Jump to content

Nya forumlekar, önskemål, förslag och diskussioner


Umberto
 Share

Recommended Posts

Som sagt är det inte en lek så det är bara att starta en sån tråd om du vill. Jag tror dock att den isf skulle passa bättre i allmänt-delen än här i loungen (beror iofs på upplägget).

jag funderade på det jag med. Tror dock den passar bättre här med tanke på att de inte är nått större underlag av disskution.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det inte är en lek och en tråd som dessutom kan ge upphov till intressanta diskussioner så tror jag inte du behöver tillstånd för att strarta den.

Stell: Kan du förklara lite mer konkret?

Sure.

Indiana Jones

(Trådskaparen ger första ordet)

In Diana Jones

Gone in 60 seconds

(Första till kvarn med ett erotiknamn, sen i samma inlägg slänger man in en ny filmtitel)

(Nu får varken Jacker eller StellHell svara på 2 inlägg)

Gone in 69 seconds

Titanic

(När en ny person svarat på Rabarbens inlägg så får Jacker svara igen om han vill)

Tightanic

Godfellas

(När en ny person svarat på Pottzorks inlägg så får StellHell svara igen om han vill)

------------------------------------------------

Alltså kan Jacker ta Pottzorks plats, men inte tidigare. StellHell får inte svara på Rabarbens inlägg, men får svara på Pottzorks inlägg.

Att låta flera personer spamma namn och sen att hattinnehavaren får bestämma kommer bara bli trams.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Kollektiv serie.

Detta är inte direkt en lek men jag satt här och funderade och tänkte passa på och utreda intresset för en sån här tråd. Det går helt enkelt ut på att man gör en serie tillsammans genom att man ritar och postar en serieruta/inlägg. Givetvis bör man ha vissa regler om kvalitet (t.ex. streckgubbar=no-no) osv men i övrigt är tråden relativt fri. Man kan se den som en vidareutveckling och mindre spammig version av 5-ord-i-taget och berättelseleken och liknande.

Vad tror ni om det? Finns det intresse för en sån tråd?

Eventuellt kunde man göra så att ca 4-6 personer kommer överens om att göra en gemensam serie och det är sedan endast dessa som postar i tråden.

Jag är trött. Hej. :doh::):):D

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gissa vad!

En person postar en bild på någoting eller del av någonting, och sedan ska resten försöka lista ut vad det är. Nu menar jag inte att X postar en bild på en cykel, och sedan ska resten gissa vilken cykel det är, utan att man postar en bild på något som är svårt att urskilja utan att nogrant titta igenom bilden och urskilja alla detaljer. Det är viktigt att man från början säger om det är hela objektet är synlig på bilden eller om det är en del av det. Den som gissar rätt går hatten vidare till. Blir det för svårt och folk börjar köra fast får man ge ledtrådar. Max en (1) bild åt gången.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kollektiv serie.

Detta är inte direkt en lek men jag satt här och funderade och tänkte passa på och utreda intresset för en sån här tråd. Det går helt enkelt ut på att man gör en serie tillsammans genom att man ritar och postar en serieruta/inlägg. Givetvis bör man ha vissa regler om kvalitet (t.ex. streckgubbar=no-no) osv men i övrigt är tråden relativt fri. Man kan se den som en vidareutveckling och mindre spammig version av 5-ord-i-taget och berättelseleken och liknande.

Vad tror ni om det? Finns det intresse för en sån tråd?

Eventuellt kunde man göra så att ca 4-6 personer kommer överens om att göra en gemensam serie och det är sedan endast dessa som postar i tråden.

Jag är trött. Hej. :confused::confused::doh:;)

Gissa vad!

En person postar en bild på någoting eller del av någonting, och sedan ska resten försöka lista ut vad det är. Nu menar jag inte att X postar en bild på en cykel, och sedan ska resten gissa vilken cykel det är, utan att man postar en bild på något som är svårt att urskilja utan att nogrant titta igenom bilden och urskilja alla detaljer. Det är viktigt att man från början säger om det är hela objektet är synlig på bilden eller om det är en del av det. Den som gissar rätt går hatten vidare till. Blir det för svårt och folk börjar köra fast får man ge ledtrådar. Max en (1) bild åt gången.

IMO

approved_1026729_0.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kollektiv serie.

Detta är inte direkt en lek men jag satt här och funderade och tänkte passa på och utreda intresset för en sån här tråd. Det går helt enkelt ut på att man gör en serie tillsammans genom att man ritar och postar en serieruta/inlägg. Givetvis bör man ha vissa regler om kvalitet (t.ex. streckgubbar=no-no) osv men i övrigt är tråden relativt fri. Man kan se den som en vidareutveckling och mindre spammig version av 5-ord-i-taget och berättelseleken och liknande.

