Jump to content

Bilkörning och körkortssnack


Kebab
 Share

Recommended Posts

Verkar som att jag kan få sommarjobba i Motala i år. Dock finns det problem att ta ställning till: Antingen får jag veckopass där jag jobbar 07-16. Då finns det kollektivtrafik (kvart i sex går tåget). Annars blir det helger: lördag-söndag samt 1 vardag ger samma betalning som en fulltidsvecka. Det är jag nog mer sugen på faktiskt, men då behöver jag bil.

Var kan man hitta en så billig bil som möjligt som fortfarande gått igenom besiktning och går att sälja till ungefär samma värde? Den kommer alltså bara användas till några mil tur och retur i några helger, sen ska den säljas. Är det rimligt med hyrbil eller bilpool istället? :)

Bilpool är nog vettigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 months later...
  • 3 weeks later...

Sedan en tid tillbaka så har Taxi Östersund en Tesla i fordonsflottan. Inatt fick jag provköra den en sväng, och satan vilken bil! Lite synd att prova den när det är halt ute, men hittade en sträcka där det var relativt bart så jag fick möjlighet att testa accelerationen. Jag är kär!

toabteslataxi.png

WHAT

 

Fan vad coolt! Är det möjligtvis firmans ägare som använder den mest? :rolleyes: 

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 months later...

S och V vill att det ska bli möjligt att ta CSN-lån på upptill 25 000 kr till ett körkort. Endast personer som gått ut gymnasiet ska erbjudas möjligheten. Tanken är att körkort inte ska vara en klassfråga, att fler ska kunna få jobb som kräver körkort samt att ge ungdomar en morot för att fullfölja gymnasiet.

Bu eller bä?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23466282.ab

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Arvid skrev:

S och V vill att det ska bli möjligt att ta CSN-lån på upptill 25 000 kr till ett körkort. Endast personer som gått ut gymnasiet ska erbjudas möjligheten. Tanken är att körkort inte ska vara en klassfråga, att fler ska kunna få jobb som kräver körkort samt att ge ungdomar en morot för att fullfölja gymnasiet.

Bu eller bä?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23466282.ab

Å ena sidan känns det rimligt. Kan man få CSN-lån för att läsa om vampyrer, Harry Potter och meningen med livet så ska man väl kunna låna pengar till en utbildning som otvivelaktigen ger en människa större attraktionskraft på arbetsmarknaden. 

Å andra sidan skickar det lite fel signaler. "Varför jobba när jag lika gärna kan ta lån?". Jag personligen betalade allt utom handledarkursen själv. Jag har aldrig fått något ekonomiskt tillskott från mina föräldrar, utan ville jag ta körkort så var jag tvungen att tjäna ihop pengarna till det själv. Det är fortfarande en av de dyraste saker jag lagt pengar på. Mitt argument är inte "Jag har minsann gått livets hårda skola så varför ska alla andra få räkmacka?" utan snarare att jag tycker det är viktigt för alla (men kanske extra viktigt för nyblivna "vuxna") att man arbetar för att tjäna pengar som går till ett specifikt mål. 

Det faktum att det faktiskt är lån och inte bidrag (är visserligen medveten om att ca 30 % av ersättningen är bidrag ifall samma regler som för vanliga CSN-lån gäller) gör dock att jag tycker det är en helt okej idé. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det är vettigt med tanke på att det för en gångs skull är studier som definitivt kommer till nytta. Å andra sidan; klassfråga? Är det något som har med klass att göra här så är det väl att lågutbildade (och därigenom ofta lågavlönade) är de första som skaffar körkort. Hur detta slår på ekonomin är ju en helt annan fråga, men jag tror nog att det är fler unga vuxna med påver ekonomi som skaffar körkort än rikemansbarn som gör det. Några bevis har jag inte, bara en inbillning om hillbillies, epa-traktorer och en längtan till egen bil på 18-årsdagen kontra de som skjutsas runt i SUV av sina föräldrar alternativt börjar plugga på direkten.

