Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Har ju lagt upp "Instagramerade" bilder här lite då och hållit er uppdaterade på hur det gått med taxilegget, det här får bli den sista! :)

STORT JÄVLA GRATTIS! Riktigt skönt att se, har ju följt dig när du berättat hur allt går, riktigt glad för din skull att allt är klart nu :) Bra kämpat!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har bestämt mig för att ta A-körkort, dvs obegränsad motorcykel.

Har skickat in ansökan om körtillstånd, betalat avgiften, väntar på synundersökningsblankett så man kan boka tid hos optiker.

Har tillsammans med en körskola gjort en väldigt grov plan på hur vi kommer göra, men ska åka in snart och planera mer detaljerat.

Min far vill verkligen att jag skaffar kortet, så vi båda sitter och jagar mc på blocket och hos lokala försäljare.

Snubblade över Yamaha MT-01 och blev kär direkt!

Yamaha_MT01_stpz_1234876_0.jpg

Tyvärr var den såld hos min lokala mc-dealer.

Jag längtar! :wub:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har bestämt mig för att ta A-körkort, dvs obegränsad motorcykel.

Har skickat in ansökan om körtillstånd, betalat avgiften, väntar på synundersökningsblankett så man kan boka tid hos optiker.

Har tillsammans med en körskola gjort en väldigt grov plan på hur vi kommer göra, men ska åka in snart och planera mer detaljerat.

Min far vill verkligen att jag skaffar kortet, så vi båda sitter och jagar mc på blocket och hos lokala försäljare.

Snubblade över Yamaha MT-01 och blev kär direkt!

Tyvärr var den såld hos min lokala mc-dealer.

Jag längtar! :wub:

Jag och polaren ska också göra det! Han har redan anmält sig och börjat studera. Medan jag avvaktar en månad till och försöker få allt avklarat undersommaren.

Stämmer det att åldersgränsen ska höjas?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och polaren ska också göra det! Han har redan anmält sig och börjat studera. Medan jag avvaktar en månad till och försöker få allt avklarat undersommaren.

Stämmer det att åldersgränsen ska höjas?

Kul! Jag vill komma i gång så snart som möjligt så jag hinner köra lite i sommar!

Och inte behöva upptäcka att "fan.. alla tider är bokade."

Det stämmer.

1 januari 2013 måste man vara 24 för att få ta obegränsad effekt.

Alternativt 20, och ha haft A2 i minst 2 år, och sen göra en ny uppkörning med större cykel.

Se här för mer exakt info, saxat från Körkortsportalen.

Spoiler
Publicerad 2012-04-12

I år är det sista året som 21-åringar kan skaffa sig ett mc-körkort med obegränsad rätt att köra alla typer av motorcyklar, så kallad A-behörighet. Från och med 19 januari 2013 höjs åldersgränsen från 21 till 24 år (om man inte tidigare haft någon A-behörighet). Samtidigt införs den nya körkortsbehörigheten A2 för mellanstora motorcyklar.

Bakgrunden till de nya reglerna är EU-bestämmelser som börjar tillämpas i hela Europa 19 januari 2013 (det så kallade tredje körkortsdirektivet). Man vill därigenom skapa bättre förutsättningar för en gemensam transportpolitik, förbättrad trafiksäkerhet och att underlätta den fria rörligheten.

Genomgående för de nya körkortsbestämmelserna är ett tydligare användande av principen "stegvist tillträde". Det innebär att en förare med ökad ålder och erfarenhet stegvis får tillträde till de motorstarkare alternativen inom en fordonskategori. Det är också orsaken till införandet av körkorsbehörigheten A2.

Ny körkortsbehörighet för mellanstora motorcyklar: A2

Behörigheten A2 är ett mellanting mellan dagens behörighet A1 (lätt motorcykel) och behörighet A. Åldergränsen för A2 kommer att vara 18 år och behörigheten omfattar motorcyklar med en nettoeffekt på högst 35 kilowatt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Samtidigt som behörigheten A2 införs försvinner den nuvarande behörighet A med begränsad effekt (max 25 kW).

Den som har behörighet A2 kan ta A-behörighet redan vid 20 år

Trots den höjda åldersgränsen till 24 år införs möjligheten att få obegränsad A-behörighet redan vid 20 års ålder. Villkoret är att personen haft behörigheten A2 i minst två års tid. Två års erfarenhet uppväger den högre åldersgränsen för den som saknar erfarenhet av A2. Den som har A2 måste oavsett ålder alltid göra ett godkänt körprov på Trafikverket för att få behörighet A.

