Jump to content

GTA IV problem


LidoTRK
 Share

Recommended Posts

Jag fick, som många av er, hem spelet i dagarna från CDON och tillhörde de lyckligaste människor i världen - tills jag upptäckte alla fel.

Efter ett par timmar var det mesta löst och äntligen kunde jag starta liret, då nuvarande problem uppstod. Det är svårt att förklara, men jag ska försöka:

När jag kommer in i Roman's Taxi är den mer eller mindre det enda jag kan se. Den är klockren, rent grafiskt uppbyggt, men inga andra objekt finns där och jag "ser igenom" dem som om de vore osynliga, alternativt dyker de upp på skärmen några sekunder efter att jag krockat med dem. Jag bifogar en bild till detta inlägg.

Jag har även testat "benchmark"-funktionen, och då ser jag grafiken som det är tänkt, som det borde se ut, men som det inte är i själva spelet.

Finns det någon annan som råkar ut för detta, eventuellt någon som har en lösning?

Tack!

post-15228-1228335909_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intel core2 dual 2,13GHz (har aldrig riktigt listat ut om det är 2,13/processer eller om det är sammanlagt), 2GB RAM, OS Vista 64x, Nvidia GeForce 7900 GS...något jag glömt?

1. Din processor har 2 kärnor, både dom kärnorna arbetar på 2.13 ghz (2130 uträkningar per sekund)

2. Rekomenderat för Windows Vista ä 2.5 gb minne

3. Ditt grafikkort kan vara för gammalt. Jag tror det är ditt grafikkort minne som inte hänger med i farten. Ett nytt graffe kanske ska vara på plats.

Annars kolla om du har damm i datorn och kolla så att du har så lite program öppna medens du kör GTA IV. Och så kan du sänka inställnigarna och se om det funkar. :wub:

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Din processor har 2 kärnor, både dom kärnorna arbetar på 2.13 ghz (2130 uträkningar per sekund)

2. Rekomenderat för Windows Vista ä 2.5 gb minne

3. Ditt grafikkort kan vara för gammalt. Jag tror det är ditt grafikkort minne som inte hänger med i farten. Ett nytt graffe kanske ska vara på plats.

Annars kolla om du har damm i datorn och kolla så att du har så lite program öppna medens du kör GTA IV. Och så kan du sänka inställnigarna och se om det funkar. :wub:

Ja, jag var rädd för att det skulle vara grafikkortet...men det känns ju ändå konstigt med tanke på att det fungerar felfritt om jag testar "benchmark"...eller är jag helt ute och cyklar??

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste ha Shader Model 3.0 för att köra detta. Kan säga jag har precis samma problem som dig. Har senaste drivrutiner till mitt ATI Radeon HD4850 512mb

Med risk för att bli n00b of the year med denna fråga - är det någon man kan ladda hem eller är det något ens grafikkort måste ha?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Din processor har 2 kärnor, både dom kärnorna arbetar på 2.13 ghz (2130 uträkningar per sekund)

Vad är det för uträkningar du menar?

Tror att en modern processor klarar lite mer än 2130 uträkningar per sekund, var fick du det ifrån? :wub:

Med risk för att bli n00b of the year med denna fråga - är det någon man kan ladda hem eller är det något ens grafikkort måste ha?

Det går inte att skaffa i efterhand, det är inbyggt i grafikkortets hårdvara.

Redigerad av Yukoai
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för uträkningar du menar?

Tror att en modern processor klarar lite mer än 2130 uträkningar per sekund, var fick du det ifrån? :o

2.13 ghz är 2130 mhz, med andra ord 2130 pulser per sekund. Man kan ju klocka plus har man dubbel kärnig så blir det ju 2*2130 pulser per sekund :wub:

EDIT: Kan ha tagit fel på mickrosekund och sekund, minns inte just nu.

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma problem som LidoTRK, fast jag ser inte ens bilen allt är typ genomskinligt ser bara vissa konturer. Själv har jag Nvidia Geforce 8600 GT (512mb) å man tycker ju att de borde räcka. När t.o.m Far Cry 2 funkar utan några som helst problem så borde ju GTA IV funka tycker man! Hoppas de löser sig med nån Patch eller liknande annars går ja å dör, har ju väntat på det här hur länge som helst, kanske dax att skrota datorn å skaffa sig ett Xbox 360

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå alla glada! Har lite info nu om problemen. kolla länken nedan. vad gäller Nvidia-kort från 7900-serien så håller tydligen Nvidia på å försöker lösa problemet så vänta bara. Vad gäller problem som jag upplevt så ska man gå igenom några steg enligt listan på sidan från länken nedan, har inte testat än men återkommer när jag vet om det funkar

http://www.rockstargames.com/support/req_s...p;submit=Submit

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur blir det med ATi användare då? Läste nu för de som kör med piratversionen av IV så har rockstar laggt in dessa följade saker:

* Omställda kontroller

* Spärrar som gör att du inte kan spara

* Spelets kamera börjar bete sig konstigt

* Dina grafikinställningar sätts på max med resultatet att spelet börjar lagga

Taget från FZ

Jag kan typ bara se där ibörjan när man åker sen när man kommer in i stan man ser inga konturer byggnader etc. Enda man kan se är benkar träd rödljusen bilar människor som går :/

Sen undrar ja hur ändrar man sin usage memory eller vad det heter vid options.

Redigerad av Tikki
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur blir det med ATi användare då? Läste nu för de som kör med piratversionen av IV så har rockstar laggt in dessa följade saker:

* Omställda kontroller

* Spärrar som gör att du inte kan spara

* Spelets kamera börjar bete sig konstigt

* Dina grafikinställningar sätts på max med resultatet att spelet börjar lagga

Taget från FZ

Jag kan typ bara se där ibörjan när man åker sen när man kommer in i stan man ser inga konturer byggnader etc. Enda man kan se är benkar träd rödljusen bilar människor som går :/

Sen undrar ja hur ändrar man sin usage memory eller vad det heter vid options.

Det ända som stämmer där är att kameran beter sig konstigt, och har nu folk också tagit sig förbi. Och spärrar som gör att man inte kan spara, men det är inga spärrar dom lagt in för den piratkopierade versionen sådär. Det är väl bara att man måste registrera sig och vara online på social club, men så vitt jag vet så har ingen lyckats ta sig kring det ännu. Iaf inte jag. :lol:

Jag har det för att jag ville testa replayfunktionen. ^_^

Men det är ju andra problem med spelet så det är knappt spelbart ändå. Väldigt låg fps och ändå kör jag på de lägsta möjliga inställningarna.

Men det ska ju komma en patch som förmodligen gör trogna fans (som köpte spelet) väldigt glada (att det börjar flyta på bättre t.ex), och hackare lite less, då många tror att i patchen kommer ytterligare säkerhets-spärrar som gör att dom först måste komma förbi det, och sedan lyckas installera patchen så att det funkar lika bra som för den köpta versionen. Bara jobbigt. :mellow: Jag ville testa spelet och se om det flöt på bra och hur replayfunktionen var som sagt. Om jag sedan märker att det flyter på bra så ska jag nog köpa det. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå! testade lite av vad Rockstar rekommenderade, de hjälpr väl lite men inte mkt. Kikade lite på forumet på Nvidias hemsida där hade dom lite tips men de hjälpe väl inte så mkt de heller, håller dock på å laddar hem en ny driver, ver 180.70, få se om den funkar bättre.

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=83283

Men det enklaste är väl bara att vänta på patchen, har man väntat så här länge på att spelet skulle komma ut på PC så kan man väl vänta en vecka till....

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...