Tummen upp oavsett, det är väl bra att folk tar körkort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag avskyr detta. Inte förslaget i sig, för det är så klart bra att fler ska få chansen till något så grundläggande som körkort. Det jag hatar är det faktum att något som faktiskt, som jag nyss sa, är så pass grundläggande i dagens samhälle ska vara så jäkla dyrt att vissa ska behöva ta lån för det, eller få det betalt av sina föräldrar. Kapitalismen stör mig något förjävligt mycket, inte minst i det här fallet. Jag förstår att körkort inte kan vara gratis, klart att körskolorna ska kunna tjäna pengar så att de kan gå runt också, ingen tvekan om saken. Men måste det ligga på så stora summor att ett sånt här förslag ens behövs?! Det är skamligt.

 

Mitt körkort gick på cirka 20.000kr. Då övningskörde jag i ett halvår utan tidigare erfarenheter bakom ratten. Jag vet att det finns de som betalar mindre, men det finns också de som får betala mycket mer. Det är inte klokt.

 

Så det jag tycker är att förslaget i sig är bra med tanke på situationen som vi befinner oss i, men jag hatar att vi faktiskt är i en sån sits så att det här förslaget faktiskt verkar som en bra idé. Däri ligger mitt problem med det hela.

 

P.S! Klassfrågorna kommer inte försvinna kring detta heller. Det kommer vara de som betalade sitt körkort, och de som tog lån för det, istället för de som har och de som inte har körkort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

46 minuter sedan, Xersize skrev:

Jag avskyr detta. Inte förslaget i sig, för det är så klart bra att fler ska få chansen till något så grundläggande som körkort. Det jag hatar är det faktum att något som faktiskt, som jag nyss sa, är så pass grundläggande i dagens samhälle ska vara så jäkla dyrt att vissa ska behöva ta lån för det, eller få det betalt av sina föräldrar. Kapitalismen stör mig något förjävligt mycket, inte minst i det här fallet. Jag förstår att körkort inte kan vara gratis, klart att körskolorna ska kunna tjäna pengar så att de kan gå runt också, ingen tvekan om saken. Men måste det ligga på så stora summor att ett sånt här förslag ens behövs?! Det är skamligt.

 

Mitt körkort gick på cirka 20.000kr. Då övningskörde jag i ett halvår utan tidigare erfarenheter bakom ratten. Jag vet att det finns de som betalar mindre, men det finns också de som får betala mycket mer. Det är inte klokt.

 

Så det jag tycker är att förslaget i sig är bra med tanke på situationen som vi befinner oss i, men jag hatar att vi faktiskt är i en sån sits så att det här förslaget faktiskt verkar som en bra idé. Däri ligger mitt problem med det hela.

 

P.S! Klassfrågorna kommer inte försvinna kring detta heller. Det kommer vara de som betalade sitt körkort, och de som tog lån för det, istället för de som har och de som inte har körkort.

Å andra sidan, de som betalat mycket för sitt körkort är de som förhoppningsvis lärt sig mest från sina lektioner. Om alla tog körkort för sex tusen skulle vi ha en hel del fler idioter på vägen än vi redan har. Kanske blir det så att möjligheten att låna pengar gör att fler vågar spendera femton lax på något som de annars, med egna pengar, inte hade velat ta fler lektioner än absolut nödvändigt för att precis, precis inte kugga uppkörningen.

Mitt körkort gick på nio tusen och jag tog bara så många lektioner som krävdes. Jag hade åkt mycket med föräldrarnas bil så jag behövde inga lektioner för att lära mig själva bilen. Just jag äldre en väldigt försiktig förare men det finns många som inte är det.

Beträffande kapitalism kan jag berätta att konkurrensen är såpass hård om eleverna att man inte kan ta ut särskilt mycket vinst på en körskola. Försäkringarna som skolorna betalar är svindyra för lärarna, som sitter med totala noobs och riskerar livet varje dag, samt bilarna som lätt krockas. Just för olycksrisken måste också lönen för en körskollärare vara hög.

Visst tjänar skolorna pengar, men inte så lätt och så mycket som du kanske tror. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att ha körkort för nöjet och bekvämlikhetens skull tycker jag inte är en rättighet utan något man ska behöva jobba för. Jag kan dock ställa mig bakom att man testar förslaget ett par år och utvärderar sedan om det verkligen minskade arbetslösheten (långtidsarbetslösheten) och om fler klarade gymnasiet. Att mäta i vilken utsträckning lånen betalas tillbaka torde säga ganska mycket om huruvida satsningen var lyckad.

