Jump to content

Senast genomlyssnade musikalbum


Jacker
 Share

Recommended Posts

Jag är väl inte precis känd som forumets största musiknörd, men nu startar jag denna tråd ändå. Ganska förvånande att vi inte har en faktiskt!

Idéen är samma som i "senast sedda film"- tråden - man recenserar det musikalbum man senast lyssnade igenom. Gamla som nya, bra som dåliga...

- - -

Weather Report - Weather Report

Jag håller just nu på med att lyssna igenom Weather Reports diskografi, så det blir nog bara WR recensioner från mig framöver. Detta är hursomhelst bandets debutalbum från 1971 och består rakt igenom av ganska abstrakta jazzkompositioner som är väldigt friformiga. Soundet domineras av, förutom jazztypiska blåsinstrument som saxofon och sordinerade trumpeter, olika slagverk och elektriskt piano med diverse effektpedaler. Bitvis lite flummigt, men på ett bra vis. Defenetivt ett album som kommer växa på en känner jag på mig!

4/5!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul tråd, synd bara att jag är världens mest inkonsekventa person. Det senaste albumet jag lyssnade igenom var Which Bitch? med The View som har gått från sådär, till bra, till riktigt bra, till bra. Så just nu får det 3/5. Lyssnade igenom Anthony and the Johnsons nya igår också, men stängde av efter halva för det var segt och långtråkigt och Anthonys röst var inte fin, bara creepy.

Jag ville mest säga kul tråd!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tonight:

Franz Ferdinand

Jag är ju en allätare, så om jag ska hålla mig i den här topicen så kan ni nog förvänta er ganska höga betyg på det mesta. Franz Ferdinand som då är ett utav mina favoritband. Ja. Vad mer finns det att säga? Väldigt mysigt album. Man känner att man vill dansa.

4.9/5.0 eller någonting sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var nog Blink-182:s senaste untitled-skiva, direkt efter jag fick reda på the reunion. Hörs att dom tog tog ett steg in i den mogna framtiden med denna skivan, och jag antar att deras nya sound kommer låta mer såhär. En av dom bästa skivorna som gjorts.

5/5

w00t?

Visst, vissa låtar är riktigt bra (Feeling This, Stockholm Syndrome), men det låter inte alls lika bra som deras tidigare album. Men det kanske bara är jag som föredrar deras lite mer omogna stil. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

w00t?

Agreed. :)

För mig var det nog The Cure - Boys Don't Cry från 1980. Jag gillar gamla Cure trots att soundet inte är lika fylligt som t ex. Disintegration.. men det är riktigt bra i alla fall. Titelspåret är ju något uttjatat vid det här laget så jag tycker skivans tre bästa låtar måste vara Fire in Cairo, Killing an Arab och 10:15 Saturday Night. Något ojämn skiva dock.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Green River - Dry as a Bone/Rehab Doll

8/10

Tidig grungerock at its finest. Verkligen en underbar skiva att lyssna på, om man gillar sådan musik. Tycker nästan det är lite synd att bandet är så okänt. Gillar du Alice in Chains, Stone temple Pilots, Nirvana eller Melvins så är detta skivan för dig!

Sieg Heil!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

w00t?

Visst, vissa låtar är riktigt bra (Feeling This, Stockholm Syndrome), men det låter inte alls lika bra som deras tidigare album. Men det kanske bara är jag som föredrar deras lite mer omogna stil. :(

Jag älskar allt dom har gjort, det är något magiskt över dom tidigare låtarna också.

Take off Your Pants and Jacket ska man inte låta sig luras av, med sin barnsliga titel, då den har jävligt bra låtar.

Dock gillar jag den senaste plattan för att den visar att dom kan skriva låtar som mer än bara första dejten och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dock gillar jag den senaste plattan för att den visar att dom kan skriva låtar som mer än bara första dejten och liknande.

Mjo, där har du rätt. Tror nog att de flesta blev rätt förvånade när de fick höra låtar från albumet

.

Ett stort kliv framåt eller ett stort kliv bakåt...jag vet inte, riktigt. :(

Nåja. Back on topic!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit fruktansvärt inaktiv när det gäller att skaffa ny musik nu när jag börjat använda spotify, men det senaste album jag lyssnat igenom från första till sista spår är Tonight: Franz Ferdinand med just Franz Ferdinand. Jag har aldrig varit så jättedragen till Franz Ferdinand så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, men det lät väl rätt okej. Favoritspåret blev utan tvekan Lucid Dreams.

2.7 / 5

Sedan drog jag även igång The Views nya Which Bitch?, mest på skoj då jag aldrig lyssnat in mig på The View heller tidigare, men jag knäppte av efter halva albumet då jag insåg att det inte alls var något i min smak.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En av mina favoritmusiker genom alla tider släpper sitt nya alster nästa vecka!

Har lyssnat 1½ gång, och jag gillar den. Den här skivan tillhör en av hans bästa sen The Smiths splittrades, kanske den absolut bästa tillsammans med You Are the Quarry. Det är fina melodier, gitarrslingor och som alltid med Morrissey känns det väldigt personligt. Tänker inte sätta något betyg redan, tror nämligen den kommer växa. Singeln I'm Throwing My Arms Around Paris är helt underbar i mina öron, lyssna!

YearsOfRefusal_1085103_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

metronomynightsout435mc6_1085884_0.png

Har sedan Emmaboda släppte Metronomy gett deras Nights Out en chans, första gången igårkväll då jag tänkte "fasen, det här låter bra" och så idag, när jag plötsligt kom på mig själv med att sitta och dansa i datorstolen. Jag har egentligen ingenting att säga mer än att det är svinbra electropop. 4/5.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...