Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Varför skriver bilförsäljare sina annonser med versaler?

DU MENAR PÅ PRIVATA ANNONSER ELLER PROFESSIONELLA BILFIRMOR? JAG VET INGET OM DET SENARE MEN I DET FÖRSTNÄMNDA FALLET KAN DET JU HANDLA OM ATT DET VÄCKER UPPMÄRKSAMHET. ATT DET SEDAN ÄR SKITJOBBIGT ATT LÄSA OCH OFTA ÄR FELSTAVAT ÄR INGENTING SOM BEKOMMER DEM. FÖRHOPPNINGSVIS KÄNNER ÅTMINSTONE PROFESSIONELLA BILHANDLARE OM DETTA MEN DET FINNS JU INGA GARANTIER.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför måste fläskkött vara genomstekt medan nöt nästan kan ätas råt? Är det bara trikiner i gris det handlar om?

Det måste man inte om det är svenskt. Det var väldigt väldigt länge sen det fanns risk för trikiner i fläskkött, dessutom testas alla djur för det. Salmonellarisken är också mikroskopisk. Anledningen till att man gör det är bara ett arv från förr, smakmässigt tycker i alla fall jag att fläsk ska vara lite lätt rosa.

Obs: gäller ej danskt fläskkött men med hoppas jag att du inte köper heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste man inte om det är svenskt. Det var väldigt väldigt länge sen det fanns risk för trikiner i fläskkött, dessutom testas alla djur för det. Salmonellarisken är också mikroskopisk. Anledningen till att man gör det är bara ett arv från förr, smakmässigt tycker i alla fall jag att fläsk ska vara lite lätt rosa.

Obs: gäller ej danskt fläskkött men med hoppas jag att du inte köper heller.

Kan man äta rått griskött utan risk att bli sjuk?

Den senaste tiden har det blivit allt mer populärt att tillaga carpaccio eller annat otillagat griskött. I olika forum har det framhållits att det är säkert att äta otillagat griskött eftersom köttet numera är trikinfritt. Det stämmer att köttet är säkert vad gäller trikiner men det finns andra risker med att äta otillagat griskött. Livsmedelverket avråder från att äta otillagat griskött.

Griskött bör fortfarande vara genomstekt. Hetta upp maten till cirka 70°C. Bra hygien i samband med matlagningen är också viktig, så att bakterier inte förs över till ett livsmedel som inte ska värmas upp innan det äts.

Orsaken till risken med otillagat griskött, är en bakterie som förekommer hos grisar, Yersinia Eneterocolitica. Grisarna kan ha bakterien i kroppen utan att själva bli sjuka.

Bakterien kan bli farlig om den får chans att föröka sig i ett livsmedel som inte ska värmas upp innan det äts. Till skillnad från många andra bakterier förökar den sig bra i kylskåpstemperatur och kan bli ett problem i produkter med längre hållbarhet. Y. enterocolitica tål frysning och kan överleva i frysta livsmedel under längre tid - månader till år. Även om livsmedlet upprepade gånger tinas och fryses.

Små barn upp till fyra års ålder är särskilt känsliga för matförgiftning på grund av Yersinia enterocolitica. Symtomen hos barn är oftast feber och diarréer som varar i ungefär två till tre veckor. Hos vuxna varierar symtomen mera. Det kan vara diarréer, kräkningar och magont men också halsont, feber, huvudvärk och ledinflammation. Hos framför allt vuxna kan följdsjukdomar i form av ledsmärtor (reaktiv artrit) eller knölros förekomma. Ledsmärtan kan bestå i över ett år. Denna komplikation drabbar främst personer med en specifik antigen uppsättning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Text

Okej, den kände jag inte till!

Men hur som helst, livsmedelsverket kan ju avråda från lite vad som helst. Jag kommer fortsätta äta min salami och annat göttig chark som tillagas utan uppvärmning, samt få en en saftig kärna i fläskfilén. Man gör den ju inte helt rå heller utan stannar på kanske 50 grader innertemp.

Skulle dock inte servera det till gravida eller barn efter att ha läst lite mer om riskerna.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, den kände jag inte till!