Vad tror ni om det? Finns det intresse för en sån tråd?

Eventuellt kunde man göra så att ca 4-6 personer kommer överens om att göra en gemensam serie och det är sedan endast dessa som postar i tråden.

Jag är trött. Hej. :confused::confused::doh:;)

Hmm. Intresset verkar vara svalt.

rejected_1030396_0.gif

Gissa vad!

En person postar en bild på någoting eller del av någonting, och sedan ska resten försöka lista ut vad det är. Nu menar jag inte att X postar en bild på en cykel, och sedan ska resten gissa vilken cykel det är, utan att man postar en bild på något som är svårt att urskilja utan att nogrant titta igenom bilden och urskilja alla detaljer. Det är viktigt att man från början säger om det är hela objektet är synlig på bilden eller om det är en del av det. Den som gissar rätt går hatten vidare till. Blir det för svårt och folk börjar köra fast får man ge ledtrådar. Max en (1) bild åt gången.

Jag lägger förslaget bakom örat men jag kan inte lova nåt. Och som sagt kommer det inte att startas några nya lekar innan vi har minst ca 2 sidor trådar i loungen; detta eftersom andelen lektrådar i förhållande till "vanliga" trådar bör hållas på en ok nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vart borta ett tag. Hursomhelst såg jag att en lounge öppnat, nice!

Tänkte föreslå att införa en klassiker från det mytomspunna gamla n0f. (Om några kommer ihåg det forumet...? :naughty: )

SMILEYSAGOR!

Roliga berättelser med smileysar, kan dra ett exempel.

---

En kuslig konfrontation

Det var en vanlig kväll i tunnelbanan. Tåg kom och gick. En snubbe, :unsure:, gick fram till en automat för att köpa tuggummi, då han kände att någon knackade honom på ryggen.

:confused: : Jag har bajs i fickan.

:unsure: : Okej...?

:doh: : Ja? Ska jag slå dig på käften eller?

:unsure: : Vad fan snackar du om? Vad vill du mig?

* ;) drar fram en revolver och siktar mot :unsure: *

>_< : LOL, nu är du inte så kaxig va?

:unsure: : Nej, snälla. Vad vill du mig? :cry:

---

Fast förstås färdig. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vart borta ett tag. Hursomhelst såg jag att en lounge öppnat, nice!

Tänkte föreslå att införa en klassiker från det mytomspunna gamla n0f. (Om några kommer ihåg det forumet...? :naughty: )

SMILEYSAGOR!

Roliga berättelser med smileysar, kan dra ett exempel.

---

En kuslig konfrontation

Det var en vanlig kväll i tunnelbanan. Tåg kom och gick. En snubbe, :unsure:, gick fram till en automat för att köpa tuggummi, då han kände att någon knackade honom på ryggen.

:confused: : Jag har bajs i fickan.

:unsure: : Okej...?

:doh: : Ja? Ska jag slå dig på käften eller?

:unsure: : Vad fan snackar du om? Vad vill du mig?

* ;) drar fram en revolver och siktar mot :unsure: *

>_< : LOL, nu är du inte så kaxig va?

:unsure: : Nej, snälla. Vad vill du mig? :cry:

---

Fast förstås färdig. :confused:

Haha, en strålande idé!

Men hur tusan ska vi organisera det? Vi kan ju inte fylla loungen med en massa smiliesagotrådar och om man samlar allt i en stor tråd blir det väldigt rörigt.. 137ez_953343_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, en strålande idé!

Men hur tusan ska vi organisera det? Vi kan ju inte fylla loungen med en massa smiliesagotrådar och om man samlar allt i en stor tråd blir det väldigt rörigt.. 137ez_953343_0.gif

Tänkte också på det. Tror många skulle ge sig på smileysagor i starten, och forumet skulle bli fullt av dem. En tråd känns bättre, men om vi säger att 5-10 personer är aktiva med sagor blir det jobbigt om det ska vara fullt med inlägg och kommentarer i tråden.

Kanske skulle loungen behöva underforum, ett till smileysagor och ett till lekar, på prov. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte också på det. Tror många skulle ge sig på smileysagor i starten, och forumet skulle bli fullt av dem. En tråd känns bättre, men om vi säger att 5-10 personer är aktiva med sagor blir det jobbigt om det ska vara fullt med inlägg och kommentarer i tråden.

