Jump to content

Dokumentärer


Saleen
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Igår såg jag BBC-dokumentären The Death of Yugoslavia efter att en föreläsare snackat om Camp Dayton-förhandlingarna och de intervjuer som finns därifrån. Sökte egentligen en dokumentär som specifikt behandlade dem, men lyckades istället sträck-se fem timmar dokumentär om hela kriget, vilket jag antar är ett gott betyg nog. Nu såg jag precis klart The House I Live In, om USAs drogpolitik- och straffsystem. Väldigt bra den med, och den lyckades NÄSTAN undgå fällan att dokumentärskaparen sätter sig själv i alldeles för stort fokus vilket är en fälla amerikanska dokumentärer tenderar att gå i. Finns på SVT Play.

Kan lika gärna nämna att jag såg Some Kind of Monster och The Central Park Five förra veckan. Dox överhuvudtaget är jävligt bra kvalitet.

Med det sagt vill jag be om tips på riktigt bra dokumentärer. Kan egentligen handla om vad som helst, men de två jag just listat ger kanske en liten fingervisning om vad som intresserar mig.

För övrigt: någon annan som inte var superimpad av Searching for Sugarman?

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För övrigt: någon annan som inte var superimpad av Searching for Sugarman?

Mmm, jag såg den i vintras och kan lugnt konstatera att den inte nådde upp till mina förväntningar.

-

Har du sett Bukowski: Born into This? En skön dokumentär om Charles Bukowski, hans liv och författargärning. Samtal med gubben varvas med poesiläsningar och intervjuer med hans gamla vänner. Jävligt underhållande dokumentär, i synnerhet om man gillar hans böcker (vilket du gör, om jag kommer rätt ihåg).

En annan suverän dokumentär är American Movie som handlar om två, minst sagt udda, killar från Wisconsin som bestämmer sig för att göra en indie-skräckfilm. Personerna i den är så komiska att man ibland undrar om det är på riktigt. Men det är det.

Starkt rekommenderad!

Redigerad av Umberto
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

I brist på annat surfade jag internätets vågor och fann Dokumentärfilm - Swedish House Mafia: Take one. Fem minuter in insåg jag att någon i trion måste vara från Solna, och se på fan efter en sökning; den där Angello är Råsundare. 15 minuter till av självgodhet, spritkaggar och 30-plussare som måste använda könsord till allt fick mig att stänga av eländet, *spottar på marken*.

Dokumentären om Avicii gick ju åtminstone att se klart på.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 months later...
  • 1 month later...

Världens enda fullt levande och fungerande siamesiska tvillingpar.

http://www.youtube.com/watch?v=Y086G9y5IrU

Jag intresseras mest av det fysiologiska och neurofysiologiska. Vanliga tvillingar måste alltid behandlas som individer etc, och eftersom jag känner ett tvillingpar väldigt väl själv är det ingen konst efter bara några veckor. Att det gäller samma sak här är inte så svårt att sätta sig in i.

Det som istället är jäkligt intressant är hur de kan skriva epost samtidigt, trots att de styr en arm var. Bilkörning är rätt häftigt också, men ganska självklart eftersom den ena styr gas+broms och växelspak, båda styr ratten och den andra tar hand om blinkers och lysen.

Mest intressant är hur de kan tänka saker samtidigt. Den ena pratar och den andra fyller i, men avbryter inte den andra. Det tycker jag är sjukt coolt, för det är som om deras båda hjärnor är en och samma eftersom de inte pratar i munnen på varandra.

Jag gillar dem, jag skulle lätt vilja vara kompis med dem :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...
  • 6 months later...
  • 1 month later...

Jag vill rekommendera den helt briljanta Hora de los Hornos.

Den är indelad i tre kapitel och behandlar det politiska klimatet i Argentina fram till 1968, då filmen gjordes. Den förklarar och försvarar den revolutionära kraften och understryker vikten av politiskt motstånd. Den gjordes i hemlighet pga. de inblandades risk för fängelse eller avrättning. Utöver det politiska, är den extremt intressant rent filmmässigt (kamera, kollageteknik, berättarstruktur). Den behandlar hela problemet med neo-imperialism och Sydamerikansk politisk historia, men Argentina i synnerhet.

Del 1:

Del 2:

Del 3:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...