Jump to content

Senast genomlyssnade musikalbum


Jacker
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Skivan Darkhorse med gruppen Crazy Town är den skivan jag senast lyssnade igenom. Lyssnar faktiskt på den nu. Helt fantastisk skiva!

Några låtar som står ut speciellt är Drowning och Change. Deras tidigare skiva, The Gift of Game, är fantastisk och jag trodde att det skulle bli svårt att toppa den men dom lyckades verkligen med det. Helt klart värt att lyssna på om man gillar rap, rock och rapcore. Tummen upp!

Redigerad av Xersize
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

post-343-1281985261_thumb.jpg

Höll på och spelade in ett blandband och ville ha med "Break On Through (To the Other Side)" med the Doors på det. Men när jag spelat in låten hörs de distinkta orgelriffen i introt till "Soul Kitchen" och tja jag kan väl lyssna på den när plattan ligger på. Och så kommer jag underfund med att det var väldigt länge sedan jag faktiskt lyssnade på The Doors självbetitlade debut, så det blir till att lyssna fram till klimaxet i "The End". Hypnotiserande och mörkt blandat med utflippat, både texter och orgelriffande. Sen gick jag och duscha!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

post-343-1282578935_thumb.jpg

Oasis - Standing On the Shoulder of Giants

Egentligen mitt näst senast genomlyssnade album. Hittade den för en tia på loppis i Norrtälje i helgen. Vad jag förstår fick skivan ganska mycket skit när den lanserades för 10 år sedan. För egen del var bara den inledande gitarrmastodonten "Fuckin' in the Bushes" och singeln "Go Let It Out" kända, men när den dök upp så billigt tänkte jag ge hela albumet en chans. Förstår efter en lyssning ärligt talat inte kritiken, visst är det en annorlunda skiva än deras två första, med mer pessimistiska och inåtriktade texter och annorlunda låtarrangemang, men jag tycker inte det är något dåligt med det, bara annorlunda helt enkelt. Man får se om skivan kommer omvärderas om ytterligare några år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

post-343-097989900 1286394518.jpg

John Lennon - Rock'n'Roll

Ett av senaste skivköpen. En väldigt inspirerad coverplatta helt enkelt, det märks att Lennon känner för dessa gamla rocknroll-örhängen. Sitter och stampar takten utan att tänka på't!

Skoj, skön platta. Själv gillar jag speciellt Slippin' and Slidin' och Stand By Me (hur går den inte att gilla!?).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HURTS-Happiness_1185166_0.jpg

Hurts - Happiness

Jag blev helt klistrad framför tvn efter jag hade sett reklamen för säsongstarten av Greys Anatomy's. Inte för den sorgliga skjut-scenen och tsunamifloderna av gråt från karaktärerna, utan för den musik de hade använt. "We say goodbye in the pouring rain

And I break down as you walk away.

Stay, stay.

Jag googlade genast texten. 20800 resultat. Hurts - Stay hette låten. Drog genast in den på playlisten i Spotify och började lyssna. Och jag fortsatte lyssna. Och lyssna. Jag blev genast nyfiken på deras andra låtar från albumet, och jag upptäckte då t.ex "Wonderful Life" och "Better Than Life" Men nog med det, det jag vill förklara är hur kan man tänka sig att två stycken killar från Manchester kunde få mig att lyssna igenom ett helt album jag inte har gjort på flera år, med deras speciella musik.. Fan.

Redigerad av Djingis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En av dom plattorna som snurrat mest hos mig på sistone är Brandon Flowers senaste Flamingo.

Delar av skivan var tänkt att bli The Killers nästa skiva, men bandet tog ett ledigt år och Brandon släppte låtarna som ett soloprojekt.

Plattan som proddats av Daniel Lanois, Stuart Price och Brendan O’Brien som ligger bakom U2, Madonna, New Order bla är en ren hyllning till Brandons hemstad Las Vegas.

Flamingo heter ett av hotelen i Vegas, han sjunger hur han och hans kompisar hängde längst Tropicana, öppningsspåret är döpt efter den kända skylten "Welcome to Fabulous Las Vegas".

Skivan är väldigt lik något som The Killers skulle släppa och visste jag inte att det var ett soloprojekt så skulle jag ta första singeln Crossfire som Killers nya, skivan är rätt så lättsmält precis som The Killers musik är men ändå fastnar man för den, Brandon Flowers har en förmåga att fånga publiken från scen och det har han nu tagit med sig på skiva, texterna känns mer personliga än vad han gjorde med Killers.

Skivan är kanske inte topp 10 i år men helt klart värt att kolla upp, och gillar ni The Killers så kommer ni gilla det här.

Brandon-Flowers-Flamingo-Cover_1185920_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håkan Hellström - Två Steg från Paradise

2days_1186118_0.jpg

Var ska jag börja? Det räckte egentligen med att singlarna "River en vacker dröm" och "Saknade te havs" släpptes och jag visste att hans nya skiva in skulle göra mig besviken. Håkan har gjort det igen, det finns inte ett enda dåligt spår på denna skivan och hans texter och framförallt sångröst är bättre än någonsin innan. Det absolut bästa jag hört i musikväg år 2010.

Håkan-fan eller inte, lyssna på denna skivan!

10/10

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HURTS-Happiness_1185166_0.jpg

Hurts - Happiness

Jag blev helt klistrad framför tvn efter jag hade sett reklamen för säsongstarten av Greys Anatomy's. Inte för den sorgliga skjut-scenen och tsunamifloderna av gråt från karaktärerna, utan för den musik de hade använt. "We say goodbye in the pouring rain

And I break down as you walk away.

