Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Du ska ut så mycket som möjligt för att "stänga för" för bilisterna som kommer där. Det är inte olagligt att svänga som du ritade, men det kanske är lite opraktiskt. Även om jag själv oftast gör så nu för tiden också.. :rolleyes:

Så om du kuggar eller inte är nog helt och hållet upp till besiktningsmannen att bestämma faktiskt. Men det är ju synd att ta risken och gena. :P

Kan förresten berätta att det där var det jag hade svårast av allt på att göra på körlektionerna, fick köra i samma rondeller flera gånger om tills jag satte det.:>

Jo, lite opraktiskt är det ju. :P

Hade dubbellektion igår, tror vi körde i 5-6 rondeller bara för att det skulle bli bättre. Sista gångerna körde jag ut längre i alla fall. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man bli kuggad för att man inte svänger ut tillräckligt mot refugen i en vänstersväng i rondell då man ska ut ur den? :>

Jag kör som det röda strecket, men min körlärare vill att jag ska svänga ut mer som det gröna strecket där i slutet.

Edit: Okej, jag svänger inte så lite som jag ritade ser jag nu, svänger ut mer. Men läraren vill att jag ska ut ännu längre.

Kuggad för det vet jag inte, men jag fick lära mig att du får göra småfel, dvs. små felplaceringar, för hög eller för låg växel sålänge det är måttligt och att du kan visa att du själv vet om att du gjorde fel. Gör du något litet fel i början dvs. motorstopp så glöms det lätt bort om du gör en perfekt avslutande körning. Ett stort fel eller flera småfel är det som oftast kuggar folk. Det största problemet jag hade var att jag körde för fort, ganska enkelt att åtgärda kan man tro men det är det fan inte man faller enkelt in i en rytm som man gärna vill följa hela tiden men det går ju inte :rolleyes:.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många av er med körkort använder "eco-driving"?

..jag lärde mig det från början och tror jag kommer göra det alltid, eftersom att det är så jag alltid gjort. Självklart kommer jag inte stenhårt hålla mig vid det, men det lär hänga kvar.

3'e lektionen imorgon, ska öva lite "stadstrafik". Lite väjningsregler och dyl. måste lära mig att titta i speglarna innan jag svänger, en av få saker jag verkligen inte kan få in i skallen att göra, annars känns det som att det går som på dans :rolleyes: Jätteskönt verkligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många av er med körkort använder "eco-driving"?

..jag lärde mig det från början och tror jag kommer göra det alltid, eftersom att det är så jag alltid gjort. Självklart kommer jag inte stenhårt hålla mig vid det, men det lär hänga kvar.

3'e lektionen imorgon, ska öva lite "stadstrafik". Lite väjningsregler och dyl. måste lära mig att titta i speglarna innan jag svänger, en av få saker jag verkligen inte kan få in i skallen att göra, annars känns det som att det går som på dans :rolleyes: Jätteskönt verkligen.

Jag kör eco-driving, fast börjar tappa det lite redan efter 3 veckor, det kommer och går lite. Men för det mesta så :>.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då var första lektionen avklarad. Gick riktigt bra! Har dock ett fullspäckat schema fram till 18 december. Tolv lektioner, varav två är nästa vecka och de resterande tio är uppdelade på de två sista veckorna. Dock fortsätter inte teorikursen fören den 13 januari, så chansen att få körkortet på min 18-årsdag (den 15 januari) är borta.

Men körkortet känns faktiskt inte så långt borta nu!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många av er med körkort använder "eco-driving"?

Alltså, vissa saker som att växla från trean till femman och så har jag fått lära mig sedan min 16-årsdag av mina föräldrar, så det kommer väl sitta i ryggmärgen för alltid. Motorbromsar rätt mycket gör jag med, ser det som en liten "success" varje gång jag slipper stanna vid ett rödlyse. :> (Gjorde det på uppkörningen med, sade "yes" ganska högt och tydligt för att jag lyckades :rolleyes: )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bokade en intensivkurs i Flen idag, i februari. En vecka, tretton lektioner. Har sporadiskt övningskört i tre år, men det här är det bästa sättet att verkligen få ändan ur vagnen och ta det där förbaskade kortet jag ändå aldrig kommer använda! :P

På thims då eller? :P Det ända du behöver tänka på är att det är mycket självstudier så slöa INTE under veckan du är där, då får du skylla dig själv helt enkelt :>. Men annars är de riktigt bra under lektionerna och under genomgångarna du har, fråga mycket så fort du undrar över något, de svarar gärna och bra :P.

