Jump to content

Vad skulle du ge GTA för åldersgräns?


SimonJ
 Share

Recommended Posts

GTA IV pendlar mellan 17- och 18-årsgräns för mig. Ibland är det JÄVLIGT brutalt (Shotgun-headshot på nära håll, blodet stänker åt alla håll och kroppen rör sig äckligt realistiskt) men många gånger är det ju inte värre än att man skjuter på folk och de ramlar omkull. Det är pga realismen i fysik och grafik som gör att jag nog skulle sätta 18+ på GTA IV, resten 17+.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker som det är 18+, sen får föräldrarna bestämma om deras barn får spela fast dom är yngre, det är upp till var och en. Jag har t.ex alltid spelat GTA trots åldern, samma med min bror som är 5 år yngre än mig.

Kör man storyn på ett GTA så blir det naturligtvis våld, men sen kan man ju köra "lagligt" och då är det inte direkt mer våld än det är i verkligheten. Och som någon sa, barn ser sån här shit ute i verkliga livet (tyvärr!!!), men att sätta en åldersgräns är bra enligt mig, och nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte varför det inte är 18+ på filmer. Titta bara exempelvis Hostel. En av de vidrigaste filmer jag sett. En film som väcker sjuka fantasier till liv för vissa. GTA IV bör ha åldersgränsen 18+. Det är svart humor, sex, droger, våld, ovårdat språk, uppmaning till det brottsliga livet m.m. Listan kan göras lång. GTA är precis som Postal (misstolka mig nu inte) - det ger spelaren fritheten att göra vad den vill. Man behöver inte döda någon, man behöver inte stjäla bilar, man behöver inte göra något olagligt för att få ihop pengar man behöver inte följa storyn osv. Det är detta som gör GTA - friheten.

Det är bara ignorant att kalla gta för mordsimultar - allsimulator skulle passa mycket bättre. Om GTA var som Postal, dvs att storyn var kass och allt handlade i princip om att döda eller inte döda så skulle spelet ha sålt mycket dåligt och recensionerna skulle varit kassa - precis som Postals recensioner. ''It's only as violent as you are.'' Våld är ingen nyhet. Det finns överallt; TV, tidningar, böcker, spel filmer och runtomkring oss. Personer som Jack Thompson bör satsa mer på meningslösa spel som Postal och att höja åldersgränsen på GTA istället för att försöka stoppa försäljningen helt. Det finns så mycket våld i världen än har inte ett spel och en fullt frisk person mördat någon människa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog bra att det är rekommenderat till 18+, kanske hade jag själv rekommenderat 16+. Samtidigt har väl ändå inte så många föräldrar särskilt stor koll på vad man spelar för spel med rekommenderad ålder, mina hade inte det i alla fall, och jag ville väl ha det så också. :wub: Själv var jag väl runt 12-13 när jag prövade på ett GTA-spel (GTa2) första gången och har väl inte tagit någon skada av det. Samtidigt är ju dagens GTA-spel långt mycket verkligare än de tidiga "top down"-spelen, så jag vet ju inte hur jag hade reagerat som 13-åring på exempelvis GTA San Andreas.

Angående filmer så är det en intressant diskussion, skillnad mellan en våldsam film och ett konsol/datorspel är väl att en film tar slut när den tar slut och ett spel kan man hålla på med hur mycket man vill, man har mer kontroll över ett spel än en film. ^_^

Det här inlägget kanske bara var dravel och oavslutade tankar, men jag postar det ändå. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog bra att det är rekommenderat till 18+, kanske hade jag själv rekommenderat 16+. Samtidigt har väl ändå inte så många föräldrar särskilt stor koll på vad man spelar för spel med rekommenderad ålder, mina hade inte det i alla fall, och jag ville väl ha det så också. :wub: Själv var jag väl runt 12-13 när jag prövade på ett GTA-spel (GTa2) första gången och har väl inte tagit någon skada av det. Samtidigt är ju dagens GTA-spel långt mycket verkligare än de tidiga "top down"-spelen, så jag vet ju inte hur jag hade reagerat som 13-åring på exempelvis GTA San Andreas.

Angående filmer så är det en intressant diskussion, skillnad mellan en våldsam film och ett konsol/datorspel är väl att en film tar slut när den tar slut och ett spel kan man hålla på med hur mycket man vill, man har mer kontroll över ett spel än en film. ^_^

Det här inlägget kanske bara var dravel och oavslutade tankar, men jag postar det ändå. ^_^

Man tror oftast att allt är dravel då man öppnar sin hjärna fullt ut..

Jag var sju år då jag prövade GTA för första gången. Jag var fast efter detta. Har knappast tagit någon skada av det mer än att det faktiskt har skapat mer eller mindre kortvariga beroenden p.g.a alla gta spel är så underbara. Problemet är inte då mer eller mindre friska människor spelar sådana spel utan då personer som är psykisktsjuka spelar det. Skillnaden mellan spel och film är även att man själv får agera och göra våldshandlingarna på sitt eget sätt. Det är hur som helst fel att skylla på spelen - visst, spel har säkerligen, precis som den människokäre Jack. T säger, påverkat andra människor och skapat våldssituationer. Hur som helst så är det inte bara spelens fel. Våld finns överallt. På gatorna, i hemmet, i filmer, på film, på nyheter, i tidningar och i böcker. Vad ska vi göra? Eliminera allt som uppmanar eller innehåller våld? Sanningen är att vi är så fullproppade med våld att det mer och mer accepteras att visas. Jag kan slå mig i backen på att GTA IV aldrig skulle ha skuggan av en chans att släppas exempelvis 1997.

Föräldrar måste ta ansvar precis som spelbutiker och utgivare. Det är upp till en förälder att anse om sitt barn är mogen för att spela ett spel som GTA.

När man är mogen behöver inte ha med åldern att göra - utan med personen ifråga. Det är redan bevisat då personer över tjugo år sägs ha begått våldsbrott och stölder p.g.a spel. Att säga att ''Man är endast mogen då man har den rekommenderade åldern inne.'' är bara trångsynt. Det har med varje person att göra. En sida som denna bevisar det ganska starkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...