Stay, stay.

Jag googlade genast texten. 20800 resultat. Hurts - Stay hette låten. Drog genast in den på playlisten i Spotify och började lyssna. Och jag fortsatte lyssna. Och lyssna. Jag blev genast nyfiken på deras andra låtar från albumet, och jag upptäckte då t.ex "Wonderful Life" och "Better Than Life" Men nog med det, det jag vill förklara är hur kan man tänka sig att två stycken killar från Manchester kunde få mig att lyssna igenom ett helt album jag inte har gjort på flera år, med deras speciella musik.. Fan.

Varför lyssna på några som vill vara Pet Shop Boys (både estetiskt och musikaliskt) när man kan lyssna på Pet Shop Boys? Pet Shop Boys är världens bästa popband. Och då menar jag pop. Vanlig, hederlig pop. Världens bästa POPband.

Senast genomlyssnade skiva... hrm... alltså, jag vet inte, lyssnar lite för mycket på skivor för att kunna säga. Däremot... jag vet inte, jag... blev väldigt glad av No Ages senaste album. Det lyssnade jag igenom (några gånger). Nytt och bra. Ambientpunk som för tankarna till liknande nya halvbrusiga punkakter: nytt och roligt. Inte jättespeciellt, men roligt. Och bra.

Annars så... ja... jag kan inte få nog av Deerhunters senaste album. Kanske inte lika bra som Microcastle/New Weird Era-plattan som kom för inte superlänge sen. Men det är någonting med Halcyon Digest. Den är så jäkla bra. Och Deerhunter: HUR KAN MAN VARA SÅ JÄKLA BRA?! De flesta har väl säkert hängt med i hur bra de är men jag menar, för er andra liksom: de är så jäkla bra.

Man kanske kan kalla nedanstående låt för "hiten". Den är från Halcyon Digest. Tänk er: de gör liksom, "vanlig" poprock precis som man vill ha den. Det är perfektion, i princip. Och det är "vanlig" poprock! Helt otroligt. Min beundran sträcker sig bortom ord. Jag har alltid velat lyssna på "vanlig" poprock. Det får mig att bli gladare, på något vis. "Speciell" poprock får mig mest bara att bli sentimental och få ångest men "vanlig" poprock tar ut det goda ur livet och suger bort ens ångest och på något vis får en att le när man går till universitetet (lite samma effekt som med söt electro bara det att man slipper dansa). Och Deerhunter gör det bäst. De är så jäkla bra. Usch.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håkan Hellström - Två Steg från Paradise

2days_1186118_0.jpg

Var ska jag börja? Det räckte egentligen med att singlarna "River en vacker dröm" och "Saknade te havs" släpptes och jag visste att hans nya skiva in skulle göra mig besviken. Håkan har gjort det igen, det finns inte ett enda dåligt spår på denna skivan och hans texter och framförallt sångröst är bättre än någonsin innan. Det absolut bästa jag hört i musikväg år 2010.

Håkan-fan eller inte, lyssna på denna skivan!

10/10

Agree to every degree. Förutom singlarna utmärkte sig också Shelley, titelspåret och Jag Vet Vilken By Hon Varit I efter första genomlyssningen. Ska få den signerad på lördag också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håkan Hellström - Två Steg från Paradise

2days_1186118_0.jpg

Var ska jag börja? Det räckte egentligen med att singlarna "River en vacker dröm" och "Saknade te havs" släpptes och jag visste att hans nya skiva in skulle göra mig besviken. Håkan har gjort det igen, det finns inte ett enda dåligt spår på denna skivan och hans texter och framförallt sångröst är bättre än någonsin innan. Det absolut bästa jag hört i musikväg år 2010.

Håkan-fan eller inte, lyssna på denna skivan!

10/10

Kärlek. Fint med ett signerat album också! Wünderbart album!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer min första "profissionella" recension. Jag skrev den för Encyclopedia Metallum så den är såklart på engelska :)

There are many bands out there that constantly try to prove to their listeners that they are the "truest" most evil band out there. They usually do this by spitting blood onstage and yell "SATAN!" every once in a while in their songs. Deicide sometimes do this, but hey, they really don't need to.

Right from the very begining you hear that these guys are serious about their satanic beliefs. The sound, with frantic drumming in songs like Dead by Dawn, Blasphererion and Carnage In The Temple Of The Damned, and a generally dark and thick sound image speaks for itself. Deicides eponymous debut is a violent, brutal and utterly evil album that beats most death metal debuts I've ever heard.

But immersed in their evil sound, Deicide also offer some damn catchy riffs and breaks. Who can not bob their head back and forth during the Sacrificial Suicide intro for example?

If a fan of old school metal, do NOT miss this masterpiece, which makes another satan-loving band, Slayer, look like lightweights in comparison.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håkan Hellström - Två Steg från Paradise

2days_1186118_0.jpg

Var ska jag börja? Det räckte egentligen med att singlarna "River en vacker dröm" och "Saknade te havs" släpptes och jag visste att hans nya skiva in skulle göra mig besviken. Håkan har gjort det igen, det finns inte ett enda dåligt spår på denna skivan och hans texter och framförallt sångröst är bättre än någonsin innan. Det absolut bästa jag hört i musikväg år 2010.

Håkan-fan eller inte, lyssna på denna skivan!

10/10

Helt underbart album!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...