Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Tycker det har nämnts mycket lite här och var på forumet om bilkörning och körkortstagande, så jag tyckte det var på tiden för en tråd för ämnet.

Har du precis börjat övningsköra? Är du i full fart med att ta körkort? Eller du kanske redan har det? I så fall, när tog du det och hur gick det? Kör du ekonomiskt? Behöver du tips om hur man backar med släp?

Ja, ni förstår konceptet. Shoot fellas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag övningskör. Får lite standardproblem ibland. Det rullar på. (aha! ordvits! :angry:)

Typ så. Växlingarna är inte helt hundra, och jag behöver fler körtimmar innan jag kan känna mig trygg i mitt körande. Ska sätta igång nästa termin, och läsa en intensivkurs. Men samtidigt är körkortet bara något sådant jag gör för att man ska göra det, och för att det kan underlätta ev. jobbsökande; jag kommer förmodligen använda det så lite som möjligt. Kollektivtrafik is the shit. Men det kan vara bra att skaffa innan man börjar plugga på universitetet, då lär man ju knappast ha tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde teoriprovet den 2 juni, hade 56 rätt. Helt sjukt jädrans skitsvårt var mitt prov, kändes som att jag chansade på minst hälften av frågorna. Jag var beredd på att kugga, så jag blev skapligt nöjd när jag såg den gröna texten på datorskärmen. :P

Uppkörningen gjorde jag den 4 augusti, klockan 10.45 så det var jättelite trafik. :) Allt gick bra förutom när jag backade på en trotoarkant på väg ut från en parkering. Kontrollanten sade även att jag bör hålla lite bättre koll på cykelvägarna, för cyklisterna kör som idioter här i stan.

Nu kör jag så mycket bil jag bara kan, synd bara att mina föräldrar är lite småsnåla när det gäller utlåning av bil.. Oftast kör jag bara när de är med i bilen vilket gör allt så mycket tråkigare. <_< Sjukt skönt att åka ensam, nämligen.

I övrigt skryter jag gärna om att jag är så fenomenalt bra på att backa med släp. :angry: Har fått göra det mycket nu i samband med flytten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att jag fick 62 rätt på teorin, fick körkortet på första försöket. Hade inga direkta problem, mest var det väll att vänja sig vid att växla.

Kör inte direkt ekonomiskt, förutom om jag kör med nån i familjen då kör man ju försiktigt <_< Men är man ensam så är det oekonomisk, snabb körstil.. :angry:

Hur kul som helst att köra snabbt och rajsa med andra jue :)

Enda jag känner att jag har lite problem med nu är att veta var bilens röv är när jag ska backa, när jag skaffar en egen bil så ska den fan ha backsensor XD

Och aldrig krockat eller fått några skador :P

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gör en lista a lá FerkurZ

Fick 56 poäng

Kuggade nästan på halkan pga. att jag tänkte backa in i bilen bakom för att de hade såna där förstärkta kofångare

Jag kör väldigt ekonomiskt.. Motorbromsar långt innan, surfar på växlar, har inte onödig tyng i bilen osv.

Har aldrig krockat, men dock råkat nudda i en bil när jag skulle parkera. Blev märke på pappas bil, men jag vet inte om det blev i den andra bilen, för jag stack :angry:

Kör alltid lagligt.

Har ALDRIG blivit stoppad eller nått sånt. Har haft körkort i 1½ år

Klarade allt på första.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har i april haft körkort i 2 år. Började övningsköra när jag fyllde 16. Gick på körskola från september->april totalt 19 lektioner, Gustavssons. Klarade halkan. Klarade teorin med 61 har jag för mig. Klarade uppkörningen på första, enda felet var att jag missade / glömde bort en skylt där jag skulle svänga så jag fick vända längre fram men det var lugnt. Aldrig blivit stoppad av polis. Brukar köra lite för fort om det är 90-väg eller snabbare, eller om det är vägar jag känner väl. Maxfart: lite drygt 200km/h med vår v70 på en smal men spikrak landsväg som skär av Öland vid alby. Det var roligt.