Men hur som helst, livsmedelsverket kan ju avråda från lite vad som helst. Jag kommer fortsätta äta min salami och annat göttig chark som inte tillagas utan uppvärmning, samt få en en saftig kärna i fläskfilén. Man gör den ju inte helt rå heller utan stannar på kanske 50 grader innertemp.

Skulle dock inte servera det till gravida eller barn efter att ha läst lite mer om riskerna.

Har inte salamin blivit tillagad tidigare då? Under framställningen tänkte jag, käkar inte salami så har ingen koll på hur den görs.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är ni för perversa människor som inte gillar salami? Det är ju korv fast med extra god smak, gillar man smak borde man gilla salami. Satfläsk vad gott det hade varit nu med en charkbricka.

Salami är najs men pratar vi korv topppar Onsalakorven listorna alla dagar i veckan.

post-12279-0-10992200-1433583740.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är ni för perversa människor som inte gillar salami? Det är ju korv fast med extra god smak, gillar man smak borde man gilla salami. Satfläsk vad gott det hade varit nu med en charkbricka.

Sån där Denniskorv är ju godare än salami. Men jag tycker om ölkorv, det måste väl ändå få räknas?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Varför varnar alla jäkla webbsidor om cookies? "Varning, vi kommer spara 1kb data på din hårddisk och om du surfar på synnerligen tvivelaktiga sidor med en Windows 2000-dator utan brandvägg finns det risk för att denna textfil har skadligt virus som kommer ge dig reklam om penisförlängning i autostart".

Vad är det reella hotet egentligen? Är det nån friskrivningsklausul för personlig integritet eller är det verkligen virusskydd det handlar om?

6kap. 18 § lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation.

18 § Uppgifter får lagras i eller hämtas från en abonnents eller användares terminalutrustning endast om abonnenten eller användaren får tillgång till information om ändamålet med behandlingen och samtycker till den. Detta hindrar inte sådan lagring eller åtkomst som behövs för att överföra ett elektroniskt meddelande via ett elektroniskt kommunikationsnät eller som är nödvändig för att tillhandahålla en tjänst som användaren eller abonnenten uttryckligen har begärt. Lag (2011:590).

Lagom fånigt ändå, men lagen är anledningen till att du får en blaffa om det på vissa hemsidor (särskilt på myndigheters hemsidor). Läs mer på PTS.

Jag ställer denna fråga igen eftersom det verkar som att det har blivit den nya internetplågan, liknande toolbars 1998 och popups 2002. Varenda sida har nu stora, blaffiga annonsliknande banners om att de lagrar 1 kB data på min dator. Javafan, det gör väl webbläsaren självmant ändå i form av tempfiler? Vad är den stora grejen med att en hemsida lagrar temporärinformation på min burk? Det som borde varnas för i integritetsfrågor är att all sökhistorik lagras och utformar reklamuniversum på andra sidor. Sånt har jag då aldrig sett några varningar för fastän jag dagligen upplever nya annonser baserat på vad jag sökt på de senaste månaderna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt säker på att det är politiker med noll koll på teknik som röstat igenom förslaget i hopp om att folk ska bli mer medvetna om övervakning och att sidor faktiskt spara saker på din dator.

 

Grejen med kakor är att sidorna känner igen just dig och kan jämföra dina kakor på olika sidor och koppla ihop dig mellan olika sidor. Skulle inte kakor finnas så skulle övervakningen av dig försvinna med typ 50%.

För övrigt borde alla stänga av kakor från tredje part, till exempel så fungerar facebooks gillaknappar på andra sidor på sådant vis, facebook får information om att du besöker sida, även fast du inte trycker på gilla. Fungerar dock inte om du stänger av kakor från tredje part. Dessutom är det inga seriösa funktioner som slutar fungera, jag har haft mina avstängda i typ 2 år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

 

För övrigt borde alla stänga av kakor från tredje part, till exempel så fungerar facebooks gillaknappar på andra sidor på sådant vis, facebook får information om att du besöker sida, även fast du inte trycker på gilla. Fungerar dock inte om du stänger av kakor från tredje part. Dessutom är det inga seriösa funktioner som slutar fungera, jag har haft mina avstängda i typ 2 år.

Hur gör jag det? Jag vill! Jag vill!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...