Jump to content

Gamereactors recension släppt


kattälskaren
 Share

Recommended Posts

Plockade ut det som är mest intressant, eller det jag tyckte var mest intressant.

Niko är gammal krigsveteran från Balkan-kriget, ärrad, tystlåten, skrupelfri, snaggad och klädd i stereotypdoftande träningskläder. "Welcooome to America my coooouuuusin Niiikooooo!" skriker hans korpulente kusin Roman sekunderna efter Nikos fötter för första gången rör amerikansk mark. Och här börjar årets hittills bästa spel.

Handlingen i Grand Theft Auto IV ligger närmare Grand Theft Auto III än vad den gör Vice City och San Andreas. Niko är en hård jävel, som utan pengar på fickan, framtidsutsikter eller egentliga planer snabbt slår sig in på brottets bana för att bistå sin klumpige småskurk till kusin med nödvändig assistans.

Som vanligt börjar allt med enklare rutingrejor som att skjutsa glädjeflickor, stjäla bilar och frakta vapen.

Rockstar har byggt ut Liberty City ganska rejält sedan jag sist besökte den, men ändå hållit kvar viktiga stadsdelar och riktmärken, och en bekant och ruskigt njutbar känsla av hemtrevnad infinner sig snabbt.

Handlingen och tonen i Grand Theft Auto IV är mer allvarlig och en gnutta mer sofistikerad än i tidigare spel.

På väg ut genom Romans skraltiga garage alldeles i början av spelet råkar jag (i låg hastighet) köra på en gammal tjock farbror som pratar i sin mobiltelefon. Han ramlar, tappar sin telefon och svär över min oförmåga att se mig för i trafiken. Sekunden senare står han upp igen, borstar av sina byxor, plockar upp telefonen (som ger ifrån sig ett irriterat ljud från en upprörd kvinna) och fortsätter samtalet med "sorry honey, I just got hit by some asshole"

Vid ett annat tillfälle skrämmer jag bort en korvgubbe och tar över hans korvkiosk. Jag säljer säkert tio korvar under min första halvtimme

Se hur de tar upp paraplyer om det börjar regna, hur de lämnar sin post i postlådorna, slänger sopor, eller blir haffade av polisen för enklare trafikföreteelser.

De första två timmarna tillsammans med Grand Theft Auto IV var frustrerande för min del enbart på grund av den hårt uppgraderade bilfysiken. Varje biljakt, varje snutjagis förvandlades till ett kaotiskt krockrally där jag körde in i allt,

När det kommer till grafiska skillnader mellan Playstation 3-och Xbox 360-versionen så blev jag faktiskt ganska förvånad över att se hur mycket bättre Playstation 3-spelet faktiskt är. Visst, det skiljer inte en hel betygspinne (såklart inte, isåfall skulle detta ha varit två separata recensioner) men det är faktiskt inte så långt ifrån. Playstation 3-upplagan av Grand Theft Auto IV är snyggare beträffande färgdjup och kontrast, laddningstiderna är betydligt kortare och texturerna ser aningen mer högupplösta ut. Det är också lite skarpare och innehåller jämnare skärmuppdatering än Xbox 360-spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

asså, sanslöst hur intressant läsning detta spelet ger en :P det är inte ofta man får mig att fastna vid att läsa så mkt som jag gjort med GTA IV recensionerna :wub: för dig som inte läst, LÄS DETTA ! inga direkta spoilers enligt mig, och det va väldigt värt att läsa (tydligen) runt 19000 tecken i denna recension :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

e va? exakt vad tyckte du va spoiler i den? jag tyckte inte precis något va spoiler?

Det börjar som en stiligt utformad start på en kvalitetsrulle från Hollywood. En vy över ett rostigt lastfartyg, credit-texter som smälts in i grafiken likt anslaget till Lucky Number Slevin. Niko Bellic hoppar av lastfartyget i Liberty Citys hamn, en dimmig söndagnatt. Han har levt på båten i veckor, rest ända från Östeuropa, för att fly sitt förflutna, och jaga den amerikanska drömmen.

Niko är gammal krigsveteran från Balkan-kriget, ärrad, tystlåten, skrupelfri, snaggad och klädd i stereotypdoftande träningskläder. "Welcooome to America my coooouuuusin Niiikooooo!" skriker hans korpulente kusin Roman sekunderna efter Nikos fötter för första gången rör amerikansk mark. Och här börjar årets hittills bästa spel.

Handlingen i Grand Theft Auto IV ligger närmare Grand Theft Auto III än vad den gör Vice City och San Andreas. Niko är en hård jävel, som utan pengar på fickan, framtidsutsikter eller egentliga planer snabbt slår sig in på brottets bana för att bistå sin klumpige småskurk till kusin med nödvändig assistans.

Som vanligt börjar allt med enklare rutingrejor som att skjutsa glädjeflickor, stjäla bilar och frakta vapen. Ju längre in i spelet man kommer, ju mer insyltad i Liberty City-maffians organiserade brottslighet blir man, och som Niko Bellic gäller det att slå sig upp mot toppen. Mot att bli Liberty Citys högst aktade råbus.

Från början kommer uppdragen antingen från kusinen Roman eller småskurken Vlad, som förpestar den redan ruttna arbetsmiljön på Romans bilverkstad. Att återse staden från Grand Theft Auto III är härligt. Rockstar har byggt ut Liberty City ganska rejält sedan jag sist besökte den, men ändå hållit kvar viktiga stadsdelar och riktmärken, och en bekant och ruskigt njutbar känsla av hemtrevnad infinner sig snabbt.

Detta har och göra med vad som händer i början...

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De första två timmarna tillsammans med Grand Theft Auto IV var frustrerande för min del enbart på grund av den hårt uppgraderade bilfysiken. Varje biljakt, varje snutjagis förvandlades till ett kaotiskt krockrally där jag körde in i allt,

GAAAAAAH, jävla PGR bilfysiken...! :confused: Varför kunde de inte ha behållt det som det var? :whistling:

Låter precis som allt jag oroat mig för. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett problem som dykt upp så här i IV hypens tid på min dator (fel, skitdator ska det vara) är att ett "Programet har utfört en förbjuden åtgärd shit" medelande varje gång jag går in på en spelhemsida som IGN och i detta fallet även Gamereactor. Vet inte varför, börjar fundera på om det sitter en lite djävul inne i min dator som märker när jag blir extra hypad. Något fel är det.

Tackar därför Cyprez för den lilla info han skrev ner :confused:

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vid ett annat tillfälle skrämmer jag bort en korvgubbe och tar över hans korvkiosk. Jag säljer säkert tio korvar under min första halvtimme

WTF!? Haha, möjligheterna är många! :confused: Små detaljer gör en himla skillnad. Där är en god anledning till varför man tycker GTA IV är helt underbart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...