Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Har kört familjens bilar några gånger.

En VW Golf -96 och en Volvo V70 D5 -04.

Ska göra syntest och gå kurs med föräldrarna snart.

Sen blir det lite mer körning.

Ska försöka ta körkort direkt efter att jag fyllt 18 (September -09).

Sen blir Golfen min.:o

Redigerad av Yukoai
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ehe. Låt säga att jag köper en bil, försäkringen blir skyhög eftersom jag nyss fått körkort (well, inte än men ni fattar). Vilka möjliga nackdelar finns om bilen registreras och försäkras på någon av mina föräldrar (eftersom försäkringen blir väldigt mycket billigare), men det är endast jag som använder bilen? Finns det några nackdelar? Jag menar.. det blir ju nästan som om jag skulle låna bilen av denne förälder, väldigt ofta i och för sig, men ändå. :o

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ehe. Låt säga att jag köper en bil, försäkringen blir skyhög eftersom jag nyss fått körkort (well, inte än men ni fattar). Vilka möjliga nackdelar finns om bilen registreras och försäkras på någon av mina föräldrar (eftersom försäkringen blir väldigt mycket billigare), men det är endast jag som använder bilen? Finns det några nackdelar? Jag menar.. det blir ju nästan som om jag skulle låna bilen av denne förälder, väldigt ofta i och för sig, men ändå. :o

Jag och pappa har också funderat mycket på det där då det börjar bli lite dags för mig att skaffa en. Han var villig att ta på sig det hela då företaget betalar hans bil så han har ingen bil registrerad på sig själv.

Det finns väl inga egentliga nackdelar, förutom att din pappa får sköta allt när det handlar om att kontakta försäkringsbolaget och allt det där, väl?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ehe. Låt säga att jag köper en bil, försäkringen blir skyhög eftersom jag nyss fått körkort (well, inte än men ni fattar). Vilka möjliga nackdelar finns om bilen registreras och försäkras på någon av mina föräldrar (eftersom försäkringen blir väldigt mycket billigare), men det är endast jag som använder bilen? Finns det några nackdelar? Jag menar.. det blir ju nästan som om jag skulle låna bilen av denne förälder, väldigt ofta i och för sig, men ändå. :o

Kallas skenförsäkring och kan leda till att ingen ersättning utbetalas vid eventuell olycka/skada om det framkommer att du är den egentliga ägaren. Något som blir svårt att bevisa om du bor i samma hushåll som försäkringstagaren och om han inte har någon bil registrerad i sitt namn sedan tidigare. Bor du däremot på annan ort blir saken betydligt lättare att bevisa. Skenförsäkring är vanligt, så försäkringsbolagen är inte lättlurade.

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=33699&sida=1

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu sådär när man haft körkort i ett dygn så kommer ju dom här vanliga frågorna upp som:

Får jag köra i t.ex. USA på mitt körkort?

Ja, men för att få köra bil där om du inte är amerikansk medborgare så måste du ha haft körkortet i tre år tror jag, och du får nog ta och skaffa ett internationellt körkort också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns väl inga egentliga nackdelar, förutom att din pappa får sköta allt när det handlar om att kontakta försäkringsbolaget och allt det där, väl?

Ser jag inte riktigt som en nackdel heller. :o

Kallas skenförsäkring och kan leda till att ingen ersättning utbetalas vid eventuell olycka/skada om det framkommer att du är den egentliga ägaren. Något som blir svårt att bevisa om du bor i samma hushåll som försäkringstagaren och om han inte har någon bil registrerad i sitt namn sedan tidigare. Bor du däremot på annan ort blir saken betydligt lättare att bevisa. Skenförsäkring är vanligt, så försäkringsbolagen är inte lättlurade.

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=33699&sida=1

Uhum. Bor ju fortfarande hemma (och lär väl göra så ett bra tag framöver..), så det är alltså ett plus om man ska försäkra på så vis? Försäkringen blir ännu billigare om den står på pappa, men dom bor inte ihop. I och för sig i samma stad, men inte tillsammans.

Ah well, får se framöver då det börjar bli tal om bilköp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

För de som har nära till Flen (och även för de som har långt) och inte börjat gå någon kurs ännu bör söka sig hit innan det är försent. "Prisat" som ett av de lättaste ställena att ta körkort på i hela Sverige, och nej det är inte för att de inte kan något, riktigt sköna människor :naughty:.

Det går att ta intensiv kurs och då får man även bo på körskolan, eftersom jag inte bor så långt därifrån så tog jag en "utdragen" intensivkurs på en månad, när jag kom dit första dagen så bokades teori och uppkörning direkt. Jag hade inte kör något alls innan jag började och klarade det utan problem på första uppkörningen och första teoriprovet B).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man bli kuggad för att man inte svänger ut tillräckligt mot refugen i en vänstersväng i rondell då man ska ut ur den? :naughty:

Jag kör som det röda strecket, men min körlärare vill att jag ska svänga ut mer som det gröna strecket där i slutet.

Edit: Okej, jag svänger inte så lite som jag ritade ser jag nu, svänger ut mer. Men läraren vill att jag ska ut ännu längre.

post-6660-1227102791_thumb.jpg

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man bli kuggad för att man inte svänger ut tillräckligt mot refugen i en vänstersväng i rondell då man ska ut ur den? :P

Jag kör som det röda strecket, men min körlärare vill att jag ska svänga ut mer som det gröna strecket där i slutet.

Edit: Okej, jag svänger inte så lite som jag ritade ser jag nu, svänger ut mer. Men läraren vill att jag ska ut ännu längre.

Du ska ut så mycket som möjligt för att "stänga för" för bilisterna som kommer där. Det är inte olagligt att svänga som du ritade, men det kanske är lite opraktiskt. Även om jag själv oftast gör så nu för tiden också.. :rolleyes:

Så om du kuggar eller inte är nog helt och hållet upp till besiktningsmannen att bestämma faktiskt. Men det är ju synd att ta risken och gena. :P

Kan förresten berätta att det där var det jag hade svårast av allt på att göra på körlektionerna, fick köra i samma rondeller flera gånger om tills jag satte det. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...