förvånansvärt lite backlight bleed. Bilden är överlag makalöst mycket bättre än min gamla BenQ.

Betalade 2000:- (plus ev. tull, kan ha slunkit igenom). Halva priset jämfört med motsvarande modeller.

Har suttit och kikat MYCKET på dessa skärmar och ifall det inte var för att jag är mer spelintresserad just nu (2560x1440 blir för tungrott för mina grafikkort) så hade jag slagit till. Verkar vara en oslagbart bra deal och jag har inte sett många som har fått ett dåligt exemplar. Hur är det med panelen, ligger den och glappar mot ramen? Back light bleeding?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har suttit och kikat MYCKET på dessa skärmar och ifall det inte var för att jag är mer spelintresserad just nu (2560x1440 blir för tungrott för mina grafikkort) så hade jag slagit till. Verkar vara en oslagbart bra deal och jag har inte sett många som har fått ett dåligt exemplar. Hur är det med panelen, ligger den och glappar mot ramen? Back light bleeding?

Funderade själv i säkert ett halvår, men slog till eftersom att det kom nya modeller.

Spelmässigt har det fungerat mycket väl med mitt HD7870 (och marone, vilken känsla det är att köra BF3 i den här upplösningen), men ja, grafikkortet måste ju rendera 1.77 gånger så många pixlar.

För övrigt skalar den till vilken 16:9-upplösning som helst utan problem.

Läste även jag en del om att ramen inte är helt hundra, och mycket riktigt; om jag kollar noga så är det ett mellanrum på nedre långsidan. Det är ingenting man lägger märke till, men det är mest där backlight bleedingen syns. Som sagt är det inget allvarligt, och definitivt bättre än min gamla BenQ.

I övrigt känns konstruktionen fräsch (förutom foten), och inte alls lika plastig som de tidigare modellerna såg ut att vara. Köpte den matta versionen vilken i mitt tycke är en perfekt semi-glossy-variant.

Kan rekommendera bigclothcraft på eBay om du funderar på att köpa, fick hem åbäket på 3 dagar.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Vet inte riktigt varför, men jag har köpt en dator man kan gamea på på riktigt för första gången. Behövde bara lägga knappt 5000 eftersom min goda vän uppgradera samtidigt och jag fick kompispris på hans gamla grejer.

Köpy nytt:

Fractal Design Define R4 Pearl Black

Corsair PowerSupply (PSU) CX 750M 750W

Samsung 840 Series SSD 250GB SATA3

Köpt begagnat:

Moderkort med långt produktnamn

Radeon HD 5970

12 GB RAM

Intel i7-930

post-1487-0-44580400-1377682997.jpg

Känns kul! Fast jag bor tillfälligt i ett par veckor framöver så kommer inte kunna använda det på riktigt förrän jag flyttar till min nya lägenhet. Sen blir det GTA 5! (?)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt varför, men jag har köpt en dator man kan gamea på på riktigt för första gången. Behövde bara lägga knappt 5000 eftersom min goda vän uppgradera samtidigt och jag fick kompispris på hans gamla grejer.

Köpy nytt:

Fractal Design Define R4 Pearl Black

Corsair PowerSupply (PSU) CX 750M 750W

Samsung 840 Series SSD 250GB SATA3

Köpt begagnat:

Moderkort med långt produktnamn

Radeon HD 5970

12 GB RAM

Intel i7-930

post-1487-0-44580400-1377682997.jpg

Känns kul! Fast jag bor tillfälligt i ett par veckor framöver så kommer inte kunna använda det på riktigt förrän jag flyttar till min nya lägenhet. Sen blir det GTA 5! (?)

http://www.sweclockers.com/nyhet/17491-amds-flaggskepp-fx-9590-trillar-ned-till-2-990-kronor-mindre-an-halva-priset :3

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du? Varför skulle jag lagt 60% av budgeten på en processor som varken passar sockeln till moderkortet eller skulle ha någon större inverkan på spel?

Redigerad av The Dude
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du? Varför skulle jag lagt 60% av budgeten på en processor som varken passar sockeln till moderkortet eller skulle ha någon större inverkan på spel?

Hoppsan, här var det bitskt. Känsligt med datorköp :3

Som det ser ut nu är många komponenter på väg ner i pris.

Bland annat HD7990 sänktes med 300 kr bara idag :)

Var inget direkt riktat mot ditt köp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppsan, här var det bitskt. Känsligt med datorköp :3

Som det ser ut nu är många komponenter på väg ner i pris.

Bland annat HD7990 sänktes med 300 kr bara idag :)

Var inget direkt riktat mot ditt köp.

Sorry, inte meningen att vara bitsk!

Alla komponenter är alltid på väg ner i pris och kommer alltid att vara på väg ner i pris.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också uppgraderat moderskeppet.

Bilden blev sorgligt dålig.

YzsY3Ed_1250534_0.jpg

CPU: i5 4670K

Moderkort: Asus z87-A

Nätaggregat: Corsair AX860

Grafikkort: Köpte ett till, begagnat, 6950 2GB på Sweclockers marknad

Resten av grejerna hade jag sedan innan. Nätagget är alldeles för lyxigt/dyrt egentligen men då det har sju års garanti så känner jag att det kan vara värt det eftersom jag ska ha det så länge! Dessutom är det för det mesta helt tyst eftersom fläkten börjar snurra vid 50% belastning! Har köpt en skärm också, men det passar bättre in i bild-på-din-datorhörna!

Köpte allt när Komplett hade entimmasrea så det blev ett ganska schysst pris!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...