Jump to content

Senast genomlyssnade musikalbum


Jacker
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

cover_enfant_sauvage_5_by_5_1237572_0.jpg

Så var det äntligen dags. Årets höjdpunkt är genomlyssnad!

Hur var skivan då? Jo tack. Allt jag hade hoppats på och lite till! Underbar atmosfär rakt igenom hela skivan.

De har fått ett lite mer futuristiskt sound, lite mer melodiöst jämfört med de andra albumen. Har bara lyssnat igenom skivan en gång, så jag har inte riktigt hittat den röda tråden ännu, men om man försöker förstå Gojiras album efter första lyssningen..då är man helt fel ute.

Albumet kräver ett antal lyssningar innan man verkligen kan uppskatta det. Efter första lyssningen är hjärnan helt mosad, men så var det ju även med The Way Of All Flesh (och hur grymt var inte det albumet när man lyssnat igenom det några gånger?!)

Gojira har ett karaktäristiskt sound som de vågar utveckla och experimentera med och jag tror att många kommer känna igen sig i gamla goda Gojira, men även höra att de har experimenterat med det här albumet. De har vågat sig på ett lite mer lättlyssnat sound på vissa låtar. Hjärnmosandet finns där efter första lyssningen, dock känns det lite lindrigare den här gången.

Betyg: 9/10

Betygssammanfattning:

+

Fräscht och nytänkande men samtidigt igenkännligt

Mario Duplantiers färdigheter upphör aldrig att förvåna

Klarare melodier i vissa låtar (The Axe, Mouth of Kala, The Gift of Guilt)

-

Lite besviken på The Wild Healer (den obligatoriska instrumentala låten). De har lyckats göra underbara instrumentala låtar förut, men den här var faktiskt rätt dålig. Känns inklämd.

Ingen lång avslutningslåt med en secret track i slutet? (Observera att jag inte lyssnat på Limited Edition, där två extralåtar finns i slutet).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Peps Blodsband - Hög standard - 1975

I skrivande stund snart lyssnat klart på denna platta, nog min favorit med Peps Persson. Glad reggae, med flera tänkvärda texter. "Upp eller ner" känns fortfarande förvånansvärt aktuell idag. Och så den klassiska översättningen av "Stir it up"... Men framförallt framkallar skivan sommarkänsla hos mig, vilken behövde förhöjas en molnig dag som denna!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

BE-AGW_1242682_0.jpg

Brian Eno - Another Green World - 1975

En platta som jag väl inte är helt inlyssnad på än så länge, men som var man än kollar är en kritikerfavorit. Det som slår en med denna skiva är att musiken på spår som "Sky Saw" och "The Big Ship" verkligen målar upp bilden av titlarna. Och den passar väldigt bra vid en tidpunkt som denna, på natten i november.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 years later...

remaininlight.png

Talking Heads - Remain in Light, 1980

 

För bra många år sedan, måste vara mer än 10 "snodde" jag denna platta ur min mors skivsamling. Lyssnade en del på den då, tyckte väl den var rätt märkligt fascinerande, men i och med att skivsamlingen växte och nya artister upptäcktes har den mest blivit stående i olika backar. Fram tills att jag snurrade på "Burning Down the House" och sedan kom på att jag ju faktiskt sitter på fyra Talking Heads-plattor som jag inte spelat på alldeles för länge. En kritikerfavorit är den förstås. Men det här är sannerligen en spännande platta, funk, new wave, afrobeat och punk. Dansant pulserande, ackordbyten förekommer mycket sparsamt (om ens alls?) Läste någon recension som beskrev plattan som dansmusik man kan tänka till och det summerar väl det hela ganska bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Jag kom på nyligen att jag aldrig satt mig ner och faktiskt lyssnat igenom The Beatles diskografi. Det finns väl inte en människa i västvärlden som inte hört låtar som Yesterday, Yellow Submarine och I Want To Hold Your Hand men de gjorde ju över tvåhundra låtar tillsammans och jag ville djupgräva lite för att bilda min egen uppfattning om de verkligen är det bästa bandet genom tiderna eller bara ett gäng överskattade grabbar som råkade träffa rätt med lite fler hits än det genomsnittliga bandet.

