Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

C-klass, CE blir det först nästa höst. Jag har kommit jäkligt billigt undan då jag tar alla körkort i yrkesskolan där jag går på logistiklinjen, sammanlagt blir det väl ~2000 kr.

Oj, tänkte inte på att du kanske gick på en sån linje. Har hört om en del som fått lägga upp emot 25.000 kr (privat alltså).

Redigerad av Sindacco
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*host*

Jag har haft körkort i snart 2 timmar. :)

*host*

Grattis!!!

Åkte med en polare igår som fick sitt körkort i förrgår. Ja, jag var avundsjuk.

Tagit min första körlektion och kommit ganska långt med teorin. Siktar på att vara klar runt årsskiftet ungefär, skulle behöva ung. 5 körlektioner :)

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis, har du bil oftare än Kebab? I sådana fall möts vi halvvägs mellan Linköping och Blacka. :)

Har inte Kebab egen bil? ...dvs. han borde ha det hela tiden? :)

Edit:

Nu kör jag så mycket bil jag bara kan, synd bara att mina föräldrar är lite småsnåla när det gäller utlåning av bil.. Oftast kör jag bara när de är med i bilen vilket gör allt så mycket tråkigare. :( Sjukt skönt att åka ensam, nämligen.

Glöm vad jag sa.

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis :)

Tack!

Grattis!!!

Åkte med en polare igår som fick sitt körkort i förrgår. Ja, jag var avundsjuk.

Tagit min första körlektion och kommit ganska långt med teorin. Siktar på att vara klar runt årsskiftet ungefär, skulle behöva ung. 5 körlektioner :)

Tack!

Jag fick ta 9 sammanlagt. Men det är det fan värt nu när man har lappen i handen. Längtar tills på torsdag eller fredag då jag får hämta ut det :)

Grattis! :)

Åh vad jag längtar tills jag får mitt. :(

Tack!

Hoppas du klarar det fint :)

Oh trevligt!

Grattis på körkortsdagen! :)

Jajjemen. Riktigt trevligt.

Tackar :)

Lite mer om själva uppkörningen då:

Vi började med att snacka lite o lära känna varandra bara för att det skulle bli mer avslappnat (vilket hjälpte riktigt mycket) sen fick han se lappen ifrån min förra uppkörning. Han tittade lite på vad det var för något som inte blivit godkänt och sen pratade vi lite om vad som hänt exakt och varför det blivit så.

Allt det här pratet tog väl ca 10 minuter av min uppkörning. Sen bar det iväg direkt (ingen säkerhetskontroll alltså, men vi återkommer till det lite senare).

Körde ut ifrån Garnisonsområdet där vägverket här i Linköping har sitt högkvarter. In mot centrum och när vi kommit en bit så frågar han mig om jag alltid bott i Grebo. Jag svarar nej utan att jag bott både inne i centrum och i Malmslätt (en liten förort till Linköping) så han säger att vi kan ju köra ut till Malmslätt och kolla runt lite.

Sagt och gjort svänger jag ut mot Malmslätt. Där får jag backa runt ett hörn starta i uppförsbacke och sen säger han att vi kan ju köra tillbaka in mot centrum.

Min tanke här var: "Jaha nu ska vi göra allt svårt som jag inte klarade förra gången."

Men när vi närmar oss centrum säger han att vi ska åka mot sjukhuset, vilket är, typ, bredvid vägverket och garnisonen. Sen närmar vi oss sjukhuset och där säger han att om jag hittar tillbaks till vägverket så får jag köra dit nu om jag vill.

Vi åker tillbaks jag parkerar och stänger av. Han sätter sig tillrätta vänder sig till mig och säger: "Var det någonting som du inte tyckte stämde med den här uppkörningen?"

Jag berättar att jag var lite missnöjd med min start i backe där jag fick bilen att dö en gång bara av ren stress och att jag annars bara kunde komma o tänka på en enda sak som inte riktigt stämde och det var i en rondell där jag kunde valt att antingen köra ut eller vänta en bil till och valde att köra ut.. Men där sa jag också att jag kände att jag hellre hade väntat lite. Och det var även det enda han kunde komma att tänka på som hade varit något alls att ändra på annars hade det varit felfritt i hans tycke.

Och han kryssade i JA rutan!!! :w000t:

Sen så sa jag bara för att vara snäll att det va riktigt skönt att han inte va som min första utan pratade med mig. Då sa han: "Jaha så jag var alltså inte din första" *blink blink*

Vad tror ni jag svarar??

"Näe jag har redan blivit av med oskulden."

Han börjar asgarva och det tar kanske tre minuter innan han lugnar ner sig. (vilken humor.)

Angående det där med säkerhetskontroll då. Jo han kryssade i säkerhetskontroll utan att jag gjorde någon. Vilket kändes bra på ett sätt och lite mysko på ett sätt. Men mestadels skönt :P

Edit:

Grattis, har du bil oftare än Kebab? I sådana fall möts vi halvvägs mellan Linköping och Blacka. :(

På vardagar har jag bil konstant. Lite tjurigare på helger. Men hela kvällen har jag bil iaf ;)

(Btw, ni är de första förutom min mamma, pappa och ena bror som får veta att jag tog kortet idag. Inte ens min flickvän har fått veta än. Känn er hedrade.)

