Jump to content

Senast genomlyssnade musikalbum


Jacker
 Share

Recommended Posts

post-343-1269269279_thumb.jpg

Ah, denna soliga slaskdag drabbades jag av en aning vårkänslor och rotade fram lite svensk vispop ur skivhyllorna. Lyssnade igenom Cornelis sjunger Taube för ett tag sedan, och sångerna om skutor och glada bagare på Cornelis vis gjorde att man glömde bort slasken för ett tag och kom att tänka på en lagom varm sommardag i skärgården.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Drog igenom ett par sjyssta plattor i helgen:

King Diamond - Abigail

Kultklassikerkonceptalbum (finns det ordet med i SAOL?) för alla som gillar falsettsång deluxe med danskar. Citerar från svenska wikipedia: "King Diamonds första hela konceptalbum som handlar om en flicka som heter Abigail som föddes död och nu ska hämnas på några släktingar cirka hundra år senare.". Riktigt vass skiva, i stil med Operation Mindcrime som någon nämnde.

album-dont-break-the-oath_1164138_1.jpg

Mercyful Fate - Don't Break The Oath

Började lyssna på denna platta av en slump och blev riktigt positivt överraskad. Har länge avskräckts av bandets logo och associerat det med musik som är lite för extrem för mig. Gillar albumet enormt och kikade även lite på deras första platta, och anser att dom är riktigt bra, rekommenderas starkt till hårdrockare som gillar tung 70/80-talsmetal (Renard? :( )

148_1164138_2.jpg

Queensrÿche - Empire

Blev rekommenderad denna platta av en vän, men har ännu inte riktigt fastnat för det. Har förstått att Queensryche är lite svåra att komma in i, men när man gjort det ska de vara riktigt bra. Operation Mindcrime var bra tycker jag, så varför inte denna liksom? I alla fall är jag inte superförtjust i de återkommande lite väl poppiga rytmerna, medan vissa låtar är ruggigt bra.

Redigerad av Valle-Ball
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

SlayerShowNoMercy_1164186_0.jpg

Slayer - Show No Mercy (1983)

Slayers debutalbum.

De var unga, hade inte utvecklat ett eget sound än, thrash-metal var en nyfödd genre 1983 (samma år kom ju Metallicas debut Kill em' all) och man märker av starka Venom och Judas Priest influenser hela albumet igenom (Venom i Evil Has No Boundaries och Judas i Metal Storm/Face the Slayer speciellt) . Men fy tusan vilket album! Inte en enda dålig låt, underbara mörka teman i texterna, skoningslösa råa riff, snabbt tempo. Jag kan efter att ha lyssnat igenom Show No Mercy förstå varför Slayer idag är ett av de stora fyra thrash-banden.

9/10

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
SlayerShowNoMercy_1164186_0.jpg

Slayer - Show No Mercy (1983)

Slayers debutalbum.

De var unga, hade inte utvecklat ett eget sound än, thrash-metal var en nyfödd genre 1983 (samma år kom ju Metallicas debut Kill em' all) och man märker av starka Venom och Judas Priest influenser hela albumet igenom (Venom i Evil Has No Boundaries och Judas i Metal Storm/Face the Slayer speciellt) . Men fy tusan vilket album! Inte en enda dålig låt, underbara mörka teman i texterna, skoningslösa råa riff, snabbt tempo. Jag kan efter att ha lyssnat igenom Show No Mercy förstå varför Slayer idag är ett av de stora fyra thrash-banden.

9/10

Har lyssnat lite, liite (liiiiite) på denna plattan och tycker den är rätt bra, men lite för hård för mig :)

Testa dra igenom ett par gamla Maiden-plattor ;)

Typ Virtual XI; en personlig favorit Iron-Maiden-Virtual-XI-431146_1168578_1.jpg

eller varför inte de jag tidigare rekommenderat i denna tråd? :D Typ King Diamond ^^

Jag rekommenderar, men förmodligen har du hört dessa men whatev;

Mercyful Fate - A Dangerous Meeting http://www.youtube.com/watch?v=CmlywyHZB38

Den här är kalas också;) Lyssna mer på Helloween ;) de är bra ;)

Sista tipset;

EUROPE: WINGS OF TOMORROW

http://open.spotify.com/album/3EvDG3Pj5R7y4VhGv7XJmm

http://www.youtube.com/watch?v=Fx8gQoof6vY

Den här plattan ÄGER! men är lite väl "mjuk" :lol:

Men lyssna och njut ;)

Redigerad av Valle-Ball
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Nas, Damian Marley - Distant Relatives. Sjukt tung skiva, har en otroligt stark "tillbaka-till-rötterna-i-Afrika"-präglan, vilket ofta kan kännas krystat (Akon - Oh Africa), men här känns det bara rätt. Gästspel av b la K'Naan och Lil' Wayne.

Jag blev besviken på skivan faktiskt, tycker man kan göra så mycket bättre med hiphop+reggae. Det är i och för sig en smaksak men jag föredrar i alla fall dancehall-soundet bättre, typ såhär:

http://www.youtube.com/watch?v=Y7nX1S605GE

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nasa - The Spirit of Apollo

Minns att Dude hyllade den här skivan för ett tag sedan, och jag förstår varför! Väldigt bra, otroligt bra gästspel.