Lång historia kort är jag helt såld på The Beatles nu. Albumen som går varmast är Magical Mystery Tour och Abbey Road men de är ju fantastiska allihop, speciellt de som kom med Rubber Soul och framåt.

Det känns lite löjligt att rekommendera The Beatles (och folk som Misterwhoopee himlar nog med ögonen åt det här inlägget :P ), men jag tror att väldigt många precis som jag egentligen bara hört en handfull låtar med dem. Sätt er ner och dra igenom hela deras diskografi för en musikresa utan dess like. Hur ett band på sextiotalet kan gå från att skapa låtar som I Saw Her Standing There till Tomorrow Never Knows på bara tre år är helt bisarrt. 

 

 

Redigerad av Siana
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2017-11-23 at 15:44, Siana skrev:

Det känns lite löjligt att rekommendera The Beatles (och folk som Misterwhoopee himlar nog med ögonen åt det här inlägget :P ), men jag tror att väldigt många precis som jag egentligen bara hört en handfull låtar med dem. Sätt er ner och dra igenom hela deras diskografi för en musikresa utan dess like. Hur ett band på sextiotalet kan gå från att skapa låtar som I Saw Her Standing There till Tomorrow Never Knows på bara tre år är helt bisarrt.

Här himlas ingenting, finns betydligt sämre saker att tipsa om än The Beatles diskografi. :) Här snackar vi om en grupp vars b-sidor till singlar är värda att kolla upp nästan allihopa. Jag menar... titlar som Rain eller Don't Let Me Down hamnar på en b-sida liksom? Jag lyssnade igenom Revolver för en två tre veckor sedan efter att inte ha spelat den på ett tag. Det var en av de första skivor som jag köpte, men blev fortfarande rätt blown away efter alla dessa år och lyssningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

24/11/2017 at 18:37, Misterwhoopee skrev:

Här himlas ingenting, finns betydligt sämre saker att tipsa om än The Beatles diskografi. :) Här snackar vi om en grupp vars b-sidor till singlar är värda att kolla upp nästan allihopa. Jag menar... titlar som Rain eller Don't Let Me Down hamnar på en b-sida liksom? Jag lyssnade igenom Revolver för en två tre veckor sedan efter att inte ha spelat den på ett tag. Det var en av de första skivor som jag köpte, men blev fortfarande rätt blown away efter alla dessa år och lyssningar.

Och idag firar detta album 50 år! Så det får bli att lyssna igenom nu. :D

 

73tac7iccg001.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

(Kanske skulle varit i "Musiktips" men whatever)

Bestämde mig för att under 2018 lyssna på 365 album med antingen artister/band jag aldrig lyssnat på men velat höra eller hört väldigt lite av och även sådant som mina favoritmusiker tipsat om, i ett försök att bredda mitt musikintresse. Hittills har det blivit:

2018-01-01: Devin Townsend Project - Transcendence (2016)
2018-01-02: Il Paese Dei Balocchi - Il Paese Dei Balocchi (1972)
2018-01-03: Life - Life (1970)
2018-01-04: Arzachel - Arzachel (1969)
2018-01-05: Bobak, Jons, Malone – Motherlight (1970)
2018-01-06: Death - Scream Bloody Gore (1987)
2018-01-07: Yes - Relayer (1974)
2018-01-08: Emerson, Lake & Palmer - Brain Salad Sugery (1973)
2018-01-09: Nick Drake - Pink Moon (1972)
2018-01-10: Rush - Moving Pictures (1981)
2018-01-11: Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon. (1973) [Jo, jag lyssnade på den en gång för några år sedan men gav den ett till försök]
2018-01-12: Frank Zappa - Hot Rats (1969)

