Jump to content

Hjälp mig att hitta den rätte


VickeX
 Share

Recommended Posts

Hejsan. Nu är det såhär att jag i sommar ska sommarjobba, och jag beräknar att tjäna runt 5000kr.

För de pengarna har jag tänkt köpa en laptop, eller uppdatera min stationära dator.

Det lutar åt en laptop, och jag undrar vilken jag ska köpa. Jag är inte speciellt inne på vad alla komponenter i datorerna ska heta för att vara bra, men jag vet att alla nummer ska vara så höga som möjligt. Åtmindstonde i principen.

Om jag köper en laptop så ska jag i första hand använda den till att surfa, lyssna på musik, ladda ner diverse musik,

film och spel, och möjligtvis använda redigeringsprogram så som Photoshop CS3.

Men jag vill även kunna spela en del äldre spel. Möjligtvis dagens spel.

Krav/Önskemål:

  • Ett pris på runt 5000 svenska riksdaler.
  • Relativt stor hårddisk. Runt 160gb. Gärna mer.
  • Tillräckligt stort ramminne (runt 2gb?)
  • En processor på 1,6GHz(+).
  • Inbyggd trådlös LAN-antenn (Ja, att man kan trådlöst kan komma in på internet.
  • DVD-läsare/brännare.
  • En skärm bra nog för att se på film och spela spel på/med.
  • Windows Vista är inte nödvändigt.
  • En relativt bra batteritid. Hur bra nu det är. 3-5 timmar?

Är detta ett alternativ?

Ska jag överhuvudtaget köpa en laptop? Jag vill hemskt gärna kunna surfa lite här och var, och enkelt kunna ta med min dator, men å andra sidan så sitter jag mest vid min stationära dator när jag är hemma.

Ge förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan. Nu är det såhär att jag i sommar ska sommarjobba, och jag beräknar att tjäna runt 5000kr.

För de pengarna har jag tänkt köpa en laptop, eller uppdatera min stationära dator.

Det lutar åt en laptop, och jag undrar vilken jag ska köpa. Jag är inte speciellt inne på vad alla komponenter i datorerna ska heta för att vara bra, men jag vet att alla nummer ska vara så höga som möjligt. Åtmindstonde i principen.

Om jag köper en laptop så ska jag i första hand använda den till att surfa, lyssna på musik, ladda ner diverse musik,

film och spel, och möjligtvis använda redigeringsprogram så som Photoshop CS3.

Men jag vill även kunna spela en del äldre spel. Möjligtvis dagens spel.

Krav/Önskemål:

  • Ett pris på runt 5000 svenska riksdaler.
  • Relativt stor hårddisk. Runt 160gb. Gärna mer.
  • Tillräckligt stort ramminne (runt 2gb?)
  • En processor på 1,6GHz(+).
  • Inbyggd trådlös LAN-antenn (Ja, att man kan trådlöst kan komma in på internet.
  • DVD-läsare/brännare.
  • En skärm bra nog för att se på film och spela spel på/med.
  • Windows Vista är inte nödvändigt.
  • En relativt bra batteritid. Hur bra nu det är. 3-5 timmar?

Är detta ett alternativ?

Ska jag överhuvudtaget köpa en laptop? Jag vill hemskt gärna kunna surfa lite här och var, och enkelt kunna ta med min dator, men å andra sidan så sitter jag mest vid min stationära dator när jag är hemma.

Ge förslag.

För laptopen du har föreslagit så kan du glömma att spela spel; skulle nog säga det samma om filmer, iaf H.264 och HD-filmer.

Angående om du ska köpa en laptop eller en stationär;

För 5000kr så blir det solklart en stationär; om du ska spela spel (även gamla) och kolla på film.

För runt 10k-12k får du en laptop för dina behov. Därför skulle jag satsa på en stationär dator om 5000kr är budgeten.

Men om du bara vill ha en laptop att surfa och lyssna på musik på (och Youtube!) så räcker det med en 5000krs laptop.

Vad jag tycker du borde göra:

5000kr

Stationär>Laptop

10000kr

Stationär<Laptop

Om jag hade varit du hade jag sparat ihop 10 000kr och köpt en bra pris/prestanda laptop (typ Dell Vostro eller möjligtvis Zepto)

Edit: I vilket fall som helst tycker jag du borde spara ihop 2000kr mera och köpa en dator för runt 7000 så kan du faktist få något riktigt bra i stationär-väg och något ... ... okej... i laptop-väg.

Edit2: Jag såg precis att du ville ha en snygg laptop, helst. Då borde du inte skaffa en Vostro eller Zepto. Vaio eller Mac blir det då, men dom är både dyrare och har sämre prestanda för priset.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För laptopen du har föreslagit så kan du glömma att spela spel; skulle nog säga det samma om filmer, iaf H.264 och HD-filmer.

Angående om du ska köpa en laptop eller en stationär;

För 5000kr så blir det solklart en stationär; om du ska spela spel (även gamla) och kolla på film.

För runt 10k-12k får du en laptop för dina behov. Därför skulle jag satsa på en stationär dator om 5000kr är budgeten.

Men om du bara vill ha en laptop att surfa och lyssna på musik på (och Youtube!) så räcker det med en 5000krs laptop.

Om jag hade varit du hade jag sparat ihop 10 000kr och köpt en bra pris/prestanda laptop (typ Dell Vostro eller möjligtvis Zepto)

Tack för ett bra svar.