Det som gör mig skeptisk är att jag upplever att det redan är hög konkurrens om chaufförsjobb och att det snarare är brist på högre utbildning som är den största boven till att många unga går arbetslösa. Även om lån till körkort inte väger upp för bristande kompetens bland de arbetssökande kan det dock åtminstone jämna ut konkurrensen om enklare jobb som kräver körkort genom att färre stängs ute från att söka dessa jobb. Samtidigt kommer ju konkurrensen om jobben då också öka.

Ett körkort kan också göra det möjligt att bredda sitt arbetssökande geografiskt vilket underlättar att jobba där jobben finns samt att jobba tider när inte kollektivtrafik går. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Å andra sidan, de som betalat mycket för sitt körkort är de som förhoppningsvis lärt sig mest från sina lektioner. Om alla tog körkort för sex tusen skulle vi ha en hel del fler idioter på vägen än vi redan har. Kanske blir det så att möjligheten att låna pengar gör att fler vågar spendera femton lax på något som de annars, med egna pengar, inte hade velat ta fler lektioner än absolut nödvändigt för att precis, precis inte kugga uppkörningen.

Mitt körkort gick på nio tusen och jag tog bara så många lektioner som krävdes. Jag hade åkt mycket med föräldrarnas bil så jag behövde inga lektioner för att lära mig själva bilen. Just jag äldre en väldigt försiktig förare men det finns många som inte är det.

Beträffande kapitalism kan jag berätta att konkurrensen är såpass hård om eleverna att man inte kan ta ut särskilt mycket vinst på en körskola. Försäkringarna som skolorna betalar är svindyra för lärarna, som sitter med totala noobs och riskerar livet varje dag, samt bilarna som lätt krockas. Just för olycksrisken måste också lönen för en körskollärare vara hög.

Visst tjänar skolorna pengar, men inte så lätt och så mycket som du kanske tror. :)

"De som betalat mycket för sitt körkort är de som förhoppningsvis lärt sig mest" Hur tänker du där? Utgår du från att alla får ett körkort? Jag förstår problematiken du ser med idioter på vägarna, men jag ser dock inte vad det skulle kunna ha med hur mycket pengar man lägger. Ska inte beslutet om du får körkort eller inte baseras på om du kan bilkörning, inte hur mycket pengar du har lagt på det? Ska man verkligen kunna köpa sig ett körkort? Ett alternativ skulle ju vara att kräva lite mer av de som kör upp istället för att pengar på något vis ska spela roll. Jag förstår verkligen inte ditt argument, för mig verkar det befängt.

 

Väldigt bra att du körde med dina föräldrar! Bra att du kör försiktigt! Det skulle fler behöva göra, jag är också en ganska försiktig förare då jag har respekt för bilen. Jag är medveten om riskerna som finns med bilkörning, så jag tar det väldigt lugnt i trafiken. Där ser vi också detta; mitt körkort gick på lite mer än dubbla ditt, och ändå verkar du också vara någon som lärt sig mycket, och som är en bra förare. Spelade pengarna roll där?

 

Ja, jag förstår att det så klart är konkurrens, självklart. Körskolorna är ändå företag, klart att de vill ha kunder, och ju fler som finns på en och samma ort, desto hårdare blir konkurrensen. Detta för mig är självklart, så det förstår jag absolut. Exakt vad deras försäkringar, hyreskontrakt, löner osv ligger på har jag ingen koll på, men jag kan så klart förstå att det är ganska högt på grund av de risker som finns. Ännu en gång, detta är, för mig, självklart. Med högre utgifter så behöver man också större inkomster för att kunna gå runt, ännu högre för att kunna gå plus. Sen kan man visserligen debattera om riskerna för en trafiklärare, där lönen statistiskt sett i snitt ligger på cirka 24k, är lika hög som risken för en ordningsvakt som enbart har i snitt 200kr mer i månaden, men det är en debatt för en annan tid.

 

Problemet jag ser är fortfarande att körkort, något som är obligatoriskt för så otroligt många jobb, ska ligga på så mycket att ta. Absolut så kommer vissa billigare undan än andra med sina körkort (jag tror dock inte på att de som betalar mer blir försiktiga, det låter som humbug), och jag kan faktiskt inte se något som är rätt med systemet som vi lever i idag. Missförstå mig inte, jag ser absolut varför vi behöver någon form av valuta att handla med, det är inte konstigt, men att ekonomi nu är den nya världsreligionen som har hjärntvättat så många är sjukt. Jag ser inte att det fungerar idag, jag ser för mycket problematik och jag ser en mycket-vill-ha-mer-mentalitet som bara blir värre och värre.