210611956_1170892_0.jpg

Deadmau5 - For Lack of a Better Name

Låten Strobe gillar jag sjukt mycket (tack Tweak!), men jag hade aldrig lyssnat på skivan. Bra electro, men jag tror att den gör sig bättr ei en smutsig mörk klubb än när man sitter och pluggar elektro. Hah, oj, no pun intended. Seriöst - kursen Elektroteknik menade jag.

floabn-cover_4_heroimage_1170892_1.jpg

Bright Eyes - Digital Ash in a Digital Urn

Blev lite smånostalgisk. Systerskiva till "I'm Wide Awake, Its Morning", och motsatt i sin stil. Då IWAIM är lite gladare (nåja - det är ju Conor Oberst vi snackar om), och mer folk är DAIADU lite mörkare, mer elektronisk.

41VF7F13M1L_SCLZZZZZZZ_AA250_Digital-Ash-in-a-Digital-Urn_1170892_2.jpg

Pharoahe Monch - Desire

Gillar't!

pharoahemonchdesire_t_1170892_3.jpg

Heat - Freedom Rock

Min bror spelar i Heat, och nya skivan kom upp på Spotify häromdagen. Jag hade hört en tidig version av skivan, och den har verkligen slipats sedan dess. Klyschigheten är total, men det gör inget, den skäms inte för det.

Johnossi - Mavericks

Väldigt bra, blir mer fulländade för varje skiva som görs!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pendulum_Immersion-valp-6_1170916_0.jpg

Pendulum - Immersion (2010)

Mer av samma. Samma grymma Pendulum. Detta album är väldigt likt sin föregångare In Silico från 2008. Detta är så klart inget negativt utan det gör albumet minst lika intressant som det förra. Pendulum har tidigare släppt singeln "Watercolours" som såklart finns med på plattan. Denna låt skulle jag vilja säga är Immersions version av "Propane Nightmare". En lättlyssnad Drum n Base-låt med sköna melodier, enkla passade vocals och mjuka svängningar.

Låten "Set Me On Fire" som kommer efter är ett bevis på att även Pendulum har tagit del och låtit sig inspireras av DubStep som väldigt många artister låter sig göra nu. Denna låt är inget superüber men godkänd.

The Island (Part 1) är också en bra låt, lite för lättlyssnad kanske. Den känns inte riktigt så rå som en del av Pendulums låtar kan vara. Godkänd, ofc, men inte mer.

The Island (Part2) är och andra sidan råare och mer en klubbinriktad låt som mycket väl skulle kunna mixa in 30 sekunder av i ett rått mixtape av t.ex. Proxy eller Boys Noize.

Witchcraft - Immersions version av "The Other Side", som var min favoritlåt på In Silico, är en låt som efter ett mjukt intro drar igång i precis rätt tempo och känsla.

Self vs. Self - Här ska ni se, har självaste Anders Fridén och In Flames varit med, och det känns som att de fått ganska mycket fria tyglar. Denna låt känns absolut mer In Flames än Pendulum, vilket inte alls är något negativt, det skapas en skön mix från två världar och det är ett intressant sammarbete från två grymma band.

Jag har inte skrivit om alla låtar nu, men jag kan lätt säga att Pendulum har gjort ett väldigt bra album men många varierande låtar som har sina egna sounds.

Bästa spår:

  • Witchcraft
  • Immunize (feat. Liam Howlett)

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Oskar Linnros - Vilja Bli

Superambitiöse Snook-Oskar kommer med en soloplatta i år. Otroligt välproducerad är den, innehåller elva rätt så genreöverskridande låtar. Fina berättelser och betraktelser blandat med sjukt bra musik gör det till en skiva som kommer att snurra mycket i år, har jag en känsla av. 'Från och med du' och 'Ack, Sundbyberg' är redan stora hittar - och med all rätt! De är de två spår som är starkast än så länge, men det kan lika gärna ha att göra med att jag bara lyssnat på den en gång.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

252b9f87_1176802_0.jpg

Slayer - Reign in Blood (1986)

Vissa säger att detta är det bästa Trash Metal albumet någonsin...

Jag har alltid tyckt att det har varit överskattat, men efter att ha lyssnat igenom hela albumet utan att pausa så ändrade jag mig.

Det är fortfarande LÅNGT ifrån det bästa Trash Metal albumet IMO, men det är ett riktigt bra album! Alla låtar liksom flyter ihop till en enda låt.

Albumet är slut på under en halvtimme, vilket är bra, för om det skulle vara mycket längre så skulle jag tröttna på det hela eftersom det inte finns en enda lugn låt...Visst gillar jag snabb musik, men ibland känns det som att Slayer är lite nära gränsen ibland (för mig i alla fall), hårdare än så här får det inte bli för min del.

Tycker fortfarande albumet är överskattat, men det är absolut en klassiker inom Trash Metal!

Bästa låten: Som jag sa så tycker jag albumet är bäst om man lyssnar igenom hela albumet utan att titta vilken låt det är så jag har ingen direkt favorit.

Redigerad av SimonJ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...