Jump to content

Spotify


Karatemorfar
 Share

Recommended Posts

Sökte lite på forumet efter trådar om Spotify, men det enda jag hittade var några inlägg i "musiktips"

Jag tycker att Spotify ska få sig en egen topic!

Vad är Spotify och hur funkar det?

Spotify är ett program på ca 2 mb som streamar musik gratis från nätet.

Programmet är simpelt uppbyggt, enkelt att använda och även helt lagligt.

Här ser ni en bild om hur programmet ser ut.

Kan alla skaffa det?

Just nu kan inte alla skaffa det. Man kan få en invite och på så sätt vara med och beta-testa det.

Tyvärr har jag inga invites, men någon annan kanske har det?

Vad är haken?

När det släpps för "allmänheten" 1 april (tror jag?) så kan man välja olika "versioner".

På gratisversionen finns det med reklam, såsom att när en låt är slut kommer det in någon och pratar i 30 min.

Det jag har varit med om än är bara en reklam för Snow Patrolls nya skiva.

Premiumversionen kostar 99 kr/månaden och har ingen reklam alls.

Vad är så bra med Spotify?

För det första är det helt lagligt och även gratis, och trots det så gynnar det musikbranchen.

För det andra är det jävligt roligt att göra playlists för att sedan skicka dom till folk, och där snackar vi inte om att skicka någon fil över msn på 100mb, utan man får en http adress som man kan skicka genom msn.

Simple as that.

Nog om det.

Tänkte även med den här topicen att folk kunde dela med sig av sina playlist.

Har suttit med mina i 10 min, så det är tyvärr inte så mycket.

cmts - indie/rock = http://open.spotify.com/user/cmts/playlist...fzqypWZ5gwvDxCa

cmts - techno/electro = http://open.spotify.com/user/cmts/playlist...HuY2GHGqk5EOSG3

cmts - oldschool = http://open.spotify.com/user/cmts/playlist...f6KvqeMvk6PXj2K

cmts - hiphop = http://open.spotify.com/user/cmts/playlist...dqYS11lD7VDQ422

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick min Spotify från den där Ford-länken Karatemorfar tipsade om i Musiktips ett tag sen - har nog inte tackat för det; danke schön! (:

- En väldigt spartansk och nybörjad jul-spellista -

...det jag egentligen saknar med Spotify är någon skön "browse" eller "explore"-funktion. Som jag förstått det kan man antingen a) söka eller :) gå till "home" och kolla under "What's new" och "Top lists", men där är inte utbudet så pass stort. Eller finns det något annat sätt? Och radion känns lite undermålig; få och ganska luddiga taggar, och ingen enkel möjlighet att scrolla framåt i rullisten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick min Spotify från den där AngryAxel som jag har på msn - har nog inte riktigt tackat för det: betam amesegënallô (:

Jag har haft tid att testa Spotify men har inte riktigt kommit igång med det än. Jag försökte testa utbudet utav musik genom att söka efter Stacs of Stamina och Zucchini Drive; jag är i ständig jakt i att få veta båda dessa gruppers fulla discografi. Det gick inte så bra. Men senare när jag tar mig orken att göra annat än att skriva kärleksnoveller och leka med Google i väntan på att få dinera med min familj så ska jag helt klart ta en närmare titt på Spotify.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick min spotify-invite från spotify själva, skrev upp mig på listan på hemsidan och sen tog det bara ett par dagar. Hur lägger man till låtar i jul-playlisten så att alla ser det?

Verkar inte som att Axel har gjort så att fler än han kan ändra på låtarna.

Fick också min invite från Spotify själva, var med i en programmeringstävling på KTH för ett par månader sen (som förövrigt gick skit :)) och alla som deltog fick en invite :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spotify har förövrigt revolutionerat mina föräldrars musiklyssnande. Att ladda ner var för komplicerat, spotify är perfekt och att det dessutom innehåller mycket svenskt gammalt material gör det extra intressant för den generationen.

Jag tänkte lura mamma och ge henne spotify i julklapp från mig och säga att jag hade skapat det som ett projekt på medietekniken, motsvarande en slöjdpresent. Fast sen sket jag i det :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar inte som att Axel har gjort så att fler än han kan ändra på låtarna.

Fick också min invite från Spotify själva, var med i en programmeringstävling på KTH för ett par månader sen (som förövrigt gick skit :)) och alla som deltog fick en invite :)

Oj, det visste jag inte ens att man kunde! Nu är den kollaborativ iallafall, joxa gärna med den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spotify är ett hejdundrande bra program. Inga laddningstider alls, inget lagg och ett stort utbud, dock långt ifrån tillräckligt stort. Finns väldigt många skivor som saknas, men än så länge är det en beta, så jag kan förlåta dem. Hur som helst gillar jag hur fasansfullt enkelt allting är. Oerhört stilrent och snyggt gjort också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...