Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Är det verkligen sant att socker- och äppellådor (dvs. trälådor) bortskänkes av matvarubutiker?

Du menar "de gamla fina"? Kan inte tänka mig att de levereras i gedigna trälådor längre..? I mitt jobb är jag i kontakt med frukt och grönt, inte i samma mängder som i butikerna, men där levereras allt i antingen en plastback (som man betalar pant för) eller i någon form av papp/trä-historia.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det verkligen sant att socker- och äppellådor (dvs. trälådor) bortskänkes av matvarubutiker?

När jag jobbade på Netto hade vi då definitivt inga trälådor. Bananlådor (d v s papplådor) hade vi däremot gott om och det var ofta folk som kom förbi och bad att få några (vilket de fick).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar av den här typen? Mitt tips är att kika på loppisar.

post-8866-0-45926600-1415032277.jpg

Precis! Har redan tre stycken ärvda, men skulle egentligen behöva fler. De är obotligt perfekta för vinylskivor. Håller alltid ögonen öppna på loppisar, men de är samtidigt så vansinnigt populära..! Thx för hjälpen, grabben! Ps. din katt? Supersöt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Två frågor om värme:

1. Varför huttrar man så förfärligt de första sekunderna när man kommer in i värmen från kylan utomhus?

2. När man värmer mat i mikron, håller den värmen (låt säga 60 grader) bättre genom att värma upp till just 60 eller genom att värma upp till mer och sedan låta det svalna? Tidtagaruret går i båda fallen från att maten når 60 grader tills maten nått rumstemperatur.

(ping mr_tobbes termodynamikkunskaper?)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Två frågor om värme:

1. Varför huttrar man så förfärligt de första sekunderna när man kommer in i värmen från kylan utomhus?

2. När man värmer mat i mikron, håller den värmen (låt säga 60 grader) bättre genom att värma upp till just 60 eller genom att värma upp till mer och sedan låta det svalna? Tidtagaruret går i båda fallen från att maten når 60 grader tills maten nått rumstemperatur.

(ping mr_tobbes termodynamikkunskaper?)

1. För att man ännu har kall luft kring kroppen och i kläderna antar jag. Kan ju också ha med att det blir varmt om tex ansiktet vilket får resten av kroppen att reagera på värmen men de är ännu kalla, om du nu låter logiskt.

2. Båda håller ju såklart lika länge, material minns inte om den tidigare varit 70 grader eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där känner jag inte alls igen. Hur menar du?

Att man tycker det är kallt utomhus är inte konstigt, men att det blir en kroppslig reakation i form av "uhh..........UHHHHUUURRRHUHUHUHUHU!!!" ackompanjerat av kraftigt skakande (liknande en hund som torkar pälsen) och två sekunder senare är det som om man varit inomhus en halvtimme redan, det är konstigt.

1. För att man ännu har kall luft kring kroppen och i kläderna antar jag. Kan ju också ha med att det blir varmt om tex ansiktet vilket får resten av kroppen att reagera på värmen men de är ännu kalla, om du nu låter logiskt.

2. Båda håller ju såklart lika länge, material minns inte om den tidigare varit 70 grader eller inte.

1. Ja, den senare meningen låter inte helt orimlig. Resten av kroppen förstår att det nu är någon nytta i att rysta sig, så att den skakar av sig kylan, kanske?

2. Mja, jag tänker mer om värmekapacitiviteten har påverkats av att materialet har hettats upp mer dessförinnan. Värm upp en sten till hundra grader så håller den värmen mycket längre än hundra graders sand. Sahara är kallt om natten inte för att solen saknas utan för att värmen inte hålls kvar i sanden. Jämför med en solvärmd stenhäll i Bohuslän som inte längre får sol, den är varm långt in på natten. Kan maten ha någon liknande historia?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att man tycker det är kallt utomhus är inte konstigt, men att det blir en kroppslig reakation i form av "uhh..........UHHHHUUURRRHUHUHUHUHU!!!" ackompanjerat av kraftigt skakande (liknande en hund som torkar pälsen) och två sekunder senare är det som om man varit inomhus en halvtimme redan, det är konstigt.

Jaha, en sån rysning som kan komma lite när den vill under dagen? När hela kroppen huttrar till i någon sekund. Gissningsläkaren i mig säger att det är en naturlig reaktion när kroppen utsätts för plötsliga temperaturförändringar, i alla fall när man kommer från kylan och in i värmen. Sedan att man ryser till då och då under dagen, jag tänker mig att det går att likna med hur hundar burrar upp sig och ruskar på sig lite då och då. För att höja kroppstemperaturen kanske, jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att man tycker det är kallt utomhus är inte konstigt, men att det blir en kroppslig reakation i form av "uhh..........UHHHHUUURRRHUHUHUHUHU!!!" ackompanjerat av kraftigt skakande (liknande en hund som torkar pälsen) och två sekunder senare är det som om man varit inomhus en halvtimme redan, det är konstigt.

1. Ja, den senare meningen låter inte helt orimlig. Resten av kroppen förstår att det nu är någon nytta i att rysta sig, så att den skakar av sig kylan, kanske?

2. Mja, jag tänker mer om värmekapacitiviteten har påverkats av att materialet har hettats upp mer dessförinnan. Värm upp en sten till hundra grader så håller den värmen mycket längre än hundra graders sand. Sahara är kallt om natten inte för att solen saknas utan för att värmen inte hålls kvar i sanden. Jämför med en solvärmd stenhäll i Bohuslän som inte längre får sol, den är varm långt in på natten. Kan maten ha någon liknande historia?

2. Fast nu jämför du ju två olika material vilka kan ha olika egenskaper. Värmekapacitiviteten är en konstant för ett ämne vid samma temperatur, det spelar ingen roll om det varit varm förut. Den enda som kan påverka är nog om maten förändras när den värmts mer, tex genom att vatten kokats bort eller någon annan kemisk reaktion skett. Jag skulle anta att detta är försumbart vid normala temperaturer och normal mat. Dock skulle ju tex ägg vara ett bra exempel då det blir hårt efter man kokat det. Jag tänker dock att det bara påverkar om maten inte varit uppe i de temperaturerna innan, annars har ju sådana procedurer redan hänt vid tillagningen av maten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...