Jump to content

Är du feminist?


Patrik
 Share

Feminism  

52 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Som frågan lyder; är du feminist?

Vad anser du om feminism? Diskutera på!

Alternativen suger, jag vet. Förbättrar om någon kommer med tips.

Själv tycker jag att det är ett dåligt namn! Varför heter det helt enkelt inte jämnställdhet istället...

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 59
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ska jag vara ärlig vet jag inte exakt definitionen för en feminist...

Men jag tror inte att jag varken är feminist eller motsatsen, så jag röstade nej.

Nu finns det ju en massa olika feminister, men min definition av det är i alla fall lika rättig- och skyldigheter för män och kvinnor. Lika lön för lika arbete. Och så vidare. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kort och gott: ja.

Riktigt dåligt att vi fortfarande efter tusentals år med den "moderna människan" inte har ett könsjämlikt samhälle. De senaste 20 åren verkar det dessutom bara ha gått bakåt...

Jag tror att man under uppväxten och skolgången måste lära tjejer att ta för sig mer för att vi ska komma någon vart. Tänk själva i er egen klass, vilka är det som låter mest och tar störst plats, tjejerna eller killarna? DET måste ändras.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kort och gott: ja.

Riktigt dåligt att vi fortfarande efter tusentals år med den "moderna människan" inte har ett könsjämlikt samhälle. De senaste 20 åren verkar det dessutom bara ha gått bakåt...

Jag tror att man under uppväxten och skolgången måste lära tjejer att ta för sig mer för att vi ska komma någon vart. Tänk själva i er egen klass, vilka är det som låter mest och tar störst plats, tjejerna eller killarna? DET måste ändras.

Tjejerna... Sen är vi ju 22 tjejer och 7 killar också. Men jag har väldigt bra, smarta och roliga tjejer i min klass också. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är för jämnställdhet och emot könsroller. Men vad hade hänt om det hette maskulinism istället?

Feminister säger att varför det heter feminism är för att tala om att kvinnor har det sämre i samhället. Om det är det feminismen strävar efter - att ta bort orättvisorna för kvinnor, kan jag tänka mig många "feminister" glömmer bort att det finns orättvisor för män också.

Till exemepl, varför inte göra mönstring könsneutral? Undra hur många feminister som kämpar för det målet? :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är för jämnställdhet och emot könsroller. Men vad hade hänt om det hette maskulinism istället?

Feminister säger att varför det heter feminism är för att tala om att kvinnor har det sämre i samhället. Om det är det feminismen strävar efter - att ta bort orättvisorna för kvinnor, kan jag tänka mig många "feminister" glömmer bort att det finns orättvisor för män också.

Till exemepl, varför inte göra mönstring könsneutral? Undra hur många feminister som kämpar för det målet? :confused:

Men samtidigt - vem fan bryr sig om orättvisor mot män? De är så sjukt små och få i proportion till vad kvinnor får utstå. Det kommer alltid finnas orättvisor, man borde koncentrera sig på att lösa de största.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej.

Jag tror på skillnader mellan könen och jag tror på antagandet att män, av naturen, är bättre på vissa saker och kvinnor är bättre på andra. Jag tror att det finns uppgifter och jobb som är lämpligare för män och jag tror att det finns uppgifter och jobb som är lämpligare för kvinnor. Jag tror inte på ett samhälle där kvinnor och män har samma löner endast pga könens skull, däremot tror jag inte heller på ett samhälle där kvinnor tjänar mindre än män endast pga att de är kvinnor. Duktiga människor ska ha högre löner än mindre duktiga människor, oavsett om de är kvinnor eller män. OM en större andel av de "duktiga människorna" råkar vara av det ena könet är det något man bara får acceptera.

Jag tror inte på tanken att staten lägger sig i privata företags inre angelägenheter för att få till stånd någon form av falsk jämställdhet. Det är inte staten som ska skapa jämställdhet. Den ska växa fram naturligt och jag anser att ett samhälle där jämställdheten endast existerar pga politiska beslut och aktioner inte kan betraktas som jämställt i verkligheten.

Slutligen tror jag att jag som man inte ens kan vara feminist; jag kan visserligen stödja jämställdhetssträvanden och liknande men hur jag än vänder och vrider mig kommer jag alltid att spela för "det andra laget", vare sig jag vill det eller inte.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men, på vilket sätt var den mer igenomtänkt? :confused:

Man fokuserade på rätt saker och använde sig av rätt personer för att förmedla detta. Det är därför jag tycker det gått för långt idag med all mediauppmärksamhet kring kvinnor och partier som vill ha Pippi på pengar och som vill lansera "Fittbyxor" för att kvinnor också ska kunna kissa ute. Det tycker jag rent ut sagt är löjligt. Men om vi ser feminism på ett annat sätt så kan jag hålla med dig till en viss del, men om vi ser feminism på det typiska sättet så håller jag med Umberto starkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...