Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Kan någon förklara varför det är sådan fördröjning när t.ex korrespondenter intervjuvas på nyheterna? Ni vet de där pinsamma sekunderna efter varje fråga som de får.

2014 borde de väl kunna skicka sådant utan märkbar fördröjning? Inte som att det är någon fördröjning när jag Skypear med någon från andra sidan jorden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan någon förklara varför det är sådan fördröjning när t.ex korrespondenter intervjuvas på nyheterna? Ni vet de där pinsamma sekunderna efter varje fråga som de får.

2014 borde de väl kunna skicka sådant utan märkbar fördröjning? Inte som att det är någon fördröjning när jag Skypear med någon från andra sidan jorden.

Det beror på att kommunikationen sker via satellit. Dels tar det ett antal hundra millisekunder för signalen att röra sig upp till satelliten, eventuellt studsa via ett antal sådana och sen tillbaka till jorden igen. Sen tar det tid att encoda/decoda signalen vid varje punkt den studsar också, där ligger nog den största delayn.

Man borde kunna göra detta bättre dock genom att köra ljudet mellan studion och korrespondenten via vanlig mobiltelefon/3G och sen synka videon som skickas med satellit i efterhand.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på att kommunikationen sker via satellit. Dels tar det ett antal hundra millisekunder för signalen att röra sig upp till satelliten, eventuellt studsa via ett antal sådana och sen tillbaka till jorden igen. Sen tar det tid att encoda/decoda signalen vid varje punkt den studsar också, där ligger nog den största delayn.

Man borde kunna göra detta bättre dock genom att köra ljudet mellan studion och korrespondenten via vanlig mobiltelefon/3G och sen synka videon som skickas med satellit i efterhand.

Frågan blir ju då helt enkelt att varför tusan kör de med satellitkommunikation om det är så satans slött?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Hej!

Har Vice. blivit bannad nu? Såg den där otroligt underhållande tråden av victorconca - fantastiskt alterego, för övrigt - och jag måste erkänna att jag har missat Vice. slutliga bannhändelse.

Du är inte ensam! Jag undrar också vad som ledde till bannen, det vore kul att se. Och ja, mycket vackert alterego.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Har Vice. blivit bannad nu? Såg den där otroligt underhållande tråden av victorconca - fantastiskt alterego, för övrigt - och jag måste erkänna att jag har missat Vice. slutliga bannhändelse.

Vice. är bannad till efter nyår (28 dagar satte jag). Har dessutom bannat båda hans dubbelkonton. Kan personligen tycka att skapande av dubbelkonton väger tungt på en framtida tillbakagång då han helt enkelt skiter fullständigt i sina straff. Det är dock en fråga Hultenius får ta, bara han som kan sätta IP-bans.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla musiknjutare på forat, jag behöver er hjälp.

Det finns så fruktansvärt många artister och band som man har missat, mest pga att man är född på 90:talet och allt det bästa gjordes långt innan detta. Jag vill sätta mig in i, hugga tänderna och lära mig om så mycket men vet inte i vilken ända jag ska börja.

Ponera att jag har ett band/artist jag vill sätta mig in i och börja lyssna på och förstå historiskt och diskografiskt. Hur går jag till väga? hur börjar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla musiknjutare på forat, jag behöver er hjälp.

Det finns så fruktansvärt många artister och band som man har missat, mest pga att man är född på 90:talet och allt det bästa gjordes långt innan detta. Jag vill sätta mig in i, hugga tänderna och lära mig om så mycket men vet inte i vilken ända jag ska börja.

Ponera att jag har ett band/artist jag vill sätta mig in i och börja lyssna på och förstå historiskt och diskografiskt. Hur går jag till väga? hur börjar jag?

NICK DRAKE! Passar dig perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla musiknjutare på forat, jag behöver er hjälp.

