Jump to content

Senast genomlyssnade musikalbum


Jacker
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Mogwai - Happy Songs for Happy People

Väldigt fint album! Släpptes redan 2003, men jag upptäckte det för någon vecka sedan. Har hört Hunted By A Freak många gånger innan, men resten av låtarna imponerade lika mycket på mig. Ett lite deppigt men väldigt fint album, och inte alls på samma sätt som Explosions In The Sky's 'The earth is not a cold dead place'.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

post-343-1260912795_thumb.jpg

Ikväll har jag avnjutit mitt knastriga ex av Pugh Rogefeldts debutalbum "Ja, dä ä dä" från 1969. Härliga låttitlar som "Dä ä bra, dä ä fint", "Jag sitter och gungar", "Haru sett mig va" och "Du tände lyset Andersson" på ett härligt album. Blir på gott humör av det här, skadar inte med lite utflippat munspel här och där heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns många härliga låtar jag gärna trummar med till, vid datorn, i köket, bilen, toan. Var som helst.

Det finns riktiga röjlåtar, och det finns härliga men ändå lugna låtar.

Guldkorn i albumet:

Rollover D.J.

Cold Hard Bitch

Take it or leave it

För de som inte hört Jet så säger Spotify såhär:

"Jet found international popularity during the early 2000s, a period in which the band's mix of

Exile on Main St. swagger and brash, AC/DC-styled stomp dovetailed nicely with America's garage rock revival."

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Joe Zawinul - Dialects

[lyssna på Spotify]

Mycket härligt album som blandar jazz, elektronisk musik och världsmusik på ett sätt som gör att det bokstavligen uppstår fusion! De som tycker att elektronisk musik känns inhuman och kall bör höra denna platta, då den bevisar att musik framförd på det här sättet faktiskt kan låta både varm och sympatisk.

4/5

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Svensk Indie 1988-2006 - En Kärlekshistoria

Svensk_1149714_0.gif

Verkligen inte första gången men första gången på alldeles för länge! Svensk Indie känns som skivan som mer eller mindre formade min gymnasietid och därför också mig själv men inte för att jag ständigt lyssnade på den, hörde den första gången 2007, men ändå så känns det som varje låt är en del av mig som jag fram tills dess inte kunde sätta fingret på.

Eller för att citera någon: "den här skivan sammanfattar allt som jag bär med mig i min kärlek till kvinnor och musik. Det är kontentan av min kärlek till den svenska alternativa musikscenen."

Förutom en grymt skön blandning av allt från Pluxus till TTA till Doktor Kosmos till bob hund så finns det i häftet till skivan historierna bakom alla låtar skrivna av musikerna som bara gör mig helt varm i kroppen. Kolla upp!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär två dagar in på det nya decenniet passar det väl bra att lyssna igenom en platta med titeln En ny tid är här, vilken rockgruppen November spelade in för snart 40 år sedan. Led Zeppelin-aktig bluesrock sjungen med svenska texter. Funkar riktigt bra faktiskt. Hade nästan glömt att jag hade plattan.

Hahaha, den där skivan är verkligen kult! Trodde nästan jag var den ända i världen som hade hört den :naughty:

OnT: Minns inte riktigt, säkert Live After Death (Iron Maiden) eller nåt sånt

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Queensrÿche - Operation: Mindcrime

Queensryche-Operation_Mindcrime_1152557_0.jpg

Ett riktigt bra konceptalbum släppt 1988 av progressive metal-pionjärerna Queensrÿche. Albumet handlar om en heroinmissbrukare (Nikki) som ansluter sig till en lönnmördarorganisation. Ledaren, Mr. X, hjärntvättar Nikki och kan därefter få honom att göra som han vill.

Jag tycker verkligen om det här albumet riktigt mycket. Det ger mig någon speciell, obeskrivlig känsla av obehag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Queensrÿche - Operation: Mindcrime

Queensryche-Operation_Mindcrime_1152557_0.jpg

Ett riktigt bra konceptalbum släppt 1988 av progressive metal-pionjärerna Queensrÿche. Albumet handlar om en heroinmissbrukare (Nikki) som ansluter sig till en lönnmördarorganisation. Ledaren, Mr. X, hjärntvättar Nikki och kan därefter få honom att göra som han vill.

Jag tycker verkligen om det här albumet riktigt mycket. Det ger mig någon speciell, obeskrivlig känsla av obehag.

Geoff har en obeskrivligt bra röst! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hot Chip - One Life Stand (Gillar tom titeln!)

Riktigt bra blandning av musik och riktigt sköna stämmor precis som det brukar vara när det gäller Hot Chip. Har suttit och fusklyssnat på Spotify så i nästa vecka blir det att dra in o köpa skivan på riktigt. Djävulskt bra är den faktiskt.

Finns allt från bakgrundsmusik när man ska sitta o snacka med nån till uptempoaktiga saker för förfestaktiviteter.

JAG GILLAR!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...