Alltså, vissa saker som att växla från trean till femman och så har jag fått lära mig sedan min 16-årsdag av mina föräldrar, så det kommer väl sitta i ryggmärgen för alltid. Motorbromsar rätt mycket gör jag med, ser det som en liten "success" varje gång jag slipper stanna vid ett rödlyse. :P (Gjorde det på uppkörningen med, sade "yes" ganska högt och tydligt för att jag lyckades :rolleyes: )

Ända problemet med den växlingen är ju om man kör äldre bilar, då har i alla fall jag fått lära mig att man helt plötsligt inte ska använda sig av eco-driving, varför vet jag inte riktigt, de drar kanske inte bensin och förorenar inte på samma sätt som nya? någon annan som vet? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många av er med körkort använder "eco-driving"?

Jag vet och kan, men gör det sällan. Jag är olaglig och gillar att köra för fort.

Men nah, om det är 90+ väg så blir det 1; fullgas, 2; fullgas, 3;fullgas, 5; puttra. Inte precis något "eco" med att sätta plattan i mattan för att accelerera, men jag hoppar fyrans växel då jag redan är uppe i 100-110 km/h på trean.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ända problemet med den växlingen är ju om man kör äldre bilar, då har i alla fall jag fått lära mig att man helt plötsligt inte ska använda sig av eco-driving, varför vet jag inte riktigt, de drar kanske inte bensin och förorenar inte på samma sätt som nya? någon annan som vet? :rolleyes:

Går utmärkt att köra eco på våran gamla Saab från 1980 i alla fall, ända grejen är väl att man får gasa något mera för att den ska orka från 2 till 4, 3 till 5 går fint. Hoppas i alla fall att det blir något bränslesnålare. Annars är det väl att vara lätt på gasen som är miljövänligt med äldre bilar utan rening. Fast vi hade i alla fall väldigt bra koloxidvärden på besiktningen. Dioxiden slipper man ju tyvärr inte ifrån vilken bensinare man än kör...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet och kan, men gör det sällan. Jag är olaglig och gillar att köra för fort.

Men nah, om det är 90+ väg så blir det 1; fullgas, 2; fullgas, 3;fullgas, 5; puttra. Inte precis något "eco" med att sätta plattan i mattan för att accelerera, men jag hoppar fyrans växel då jag redan är uppe i 100-110 km/h på trean.

quote for the win

enda skillnaden är att jag inte precis ger fullgas på ettan dock. (samt att vår kassa bil med manuell växellåda knappt kommer upp i 100-110 på trean så man växlar vid 80-90)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör alltid ecodriving.

"Surfar" på växlarna, motorbromsar nästan för ofta och bara kör allmänt smart.

Kan även säga så att jag ibland är rädd för hur det ska gå om jag får en polisbil bakom mig när jag t.ex. ska stanna i en korsning, rödljus etc. pga. min motorbromsning.

Jag motorbromsar så bra att jag vid korsningar osv. aldrig trycker på bromsen, och då lyser ju aldrig bromsljusen.

Får se vad polisen säger den dagen..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag motorbromsar så bra att jag vid korsningar osv. aldrig trycker på bromsen, och då lyser ju aldrig bromsljusen.

Får se vad polisen säger den dagen..

Finns ett trafikljus i Rotebro (norr om Stockholm) där det på natten alltid slår om till grönt när man är nästan precis vid stopplinjen. Brukar alltid köra på där om jag ser att inga bilar kommer från andra hållet. Fick en polis efter mig en gång där men jag blev tydligen tråkig efter ett tag för dem svängde av... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör alltid ecodriving.

"Surfar" på växlarna, motorbromsar nästan för ofta och bara kör allmänt smart.

Kan även säga så att jag ibland är rädd för hur det ska gå om jag får en polisbil bakom mig när jag t.ex. ska stanna i en korsning, rödljus etc. pga. min motorbromsning.

Jag motorbromsar så bra att jag vid korsningar osv. aldrig trycker på bromsen, och då lyser ju aldrig bromsljusen.

Får se vad polisen säger den dagen..

hoppas du bromsar ibland.

Arnars har du inte kvar bromsarna när du väl behöver dem!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan även säga så att jag ibland är rädd för hur det ska gå om jag får en polisbil bakom mig när jag t.ex. ska stanna i en korsning, rödljus etc. pga. min motorbromsning.

Jag motorbromsar så bra att jag vid korsningar osv. aldrig trycker på bromsen, och då lyser ju aldrig bromsljusen.

Får se vad polisen säger den dagen..

Vore väl inte speciellt svårt att bevisa att bromsljusen fungerar om det nu skulle vara så att de stannar dig för något sådant? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många av er med körkort använder "eco-driving"?

Beror ju på vart man är och vem som sitter i. Kör jag omkring inne i city så kör jag ju mer eco än om jag åker ute på landsväg. På landsväg är det ungefär 1: gasa 3: gasa 5: kör bara.. Fort som fan.

Och inne i Åtvidaberg är det typ allt annat än eco-driving. Det funkar inte med hur folk kör där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...