Kanske skulle loungen behöva underforum, ett till smileysagor och ett till lekar, på prov. :confused:

Nja, Hultenius ville inte öppna ett underforum för lekar och jag tror det samma gäller underforum för smiliesagor. :confused:

Den enda lösningen jag kan komma på är att ha en stor tråd för smiliesagorna och om någon saga är väldigt bra kan den få flytta ut ur den stora tråden och få en egen tråd. Dessutom kunde de som skriver sagorna använda olika textfärger så kanske det blir lättare att se vad som hör ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, Hultenius ville inte öppna ett underforum för lekar och jag tror det samma gäller underforum för smiliesagor. :confused:

Den enda lösningen jag kan komma på är att ha en stor tråd för smiliesagorna och om någon saga är väldigt bra kan den få flytta ut ur den stora tråden och få en egen tråd. Dessutom kunde de som skriver sagorna använda olika textfärger så kanske det blir lättare att se vad som hör ihop.

Synd. Iden med den här forumdelen är väldigt bra, och det känns som att dela in vissa saker, som lekar i underforum skulle behövas. Men förslaget med tråden blev iallafall lite bättre om man som du säger, skriver berättelserna i olika färger.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gissa vad!

En person postar en bild på någoting eller del av någonting, och sedan ska resten försöka lista ut vad det är. Nu menar jag inte att X postar en bild på en cykel, och sedan ska resten gissa vilken cykel det är, utan att man postar en bild på något som är svårt att urskilja utan att nogrant titta igenom bilden och urskilja alla detaljer. Det är viktigt att man från början säger om det är hela objektet är synlig på bilden eller om det är en del av det. Den som gissar rätt går hatten vidare till. Blir det för svårt och folk börjar köra fast får man ge ledtrådar. Max en (1) bild åt gången.

Meeeeeen!

Igår när jag skulle sova så började jag tänka på exakt samma sak! =(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En frågesport behöver inte bli en Google-lek. Jag tänker mig att den som har hatten kanske ställer 4-5 frågor och den som svarar godtyckligt rätt på alla enligt hattbäraren gör nya.

Att få göra sitt yttersta i Googling är väl inte en dålig sak i sig, för det finns ju helt klart frågor som behöver en hel del research. Men samtidigt finns det ju frågor där andra medel än Internet kan behövas!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vart borta ett tag. Hursomhelst såg jag att en lounge öppnat, nice!

Tänkte föreslå att införa en klassiker från det mytomspunna gamla n0f. (Om några kommer ihåg det forumet...? :naughty: )

SMILEYSAGOR!

Roliga berättelser med smileysar, kan dra ett exempel.

---

En kuslig konfrontation

Det var en vanlig kväll i tunnelbanan. Tåg kom och gick. En snubbe, :unsure:, gick fram till en automat för att köpa tuggummi, då han kände att någon knackade honom på ryggen.

:lol: : Jag har bajs i fickan.

:unsure: : Okej...?

:lol: : Ja? Ska jag slå dig på käften eller?

:unsure: : Vad fan snackar du om? Vad vill du mig?

* :lol: drar fram en revolver och siktar mot :unsure: *

:D : LOL, nu är du inte så kaxig va?

:unsure: : Nej, snälla. Vad vill du mig? :cry:

---

Fast förstås färdig. :)

Va skulle meningen med det vara? Den enda skillnaden från att skriva och läsa vanliga berättelser är att man måste kolla på listan för vad smileysarna betyder när man läser. Det är enligt mig bara irriterande, och jag ser ingen anledning till varför någonting sådant skulle ge folk något nöje. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Va skulle meningen med det vara? Den enda skillnaden från att skriva och läsa vanliga berättelser är att man måste kolla på listan för vad smileysarna betyder när man läser. Det är enligt mig bara irriterande, och jag ser ingen anledning till varför någonting sådant skulle ge folk något nöje. <_<

Du var uppenbarligen inte med på den gammla goda n0f tiden, så jag förstår att du har svårt att förstå. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Men samtidigt finns det ju frågor där andra medel än Internet kan behövas!

Som t.ex? Meningen med livet?

Det får mig att tänka på en tråd vi hade på ett annat forum. Folk ställde frågor och sedan skulle andra svara på frågorna; svaren var dock alltid avsiktligt långa, tramsiga, ovetenskapliga redogörelser och alltid helt uppåt väggarna. Lite småroligt egentligen.

Va skulle meningen med det vara? Den enda skillnaden från att skriva och läsa vanliga berättelser är att man måste kolla på listan för vad smileysarna betyder när man läser. Det är enligt mig bara irriterande, och jag ser ingen anledning till varför någonting sådant skulle ge folk något nöje. :(

Ptja, du har kanske rätt och jag är ju n0f-påverkad.

Smiliesagor är dock inte lek eftersom var och en skriver sin egen historia.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Umberto unpinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...