 

Något Opeth-fan här? Jag tänkte faktiskt inte föreslå det senaste albumet utan det tredje ur listan som är det svenska kortlivade bandet Life's enda platta "Life" som jag tycker var ruskigt bra. Det var Åkerfeldt som tipsade om det i en intervju och jag måste få ventilera mig någonstans och nämna att under inte mindre än två tillfällen hörde jag i princip klockrena ripoffs, dvs de var inte särskilt bra dolda som han påstår att han är så bra på att göra :whistling:Hehe, stör mig inte alls men det var en jävla lustigt att höra. Skivan finns på Youtube (menar - inte på Spotify) och hörs vara rätt så unik. Jag ska inte gå in på så mycket detaljer och bara säga att skivan än väl värd en lyssning! Mycket härliga låtar, välskrivet!

Då till ripoffningen xD ; (dessa låtar finns även som egna uppladdningar)

"She walks across the room" vid 2.29 är "Voice of Treason" vid 5.58

"Once upon a time" är utan tvekan direkt "Burden" från början ;)

Men återigen, jag rekommenderar verkligen skivan i första hand :)

 

 

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Ma__Cipriani skrev:

(Kanske skulle varit i "Musiktips" men whatever)

Bestämde mig för att under 2018 lyssna på 365 album med antingen artister/band jag aldrig lyssnat på men velat höra eller hört väldigt lite av och även sådant som mina favoritmusiker tipsat om, i ett försök att bredda mitt musikintresse. Hittills har det blivit:

2018-01-01: Devin Townsend Project - Transcendence (2016)
2018-01-02: Il Paese Dei Balocchi - Il Paese Dei Balocchi (1972)
2018-01-03: Life - Life (1970)
2018-01-04: Arzachel - Arzachel (1969)
2018-01-05: Bobak, Jons, Malone – Motherlight (1970)
2018-01-06: Death - Scream Bloody Gore (1987)
2018-01-07: Yes - Relayer (1974)
2018-01-08: Emerson, Lake & Palmer - Brain Salad Sugery (1973)
2018-01-09: Nick Drake - Pink Moon (1972)
2018-01-10: Rush - Moving Pictures (1981)
2018-01-11: Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon. (1973) [Jo, jag lyssnade på den en gång för några år sedan men gav den ett till försök]
2018-01-12: Frank Zappa - Hot Rats (1969)

 

 

 

 

Intressant grej! Är listan klar redan eller tar du det lite som det kommer?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2018-01-13 at 19:11, Ma__Cipriani skrev:

Något Opeth-fan här? Jag tänkte faktiskt inte föreslå det senaste albumet utan det tredje ur listan som är det svenska kortlivade bandet Life's enda platta "Life" som jag tycker var ruskigt bra. Det var Åkerfeldt som tipsade om det i en intervju och jag måste få ventilera mig någonstans och nämna att under inte mindre än två tillfällen hörde jag i princip klockrena ripoffs, dvs de var inte särskilt bra dolda som han påstår att han är så bra på att göra :whistling:Hehe, stör mig inte alls men det var en jävla lustigt att höra. Skivan finns på Youtube (menar - inte på Spotify) och hörs vara rätt så unik. Jag ska inte gå in på så mycket detaljer och bara säga att skivan än väl värd en lyssning! Mycket härliga låtar, välskrivet!

Hade aldrig hört talas om den gruppen, och det verkar ju inte särskilt många andra ha gjort heller. Lyssnade i förrgår, riktigt bra!

 

Mitt senast genomlyssnade album är Bob Seger - Back in 72. En mycket trevlig 30-årspresent i efterskott. B) Denna skiva är mycket svår att få tag på då ingen officiell CD-utgåva har getts ut. Men framförallt är det ju bra musik på den, om man som jag är ett fan av klassisk 70-talsrock.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...