Det finns så fruktansvärt många artister och band som man har missat, mest pga att man är född på 90:talet och allt det bästa gjordes långt innan detta. Jag vill sätta mig in i, hugga tänderna och lära mig om så mycket men vet inte i vilken ända jag ska börja.

Ponera att jag har ett band/artist jag vill sätta mig in i och börja lyssna på och förstå historiskt och diskografiskt. Hur går jag till väga? hur börjar jag?

Det är väl rätt personligt skulle jag tro.

När jag hittar nya artister eller grupper så brukar jag börja med att lyssna på deras mest populära låtar, då det känns som en snabb väg in i deras musik. Om jag gillar det jag hör så blir det rätt naturligt att jag vill höra mer och då går jag igenom albumen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla musiknjutare på forat, jag behöver er hjälp.

Det finns så fruktansvärt många artister och band som man har missat, mest pga att man är född på 90:talet och allt det bästa gjordes långt innan detta. Jag vill sätta mig in i, hugga tänderna och lära mig om så mycket men vet inte i vilken ända jag ska börja.

Ponera att jag har ett band/artist jag vill sätta mig in i och börja lyssna på och förstå historiskt och diskografiskt. Hur går jag till väga? hur börjar jag?

Jag har lite tips! Jag brukar nämligen gräva mig in i alla olika sorters genrer och tidsepoker.

Jag och en kär vän brukar spela FIFA 12 ihop. Vi spelar en säsong i ett lag från en nation, sen byter vi lag (och nation). Vi har varken ljud från menyerna eller läktarna, och istället lyssnar vi på musik från den särskilda nationen. Det gäller alltså att gräva fram något passande - något som dels är väldigt bra men som också fungerar att spela fotbollsspel till.

Det finns många sätt att gå tillväga. En bra idé är att veta lite vad du är ute efter. Kanske om du är intresserad av psychfolk, och tänker: "men, borde inte psychfolk finnas i Sydkorea? De var väl under jättestort inflytande av USA under de formativa åren (1960-1975)?" Och bannemej, vilken psychfolkscen det fanns i Sydkorea! Sök runt på olika bloggar eller använd discogs och hitta de mest eftersträvansvärda albumen, de obskyraste guldkornen och de mest populära insatserna. Om du har ett album att utgå ifrån, så kan du upptäcka alla olika möjliga kopplingar till andra artister eller musikscener. Plötsligt har du fått reda på att Shin Joong Hyun kanske är världens bästa gitarrist och att Now av Kim Jung Mi är ett av världens bästa album. Det leder dig vidare till en massa bakgrundsfakta, som att Beautiful Rivers and Mountains av Shin Joong Hyun bär på värsta politiska historien..! Wow! Men så kanske det var Italien du ville hitta bra musik ifrån, vilket är svårare. För det är ett helt kukigt land, på musikfronten. Då använder du liknade bloggar, gräver i discogs och med lite tur kanske du hittar Library Music-genren, och förstår att det finns mycket guld att hämta i dessa besynnerliga inspelningar! Men det var kanske lite ogenomträngligt, så slutligen nöjer du dig med Lucio Battisti - en av de mest populära italienska artisterna - som faktiskt spelade in några riktigt otroliga album. Hur hittade du honom, måntro? Jo, det var en ren slump i allt italienskt myller du grävde dig genom på väg till Library Music!

Discogs är väl egentligen störst hjälp. Där ser du diskografin av en särskild artist, och vilka grupper hen har varit med i. Du ser även alla samarbeten och vem som producerade vad och vilka som spelade det ena och det andra på skivorna. Så länge du har en tydlig ingångspunkt - vilket egentligen sker lättast genom att läsa olika bloggar och sålla ut vad som verkar roligt - så är det ganska lätt att få en överskådlig idé om en artist, en genre eller en specifik "rörelse" inom musikhistorien. Sen kan du ladda ner olika album på måfå, eller kolla på rateyourmusic.com vilket album som är mest populärt. Och efter det, gå i den riktning som verkar mest lämplig för vad är ute efter.