Alla får behålla sina gamla behörigheter

De körkort som utfärdas före den 19 januari 2013 fortsätter gälla enligt de förutsättningar som gällde vid själva utfärdandetidpunkten. Körkort med behörigheten A begränsad kommer alltså att gälla även efter den 19 januari 2013 med begränsningen enligt de förutsättningar som gällde när körkortet utfärdades.

Översikt över de nya reglerna:

http://www.korkortsportalen.se/Upload/dokument/Ovriga_dokument_TS/Nya%20körkortsregler%20januari%202013/tabell_motorcykelregler_2013.pdf

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul! Jag vill komma i gång så snart som möjligt så jag hinner köra lite i sommar!

Och inte behöva upptäcka att "fan.. alla tider är bokade."

Jo, jag med. Men jag hinner fasen inte att påbörja det nu. Skulle tappa mer fokus från skolan än jag redan gör. :P

Ja, jag var rädd för det. Då blir det att ösa på som fan med teori och körlektioner i sommar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag med. Men jag hinner fasen inte att påbörja det nu. Skulle tappa mer fokus från skolan än jag redan gör. :P

Ja, jag var rädd för det. Då blir det att ösa på som fan med teori och körlektioner i sommar.

Jag rekommenderar att du bokar tider iaf :)

Det får du lätt överstökat om du sätter dig ner några timmar.

Iofs kanske ni har rätt många körskolor där nere i söder!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, jag är lite förvirrad här.

pMBHC_1235019_0.jpg

Den första frågan har gnagt på mig de senaste dagarna därav valet av svar på bild 2. Skulle jag inte vetat att C var svaret på bild 1 (jag vet inte riktigt varför det är svaret) skulle jag sagt högerregeln på båda. Hjälp angående detta mottages gärna.

edit: och, varför gäller inte samma regler i båda situationerna?

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blockeringsregeln gäller väl knappast i fall 1? Är mest till för att man inte ska blockera utfarter och korsningar i rusningstrafik.

Jag trodde det med.

Jag har bestämt mig för att tänka att i fall 1 är man inte skyldig att väja, men utav hänsyn och säkerhetsskäl gör man det istället. Så i fall 2 är han skyldig att egentligen stanna, men eftersom röd bil inte gör anspråk på att köra först fortsätter gul bil att svänga.

Helt åt skogen, men såna är väl reglerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det närma sig för mig till att jag får tillbaka körkortet! YES bara 23 dagar kvar!! :mf_doof:

Transportstyrelsen beslutade i mitten av februari iår att dra in mitt körkort pga vårdslöshet i trafik för att jag somnade vid rattan i augusti 2010 och körde rätt in i mitträcket på E22 några hundra meter före avfaren södergående om valdemarsvik. Tycker att det är helt fel att det får ta så lång tid för dom att ta ett beslut om det, det tog ju ändå 1½ år. I så fall hade det varit bättre om polisen drog in det direkt :confused:

Här är lite bilder från olyckan:

post-12352-0-67452800-1335274138.jpg

post-12352-0-28465200-1335274140.jpg

post-12352-0-36115000-1335274141.jpg

post-12352-0-87404700-1335274149.jpg

post-12352-0-33598800-1335274151.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland är det så jäkla underbart med körkort. Vädret börjar bli riktigt härligt nu. Var ledig idag och skulle uträtta några ärenden, så jag passade på att njuta av Cadillacen lite. Åkte till hemmaklubben och tog en kaffe och bulle ute i solen, på klubbhusets veranda som har full översikt över första och artonde hålet. Bilen bara smälter in, inte sant? ^_^

img0330xk.jpg

Den här utsikten skulle man kunna vänja sig vid alltså.

img0328op.jpg

Soltak - hur har jag kunnat leva utan det under alla dessa år?

img0331jl.jpg

~62000 miles (~9900 mil) är inte illa på en 21 år gammal bil. :)

img0332ry.jpg

Tog vägen förbi stranden och semesterhusen tillbaka.

img0334yt.jpg

The open road.

img0335gy.jpg

En av bilvärldens elegantaste profiler enligt mig. :)

img0336of.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...