 

Visst finns det delar med vårat samhälle som fungerar, men inte så bra och så mycket som du kanske tror. :)

Redigerad av Xersize
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Xersize skrev:

"De som betalat mycket för sitt körkort är de som förhoppningsvis lärt sig mest" Hur tänker du där? Utgår du från att alla får ett körkort? Jag förstår problematiken du ser med idioter på vägarna, men jag ser dock inte vad det skulle kunna ha med hur mycket pengar man lägger. Ska inte beslutet om du får körkort eller inte baseras på om du kan bilkörning, inte hur mycket pengar du har lagt på det? Ska man verkligen kunna köpa sig ett körkort? Ett alternativ skulle ju vara att kräva lite mer av de som kör upp istället för att pengar på något vis ska spela roll. Jag förstår verkligen inte ditt argument, för mig verkar det befängt.

Väldigt bra att du körde med dina föräldrar! Bra att du kör försiktigt! Det skulle fler behöva göra, jag är också en ganska försiktig förare då jag har respekt för bilen. Jag är medveten om riskerna som finns med bilkörning, så jag tar det väldigt lugnt i trafiken. Där ser vi också detta; mitt körkort gick på lite mer än dubbla ditt, och ändå verkar du också vara någon som lärt sig mycket, och som är en bra förare. Spelade pengarna roll där?

Ja, jag förstår att det så klart är konkurrens, självklart. Körskolorna är ändå företag, klart att de vill ha kunder, och ju fler som finns på en och samma ort, desto hårdare blir konkurrensen. Detta för mig är självklart, så det förstår jag absolut. Exakt vad deras försäkringar, hyreskontrakt, löner osv ligger på har jag ingen koll på, men jag kan så klart förstå att det är ganska högt på grund av de risker som finns. Ännu en gång, detta är, för mig, självklart. Med högre utgifter så behöver man också större inkomster för att kunna gå runt, ännu högre för att kunna gå plus. Sen kan man visserligen debattera om riskerna för en trafiklärare, där lönen statistiskt sett i snitt ligger på cirka 24k, är lika hög som risken för en ordningsvakt som enbart har i snitt 200kr mer i månaden, men det är en debatt för en annan tid.

Problemet jag ser är fortfarande att körkort, något som är obligatoriskt för så otroligt många jobb, ska ligga på så mycket att ta. Absolut så kommer vissa billigare undan än andra med sina körkort (jag tror dock inte på att de som betalar mer blir försiktiga, det låter som humbug), och jag kan faktiskt inte se något som är rätt med systemet som vi lever i idag. Missförstå mig inte, jag ser absolut varför vi behöver någon form av valuta att handla med, det är inte konstigt, men att ekonomi nu är den nya världsreligionen som har hjärntvättat så många är sjukt. Jag ser inte att det fungerar idag, jag ser för mycket problematik och jag ser en mycket-vill-ha-mer-mentalitet som bara blir värre och värre.

Visst finns det delar med vårat samhälle som fungerar, men inte så bra och så mycket som du kanske tror. :)

Vad betalningen handlar om är helt enkelt hur många lektioner folk tar innan de gör sin uppkörning. Det var inte alls länge sen det kom rapporter om att andelen kuggade nu har nått ett all-time-high, vilket betyder att folk inte är redo för att köra upp utan istället snålar med sin utbildning. Om så många kuggas, hur många är det då inte som precis på håret har blivit godkända? Dessa skulle säkert gott ha behövt fem-sex lektioner till för att vara säkrare. Men eftersom det just nu kostar pengar tror jag att folk snålar på just detta. Om de fick låna pengar hade de kanske kört några lektioner till och därmed blivit säkrare förare. Det handlar alltså inte alls om att någon köper sig till ett billigare eller dyrare körkort.