Nu vet jag iofs. inte vad du är inne på för musik, så jag kan nog inte hjälpa dig med var du ska börja. Personligen är jag väldigt leds på den västerländska kanon, därför har jag letat mig till olika "hörn" av den musikaliska kartan. Det är en snäv historieskrivning vi inskolas, och det är oerhört belönande att försöka hitta alternativa scener från alla tänkbara länder. Surf- och progressiv rock var sjukt bra i Indonesien under tidigt sjuttiotal, nämnda Kim Jung Mi och Shin Joong Hyun gjorde helt otrolig psychfolk i Sydkorea, japanska Magical Power Mako var inte bara en tidig pionjär inom elektronika, men lyckades även göra postpunk innan punken och Tropicaliascenen i Brasilien var helt fantastiskt spännande (Novos Baianos, Tom Zé, os Mutantes). Ut och lek, ta musikvärlden med storm, och glöm inte att vi lever i ett kulturkolonialistiskt samhälle som måste motarbetas!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag och en polare har börjat att pratat mycket om reklamlåtar på senaste tiden. Jag började nynna på en reklamlåt som jag har för mig kommer ifrån Mekonomen men hittar INGET om det. Är det någon som kan komma på vad det kan vara jag nynnar på?

....... vi gör allting för din bil.

Jag har för mig att det är Mekonomen som hade den låten men han motbevisade mig med en video på deras reklam.

Mekonomen, vi gör allting för din bil....

Är det någon som kan rädda mig? Kommer någon ihåg eller kan hjälpa leta fram vilka som har den reklamlåten? Skulle vara EVIGT tacksam!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och en polare har börjat att pratat mycket om reklamlåtar på senaste tiden. Jag började nynna på en reklamlåt som jag har för mig kommer ifrån Mekonomen men hittar INGET om det. Är det någon som kan komma på vad det kan vara jag nynnar på?

....... vi gör allting för din bil.

Jag har för mig att det är Mekonomen som hade den låten men han motbevisade mig med en video på deras reklam.

Mekonomen, vi gör allting för din bil....

Är det någon som kan rädda mig? Kommer någon ihåg eller kan hjälpa leta fram vilka som har den reklamlåten? Skulle vara EVIGT tacksam!

Mekonomen är ju "Mekonooooomen, vi gör dit billiv enklare!"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och en polare har börjat att pratat mycket om reklamlåtar på senaste tiden. Jag började nynna på en reklamlåt som jag har för mig kommer ifrån Mekonomen men hittar INGET om det. Är det någon som kan komma på vad det kan vara jag nynnar på?

....... vi gör allting för din bil.

Jag har för mig att det är Mekonomen som hade den låten men han motbevisade mig med en video på deras reklam.

Mekonomen, vi gör allting för din bil....

Är det någon som kan rädda mig? Kommer någon ihåg eller kan hjälpa leta fram vilka som har den reklamlåten? Skulle vara EVIGT tacksam!

Mekonomen är ju "Mekonooooomen, vi gör dit billiv enklare!"

Känner igen båda. Är inte den som Joe nämner den gamla jingeln bara?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mekonomen är ju "Mekonooooomen, vi gör dit billiv enklare!"

Jo, men det känns som om det finns en till! Äldre eller nyare, kommer inte ihåg när det var sist jag hörde den :(

Känner igen båda. Är inte den som Joe nämner den gamla jingeln bara?

Ingen aning, men skönt att det finns en till som känner igen den! Är 90% säker på att det var mekonomen som hade låten jag är ute efter. Kanske får slå ett mail till Mekonomen och fråga dom :P

P.S fan vad förvirrad jag blev av era avaterer och signaturer, var tvungen att trippelkolla för det såg ut som om jag klickade på samma person hela tiden! Well done guys!

Redigerad av Joe Dirt
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...