Kan tillägga att jag hatade övningskörningslektionerna, ångest varje gång man skulle dit eftersom läraren fick en att känna sig kass hela tiden. Faktiskt både bra och dåligt, det var jävligt jobbigt men i efterhand har han gjort mig till en bra förare. Han var motsatsen till slapp och en sån skulle jag inte föredragit.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har i april haft körkort i 2 år. Började övningsköra när jag fyllde 16. Gick på körskola från september->april totalt 19 lektioner, Gustavssons. Klarade halkan. Klarade teorin med 61 har jag för mig. Klarade uppkörningen på första, enda felet var att jag missade / glömde bort en skylt där jag skulle svänga så jag fick vända längre fram men det var lugnt. Aldrig blivit stoppad av polis. Brukar köra lite för fort om det är 90-väg eller snabbare, eller om det är vägar jag känner väl. Maxfart: lite drygt 200km/h med vår v70 på en smal men spikrak landsväg som skär av Öland vid alby. Det var roligt.

Kan tillägga att jag hatade övningskörningslektionerna, ångest varje gång man skulle dit eftersom läraren fick en att känna sig kass hela tiden. Faktiskt både bra och dåligt, det var jävligt jobbigt men i efterhand har han gjort mig till en bra förare. Han var motsatsen till slapp och en sån skulle jag inte föredragit.

19 lektioner var inte direkt i minsta laget heller. Hur mycket betalade du för ditt körkort sammanlagt?

Jag har haft körkort i ungefär ett år nu. Även om jag inte alls har ett behov av ett körkort just nu (pluggar och bor mitt i stan), är det riktigt skönt att ha. När det väl dyker upp något är det så härligt att bara kunna ta bilen och åka iväg, eller att ta den till jobbet då jag sommarjobbade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

19 lektioner var inte direkt i minsta laget heller. Hur mycket betalade du för ditt körkort sammanlagt?

Ingen aning, jag betade inte :angry:

Jag tror det var 19 iaf, inte helt säker.

Raven_E: aa det går rakt över stora alvaret. Fast det finns alvarmark över typ hela öland.

Lycka till på teoriprovet förresten! Är man bara lite förnuftig och har läst på så är det inte svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har körkort sedan morgonen 4 januari 2007 (dagen innan jag fyllde 19 ^^). Jag började övningsköra ganska omgående när jag fyllt 16 år, men trafikskola blev det först efter att gymnasiet var avklarat, dvs hösten 2006. Jag tog många lektioner. Blev rätt dyrt men i slutändan var det nog värt det eftersom jag känner mig trygg och medveten som förare. Hade en bra diciplinerad lärare under de flesta lektionerna, som tyvärr slutade sin tjänst innan jag var klar. 56 på teoriprovet (verkar vara ett vanligt resultat?) som jag klarade första gången, och på uppkörningen hade jag en ganska bohemisk kontrollant som snackade om ålänningar. :angry:

Jag kör väldigt lugnt och sällan över hastighetsgräns. Defensivt och lätt på gasen, försöker spara bensin genom att använda varselljus m.m. Pedantisk med blinkers, vilket jag tycker många slarvar för mycket med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag övningskör, men väldigt sällan. Har kört ett par gånger bara, och aldrig i riktig trafik. Brukar köra ute vid Kvibergs gamla regemente, där det finns många kurvor, backar, olika underlag etc. Har bara kört med min pappa hittills och han är väldigt ärlig när det kommer till hur jag kör. Han säger till när det går dåligt, vad jag bör göra bättre, vad jag är bra på och vad jag kan tänka mer på.

Vad jag enligt honom är riktigt bra på är att komma iväg efter en parkering. Allting man gör innan, och tills man har åkt iväg flyter på skitbra för mig trots att jag bara har kört ett par tre gånger. Han tycker också att jag är riktigt bra på att växla mjukt och fint.

Jag planerar inte att ta körkort snart. Fyller 18 i februari, men det är ingen brådska för mig än så länge. Vi har ingen bil i familjen, och eftersom att jag bor väldigt centralt i Göteborg så klarar jag mig bra på kollektivtrafiken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar köra lite för fort om det är 90-väg eller snabbare, eller om det är vägar jag känner väl.

Samma här, fast ibland går det lite fortare på 70-vägarna med. Jag är emellertid vansinnigt noga med att hålla hastigheten på 50-vägarna, hyser stort agg till förare som inte kan uppföra sig inne i samhällen.

Maxfart: lite drygt 200km/h med vår v70 på en smal men spikrak landsväg som skär av Öland vid alby. Det var roligt.

Ah, jag har åkt i 140 några gånger, snabbare än så vill man inte köra med varken vår kombigolf eller min systers Golf-tvåa. Skulle vilja köra en normal bil (v70 eller så) någon gång, vår bil är verkligen tråkig. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...