Redigerad av Plaisir
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, regeln om att man ska stanna vid övergångsställen. Har jag missat något med den?

- Blev nämligen väldigt överraskad när jag var ute på min första körlektion och verkligen ville göra allt rätt och tittade noga och saktade in i tid vid ett övergångsställe där en dam i ~40års åldern var på väg över. Det är nu han säger "Ja kör du" "Va?" "Kör på bara". Jag körde vidare så att tanten (Som var omöjlig att missa) fick stanna för att jag kom där.

Min vän körde på tiden innan mig, för samma lärare, och fick liknande uppmaning, alltså att köra vidare trots personer som var på/på väg att gå in på övergångsstället. Var det läraren som bara visade upp vad han tyckte om regeln eller vad har jag missat?

@Plaisir: Vilken ära, lovar att berätta tidigt för dig med :')

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min vän körde på tiden innan mig, för samma lärare, och fick liknande uppmaning, alltså att köra vidare trots personer som var på/på väg att gå in på övergångsstället. Var det läraren som bara visade upp vad han tyckte om regeln eller vad har jag missat?

Wtf? Fotgängare har företräde, ja. Cyklister har dock inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter väldigt mysko det där med fotgängaren, min lärare var lite tvärt om. Även om man hade hunnit över med lite marginal så skulle man 10 gånger av 10 stanna och släppa förbi fotgängaren för att visa respekt för denne.

Tänkte väl att jag inte missat något, kommer fortsätta köra "som man ska". Påpekar han det igen får jag ta det med honom, hmm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen så sa jag bara för att vara snäll att det va riktigt skönt att han inte va som min första utan pratade med mig. Då sa han: "Jaha så jag var alltså inte din första" *blink blink*

Vad tror ni jag svarar??

"Näe jag har redan blivit av med oskulden."

Han börjar asgarva och det tar kanske tre minuter innan han lugnar ner sig. (vilken humor.)

Haha! Vikken lirare! :) Tycker det är skitkul när andra får skrattanfall av halvdana skämt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha! Vikken lirare! :D Tycker det är skitkul när andra får skrattanfall av halvdana skämt.

Hahaha. När jag och 5-6 vänner satt och käkade på ett fik här i Kalmar i somras så berättade jag om någon fest kvällen innan, om en väns förehavanden, och sa lite för högt "och sen slickade han på hennes bröstvårtor". En sjukt tjock turk i 50-års åldern som satt på bordet bakom med sin son råkade höra vad jag sa och la av ett sånt jävla skönt garv. :o Seriöst, han slutade inte på fem minuter och det var ett sånt där som gamla gubbar, rosslande liksom, hahaha, jag börjar skratta skitmycket bara jag tänker på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha. När jag och 5-6 vänner satt och käkade på ett fik här i Kalmar i somras så berättade jag om någon fest kvällen innan, om en väns förehavanden, och sa lite för högt "och sen slickade han på hennes bröstvårtor". En sjukt tjock turk i 50-års åldern som satt på bordet bakom med sin son råkade höra vad jag sa och la av ett sånt jävla skönt garv. :D Seriöst, han slutade inte på fem minuter och det var ett sånt där som gamla gubbar, rosslande liksom, hahaha, jag börjar skratta skitmycket bara jag tänker på det.

Haha. ^_^

Vad sa hans son om det då? Hur reagerade hans son då? :o

Redigerad av Marquis
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha. :D

Vad sa hans son om det då? Hur reagerade hans son då? :o

Hehe, tänkte skriva om sonen i första posten. Blev ju nämligen så att jag och alla mina vänner blev knäpptysta först, särskilt jag som skämdes. Så vi satt med nedböjda huvuden, röda ansikten och kollade nervöst upp på varandra. Men efter 15 sekunder av hans jävla garv kunde ju inte vi hålla oss så vi började gapskratta, men kunde ju inte visa att det var åt hans skratt, och kunde knappt prata när vi kippade efter luft mellan skrattattackerna. Slutade i alla fall med att vi försökta säga typ "Stefan det du sa var roligt" så de skulle tro att vi skrattade åt något annat än hans skratt. Det funkade inte och hans son, som var i 20-års åldern, glodde en hel del på oss.

----------

Jag har inte börjat övningsköra. Borde verkligen göra det!

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*host*

Jag har haft körkort i snart 2 timmar. :o

*host*

Stort grattis! :)

Grattis, har du bil oftare än Kebab? I sådana fall möts vi halvvägs mellan Linköping och Blacka. :D

:P

(Btw, ni är de första förutom min mamma, pappa och ena bror som får veta att jag tog kortet idag. Inte ens min flickvän har fått veta än. Känn er hedrade.)

Haha, vafan. ^_^

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...