Att mitt relativt billiga körkort skulle ha inverkan på trafiksäkerheten vet jag inte om jag tror. Jag är en relativt försiktig människa i allmänhet och eftersom jag vistats bland bilister i nästan två decennier, fast på cykel, vet jag hur lätt det är att missa oskyddade trafikanter och att glömma bort att varje hörn döljer en överraskning. Jag är dessutom långt mer hänsynsfull i att lämna företräde än andra jag känner. Jag slapp ta många lektioner för att jag kört med mina föräldrars bil, vid sidan om att jag redan från början visade hänsyn till medtrafikanter. Det märkte läraren och därför sa han att det som mest behövde göras var att pricka av en checklista med grejer som måste gås igenom: Backa runt hörn, rondellhantering, placering vid vägskäl, uppfart och avfart på motorväg, och så vidare. Jag kom lindrigt undan för att den fysiska bilhanteringen redan var i stort sett klar och att hänsynen i trafiken fanns intuitivt.

Jag visste inte att lärarna bara tjänade 24k. Väktare och poliser är två andra yrkesgrupper som riskerar kropp, liv och hälsa varje dag och de tjänar inte heller särskilt mycket. Visst är det fel, men det är en helt annan diskussion.

Ditt dravel om att körkort tillhör kapitalismens svarta kärna tänker jag inte lägga nån vidare uppmärksamhet på. Folk vill väl mer ha friheten att göra vad de vill och åka vart de vill snarare än att ha något bara för att det kostar pengar. Att till och med en skruttig Ford kostar tiotusentals kronor om året i skatter och avgifter gör väl att det knappast kan kallas kapitalism.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De som har störst behov av körkort är rimligtvis den del av befolkningen som bor i glesbygd och på mindre orter utan väl utbyggd kollektivtrafik. Jag tycker lån av denna typ borde riktas till sådana områden i Sverige. Precis som jag tycker att personer i glesbygd utan annat alternativ än bilen på något sätt borde kompenseras för bensinkostnader. I storstadsregioner borde istället resurserna läggas på kollektivtrafiken eller cykelbanor. Frågan är ju om ett sådant system vore möjligt utan att sjunka ner i byråkratiträsket?

 

På tal om körkort börjar jag närma mig tio år med mitt nu. Dags att uppdatera snart med andra ord. Börjar kännas lite antikt med ett körkort som det står "Vägverket" på. :biggrin:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

De senaste månaderna har jag vid tre tillfällen blivit omkörd på högersidan. En gång på motorvägen, vilket jämfört med de andra var den mest lindriga. En gång inne i stan där en fullsmockad bil med smågrabbar blåste förbi i bussfilen och passerade ett rödlyse... Och gång när jag precis fått grönt i en korsning och en bil kommer bakom i full fart i "svänga-höger"-filen och kör om hela kön med bilar som ska rakt fram. Den sista kändes dock väldigt säker på vad den höll på med och jag hann inte ens reflektera över att vi i bilkön var utsatta för fara. Kan det ha varit en civilpolis som gjorde en så dum manöver utan att ha blåljus igång?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På motorvägen är förvisso farligt. Men ligg inte i vänsterfil om du är ute och feskör!!! 

4 timmar sedan, Kebab skrev:

De senaste månaderna har jag vid tre tillfällen blivit omkörd på högersidan. En gång på motorvägen, vilket jämfört med de andra var den mest lindriga. En gång inne i stan där en fullsmockad bil med smågrabbar blåste förbi i bussfilen och passerade ett rödlyse... Och gång när jag precis fått grönt i en korsning och en bil kommer bakom i full fart i "svänga-höger"-filen och kör om hela kön med bilar som ska rakt fram. Den sista kändes dock väldigt säker på vad den höll på med och jag hann inte ens reflektera över att vi i bilkön var utsatta för fara. Kan det ha varit en civilpolis som gjorde en så dum manöver utan att ha blåljus igång?

Samtliga farliga, men vad gjorde du i vänsterfil på motorväg om du bara skulle ut och fesköra sådär?? :angry:

---

 

Jag får tillbaka mitt körkort tidigare än väntat, på torsdag.. Så begränsad man känner sig utan efter att ha haft körkort och egen bil i snart åtta år..

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
2016-10-18 at 14:33, Kebab skrev:

... Och gång när jag precis fått grönt i en korsning och en bil kommer bakom i full fart i "svänga-höger"-filen och kör om hela kön med bilar som ska rakt fram. Den sista kändes dock väldigt säker på vad den höll på med och jag hann inte ens reflektera över att vi i bilkön var utsatta för fara. Kan det ha varit en civilpolis som gjorde en så dum manöver utan att ha blåljus igång?

