Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Jag har hört av vissa taxiförare att lokalkännedom inte är lika viktigt nu för tiden, pga GPS och liknande. Stämmer detta? Låter ju helt sjukt i så fall. Vad händer när tekniken strular?

Om inte annat så tror jag att du efter ett tag lär dig hur din stad hänger ihop om du inte redan visste den innan. Det är ganska omöjligt att köra till Knösagatan flera gånger i månaden och inte lära dig var den ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sak har jag funderat på ett tag. Låt oss säga att jag kör på en motorväg eller en väg som är byggd som en 2+1-väg och upptäcker att polisen kör bakom och signalerar att jag ska stanna. Det finns ingen parkering/rastplats/annat lämpligt ställe att stanna på. Ska jag stanna direkt (på vägrenen that is) jag ser att de signalerar eller köra vidare tills jag hittar ett ställe att svänga in på? Kan ju vara en bra bit dit! (i alla fall i Norrland)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska nog köra vidare. Men antar att polisen ligger bakom och väntar tills det är läge att blinka på dig. Verkar ju onödigt att stressa upp en bilist på det sättet.

Jo, kände jag det också. :P

Aldrig blivit stoppad av polisen (varken på det sättet eller invinkad för kontroll), kom att tänka på det nu helt plötsligt hur tusan man ska bete sig, haha.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En jobbigare situation som kanske är mer trolig, är att man ligger och kör på 2+1 väg varpå en polisbil kommer med blåljus och siren i trängande ärende bakom en, och vill förbi. Ska man då sitta och prutta på i 90 bara för att vara laglydig, eller ska man hjälpa polisen genom att bränna på lite?

Känns ju som att det sistnämnda uppskattas i de flesta fallen, dessutom har de knappast tid att rapportera en fortkörare i det läget.

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på att den här tråden fanns också. Någon mod får gärna flytta ihop inläggen hit.

Fixat. /Henki

En jobbigare situation som kanske är mer trolig, är att man ligger och kör på 2+1 väg varpå en polisbil kommer med blåljus och siren i trängande ärende bakom en, och vill förbi. Ska man då sitta och prutta på i 90 bara för att vara laglydig, eller ska man hjälpa polisen genom att bränna på lite?

Känns ju som att det sistnämnda uppskattas i de flesta fallen, dessutom har de knappast tid att rapportera en fortkörare i det läget.

Det har jag också tänkt på! Jag skulle gasa på lite extra och släppa fram dom.

Var inte det här uppe i nyheterna för något år sedan? Om en kille som körde snabbare för att släppa fram ambulansen, och strax bakom ambulansen låg en polisbil som bötfällde/drog in körkortet för honom eftersom han körde snabbare än vad man fick.

Jo, här var den till och med! http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7353388.ab

Redigerad av Henkibojj
Fixade och donade lite ;) /Henki
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hörde mig för med ett par poliser på ett annat forum, och alla är samstämmiga med att det är OK att öka farten tills vägen blir tvåfilig (eller om någon lämplig avfart dyker upp).

Kom även fram att artikeln ovan inte är helt sanningsenlig (surprise). Bilisten i det fallet körde tydligen förbi både busshållplatser och en infart till en mack.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En jobbigare situation som kanske är mer trolig, är att man ligger och kör på 2+1 väg varpå en polisbil kommer med blåljus och siren i trängande ärende bakom en, och vill förbi. Ska man då sitta och prutta på i 90 bara för att vara laglydig, eller ska man hjälpa polisen genom att bränna på lite?

Känns ju som att det sistnämnda uppskattas i de flesta fallen, dessutom har de knappast tid att rapportera en fortkörare i det läget.

Man ska inte köra fortare men kan komma undan med det. Det var ju ett uppmärksammat fall av en bilist som gjorde just detta och fick böter. Anledningen till att han fick böter var att han passerade typ 5-6 lämpliga ställen han hade kunnat parkerat/svänga av på.

äää, trodde i min bekvämlighet att någon flyttat inläggen redan, brukar alltid vara så :>

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

äää, trodde i min bekvämlighet att någon flyttat inläggen redan, brukar alltid vara så :>

Men nu så ;)

Jag tänkte också på det där med att öka farten på 2+1-väg. Jag hade känt mig som en brottsling som inte brassar på om polisen kommer bakom och vill fram - grundregeln för poliser i trafiken är ju att göra som de säger och om de vill fram så skiter de fullständigt i vad skylten säger att du "ska" köra i. Släpp fram polisen så snabbt du kan (inom rimliga gränser, 140+ går kanske inte att motivera) och sakta ned till egentlig fartgräns när det blir tvåfiligt igen. Det skulle jag känna vore det allra rimligaste.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen finns det ju lagstöd för att man ska lämna fri väg för utryckningsfordon. Sen är det väl en bedömningsfråga om det gäller även i detta fall. Tror att man skulle kunna bli friad i en domstol, eller åtminstone få straffrabatt.

Personligen skulle jag nog överväga att trycka på gasen om inga andra utvägar finns, och om det finns förutsättningar för det.

Är det en sträcka med mycket vilt, om det är halt, en del trafik på vägarna eller om det är taskigt väder så är det ju dumt att utmana ödet för polisens skull.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hörru, det visste jag redan! ;) Satt i godan ro och lyssnade på Christer i postbilen och hörde om en Alexander från Östersund som klarat taxilegget. Grattis som fan!

Hahaha, underbart! :D

Satt i bilen på väg hem från far och lyssnade på Christer, tänkte "Vafan, slänger iväg ett sms". Tänkte att det vore skoj om nån man kände hörde det. Klockrent! :D

... och tack, såklart!

Redigerad av RavenE
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...