Att spela dagens spel är verkligen bara ett plus. Det främsta jag kommer använda datorn (laptoppen) till, är att surfa och lyssna på musik. Spel jag kommer spela är förmodligen äldre spel, som bör fungera felfritt. Worms Armageddon, Liero, Soldat, Starcraft, Unreal Tournament (99).

Som sagt, det är en laptop det lutar åt, då jag verkligen vill kunna ta med mig min dator lite varstans.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ett bra svar.

Att spela dagens spel är verkligen bara ett plus. Det främsta jag kommer använda datorn (laptoppen) till, är att surfa och lyssna på musik. Spel jag kommer spela är förmodligen äldre spel, som bör fungera felfritt. Worms Armageddon, Liero, Soldat, Starcraft, Unreal Tournament (99).

Som sagt, det är en laptop det lutar åt, då jag verkligen vill kunna ta med mig min dator lite varstans.

Om det är så pass gamla spel så är det lungt med en laptop. Jag tycker dock fortfarande att du ska spara lite mer så du kan köpa en laptop med separat grafikkort och ingen skit-laptop med integrerat. Om du har integrerat grafikkort kommer det nog inte funka med spel överhuvudtaget.

(Med integrerat menar jag typ "Intel GMA X3100", separat grafikkort är typ GeForce m8400GT)

FS, 6500kr, Komplett

Vaio, 6700kr, Datorbutiken

Eller en stationär (som jag hittade på komplett; tror den är byggd när den levereras)

Med den stationära kan du spela nya spel, se på filmer och hålla på med Photoshop utan problem.

Det är bara att bestämma vilket; Laptop eller stationär.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

*Bump*

Fick tusen riksdaler idag, helt oväntat, då jag gick ut nian.

Och sedan så har jag räknat lite, och kommit fram till att jag på sommarjobbet kan tjäna 700-800kr mer än vad jag först trodde. Så har jag nästan 7000kr att 'röra mig' med. Tips nu då?

Det gäller ju då fortfarande en laptop.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*Bump*

Fick tusen riksdaler idag, helt oväntat, då jag gick ut nian.

Och sedan så har jag räknat lite, och kommit fram till att jag på sommarjobbet kan tjäna 700-800kr mer än vad jag först trodde. Så har jag nästan 7000kr att 'röra mig' med. Tips nu då?

Det gäller ju då fortfarande en laptop.

https://www.datorbutiken.com/se/default.asp...t=LGR200-CCB22V

https://www.datorbutiken.com/se/default.asp...t=LGE510-LABCMV

>_<

edit: >_<

Redigerad av Boomer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
Skrivet (redigerad)

Jag tänker nu beställa en dator men jag är inte riktigt säker på vilken. Har tänkt beställa datorn (laptoppen) innan jag lägger mig och sover.

Vilken tycker ni att jag bör köpa utav de ni länkat till här i topicen (eller någon annan)?

Jag kommer att ha ungufär 6000-6500kr att röra mig med. Min mor kan nog punga ut någon hundralapp också.

Edit:

Konfiguration

Znote 3405W

Intel Core DUO T2390 1,86GHz 533MHZ 1MB

4096MB (2x2048MB) DDR2 667/PC5300 SODIMM (64-bit OS)

Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)

Inget operativsystem

Tangentbord Znote 2x25W/3x1xW Svart SE

DVD-RW / CD-RW

3405W

NVIDIA® Geforce 8600M GT

Miljöavgift

Online rabat 3405 Power DK

320GB 5400rpm SATA Hårddisk

9 Cell Batteri till 2x25W/3x15W

Ca. 6200kr från Zepto.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker nu beställa en dator men jag är inte riktigt säker på vilken. Har tänkt beställa datorn (laptoppen) innan jag lägger mig och sover.

Vilken tycker ni att jag bör köpa utav de ni länkat till här i topicen (eller någon annan)?

Jag kommer att ha ungufär 6000-6500kr att röra mig med. Min mor kan nog punga ut någon hundralapp också.

Edit:

Konfiguration

Znote 3405W

Intel Core DUO T2390 1,86GHz 533MHZ 1MB

4096MB (2x2048MB) DDR2 667/PC5300 SODIMM (64-bit OS)

Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)

Inget operativsystem

Tangentbord Znote 2x25W/3x1xW Svart SE

DVD-RW / CD-RW

3405W

NVIDIA® Geforce 8600M GT

Miljöavgift

Online rabat 3405 Power DK

320GB 5400rpm SATA Hårddisk

9 Cell Batteri till 2x25W/3x15W

Ca. 6200kr från Zepto.

Jag antar att du har det? (:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om du letar efter laptop fortfarande, annars är den här rätt schysst: https://www.datorbutiken.com/se/default.asp...lTag=Newsletter

Well, jag hade väl bestämmt mig för den där Zepto Znote 3405W som Zepto lanserade för två dagar sedan, fast sedan så valde jag att vänta en dag och kolla om det kom några reviews, och nu idag så finns datorn inte längre kvar på Zepto's hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well, jag hade väl bestämmt mig för den där Zepto Znote 3405W som Zepto lanserade för två dagar sedan, fast sedan så valde jag att vänta en dag och kolla om det kom några reviews, och nu idag så finns datorn inte längre kvar på Zepto's hemsida.

<_<

Jag ska nog ta och beställa den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...