Hmm, vill minnas att det faktiskt är tillåtet att köra om så om filen tydligt leder någon annanstans och hastigheten är under 70 km/h, men jag kan ha fel. Dags att rota fram teoriboken kanske!

Edit: Så här står det:

På vägar med två eller flera körfält i samma riktning får du passera på höger sida om:

*Tät köbildning i alla körfält

*Det finns körfältsvägvisare med olika färdmål

*Fordonen är vid skilda körfält vid en korsning

Det där med hastigheten verkar dock mitt huvud ha uppfunnit för om detta stod inget. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2016-10-18 at 14:33, Kebab skrev:

De senaste månaderna har jag vid tre tillfällen blivit omkörd på högersidan. En gång på motorvägen, vilket jämfört med de andra var den mest lindriga. En gång inne i stan där en fullsmockad bil med smågrabbar blåste förbi i bussfilen och passerade ett rödlyse... Och gång när jag precis fått grönt i en korsning och en bil kommer bakom i full fart i "svänga-höger"-filen och kör om hela kön med bilar som ska rakt fram. Den sista kändes dock väldigt säker på vad den höll på med och jag hann inte ens reflektera över att vi i bilkön var utsatta för fara. Kan det ha varit en civilpolis som gjorde en så dum manöver utan att ha blåljus igång?

 

2016-11-10 at 21:21, Misterwhoopee skrev:

Hmm, vill minnas att det faktiskt är tillåtet att köra om så om filen tydligt leder någon annanstans och hastigheten är under 70 km/h, men jag kan ha fel. Dags att rota fram teoriboken kanske!

Edit: Så här står det:

På vägar med två eller flera körfält i samma riktning får du passera på höger sida om:

*Tät köbildning i alla körfält

*Det finns körfältsvägvisare med olika färdmål

*Fordonen är vid skilda körfält vid en korsning

Det där med hastigheten verkar dock mitt huvud ha uppfunnit för om detta stod inget. :P

Jag undrar om bilisten som körde om i högerfältet (med högerpil) direkt efter omkörningen struntade i att köra in på den anvisade pilvägen, eller om han drog om allihop för att sedan lägga sig i samma fil som er andra, före alla andra? Det kan ju vara olämpligare. Högerfältet är till för att släppa igenom folk som vill av på en annan väg, inte för att använda som turbozone.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2016-10-18 at 18:54, Mathias skrev:

På motorvägen är förvisso farligt. Men ligg inte i vänsterfil om du är ute och feskör!!! 

Samtliga farliga, men vad gjorde du i vänsterfil på motorväg om du bara skulle ut och fesköra sådär?? :angry:

 

Hahaha. Körde om två lastbilar i typ 120 och det fanns inte riktigt någon anledning att svänga in efter den första. :rolleyes: 

2016-11-10 at 21:21, Misterwhoopee skrev:

Hmm, vill minnas att det faktiskt är tillåtet att köra om så om filen tydligt leder någon annanstans och hastigheten är under 70 km/h, men jag kan ha fel. Dags att rota fram teoriboken kanske!

Edit: Så här står det:

På vägar med två eller flera körfält i samma riktning får du passera på höger sida om:

*Tät köbildning i alla körfält

*Det finns körfältsvägvisare med olika färdmål

*Fordonen är vid skilda körfält vid en korsning

Det där med hastigheten verkar dock mitt huvud ha uppfunnit för om detta stod inget. :P

Kul, har vi inte haft den har diskussionen för typ fem år sedan? Med Vice. som var helt fel ute i sina argument? Försöker söka, men hittar inte.

3 timmar sedan, Henkibojj skrev:

 

Jag undrar om bilisten som körde om i högerfältet (med högerpil) direkt efter omkörningen struntade i att köra in på den anvisade pilvägen, eller om han drog om allihop för att sedan lägga sig i samma fil som er andra, före alla andra? Det kan ju vara olämpligare. Högerfältet är till för att släppa igenom folk som vill av på en annan väg, inte för att använda som turbozone.

Ja du har rätt, idioten använde alltså svänga-höger-filen som turbo zone. Tror inte det är en slump att vi var i en korsning utanför Skäggetorp... :ph34r: 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...