Jump to content

FAQ - vanliga frågor och svar


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Hej och välkommen till GTA IVs FAQ! Syftet med tråden är att de allra vanligaste frågorna snabbt ska kunna besvaras genom att bara läsa igenom listan nedan. På så vis har nya medlemmar lättare för att hitta svar på sina frågor, och vi slipper ett överflöd av nystartade trådar med samma frågeställningar. "FAQ" är en förkortning för engelskans "Frequently Asked Questions", det vill säga "ofta ställda frågor".

Skriv gärna in fler frågor i tråden om ni kommer på nåt, så ska vi se om det går att besvara och klistra in! :)

Nu när listan blivit så lång, kan du hitta svar genom att skriva sökorden i sökfältet längst ner på sidan, eller använda dig av funktionen Ctrl + F.

*~*~*

Q: Till vilka konsoler finns GTA IV?

A: GTA IV finns som konsolversion till Playstation 3 och Xbox 360. Det släpptes till PC den 3:e december 2008. Playstation 2 kommer absolut garanterat aldrig få någon version av GTA IV.

Q: Vilka systemkrav har GTA IV till PC?

A: Se här.

Minimumkrav:

- Windows Vista / XP

- Intel Core 2 Duo 1,8 GHz / AMD Athlon X2 64 2,4 GHz

- 1,5 GB minne

- 16 GB hårddiskutrymme

- Grafikkort med 256 MB minne (Geforce 7900 / Radeon X1900)

Rekommenderat:

- Intel Core 2 Quad 2,4 GHz / AMD Phenom X3 2,1 GHz

- 2 GB minne (Windows XP) / 2,5 GB (Vista)

- Grafikkort med 512 MB minne (Geforce 8600 / Radeon 3870

Q: Vad är det för nedladdningsbara episoder jag hört talas om?

A: Två stora nedladdningsbara extrapaket har kommit till Xbox 360-versionen av spelet. Den första episoden heter The Lost and Damned och den andra heter The Ballad of Gay Tony.

Q: Kommer det nedladdningsbart material till Playstation 3? UPPDATERAT!

Q: Kommer det nedladdningsbart material till PC?

A: JA, det kommer både finnas en skivversion man köper i butik eller på beställningssajter såsom CDON, samt enskilda DLC-paket som laddas ned via Playstation Store. Båda alternativen kommer göras tillgängliga den 16/4 2010.

Q: Hur mycket kostar GTA IV?

A: Det varierar. För att snabbt kolla upp ungefär vad priset ligger på kan du kolla Pricerunner, Kelkoo och Prisjakt.

Q: Vad är det för "Special Edition" jag hört talas om?

A: Grand Theft Auto IV - Special Edition är precis samma spel, men när man köper paketet får man ett antal saker som inte finns med i vanliga versionen. Dessa är:

  • En plåtbox (bär en GTA IV-logo) med lås och nycklar,
  • En Rockstar-nyckelring till plåtboxen,
  • En specialgjord väska med Rockstar-logon på,
  • En bildbok med tecknade GTA IV-bilder,
  • Specialgjord soundtrackskiva med musik från spelet, samt
  • Själva spelet, i lyxomslag.


    Q: Var utspelar sig GTA IV?
    A: Spelet tar plats i Liberty City, men det är inte alls samma stad som vi sett i GTA III eller GTA: Liberty City Stories. Staden i GTA IV är tre gånger så stor till ytan och har mycket fler detaljer. Det är fortfarande en mindre karta än San Andreas, men mycket tätare och mer detaljerad. Det nya Liberty City är väldigt likt New York, medan den i GTA III och LCS bara hade vissa likheter med New York (och andra städer i USA).

    Q: Kan man trimma bilarna som man kunde i San Andreas? Nitro mm, är det med?
    A: Nej, det går inte. Däremot kan man byta färg på fordonen i en Pay'n'Spray.

    Q: Finns Pay'n'Spray fortfarande med i spelet?
    A: Ja, och man kan fortfarande använda dem till att slippa undan polisen - bara du gör det medan dina efterlysningsstjärnor är gråmarkerade, vilket betyder att du just för tillfället inte syns av polisen.

    Q: Kan man träna upp Nikos muskler, göra honom tjock, skaffa bättre vapenskills och sånt?
    A: Nej. Du kan däremot byta kläder. Det finns alltså heller inga gym.

    Q: Finns flygplan och helikoptrar med i spelet?
    A: Ja, ett flertal helikoptrar finns med och alla går att flyga. Flygplan är inte med, även om du ser några på flygplatsen/i luften. De går inte att gå in i och styra själv.

    Q: Finns fallskärmar med i spelet?
    A: Ja, det introducerades i The Ballad of Gay Tony som finns till Xbox 360 och så småningom (med början den 16/4 2010) till PS3 och PC.

    Q: Kan man använda SIXAXIS (rörelsekänslighet) till PS3-versionen? Hur är det med vibrationen till DualShock 3?
    A: Ja, både rörelsekänslighet och vibration finns med. Rörelsekänsligheten används till att styra motorcyklar, båtar och helikoptrar. Du kan även ladda om ditt vapen genom att göra ett snabbt ryck bakåt med handkontrollen. Man kan använda telefonen till att få fram en SIXAXIS-övning. Vibrationsfunktionen till DualShock 3 används bland annat till explosioner och bilkrockar; när du kraschar in i en bil eller vägg så vibrerar också din handkontroll.

    Q: Vaddå, måste jag använda rörelsekänslighet till PS3? Vad kass, kan jag inte stänga av den och använda spakar och knappar istället?
    A: Rörelsekänsligheten är såklart valbar, och du kan välja ifall den ska kunna användas till båtar, motorcyklar, helikoptrar, ladda om vapnen, i vissa minispel etc. individuellt. Du kan alltså ladda om med rörelsekänslighet medan du flyger med spakarna, till exempel.

    Q: Hur ropar man in en taxi/Hur blir man skjutsad av en taxi?
    A: När du går till fots kan du trycka vänster axelknapp (L1 / LB) för att ropa in en taxi i närheten. Gå fram till taxin och håll in fordonsknappen (/\ / Y) för att gå in som passagerare. Annars stjäl du bilen istället för att sitta som passagerare. Föraren frågar vart du vill, och ett antal checkpoints finns att välja mellan. Bläddra med spaken för att sedan bekräfta. Du kan även bli skjutsad till din egen placering (waypoint) på kartan, om du har en sådan utsatt.

    Q: Hur sätter man på halv- respektive helljusen på bilen?
    A: Håll in fyrkant / X för att sätta på/stänga av helljus.

    Q: Kan man sätta på blinkers?
    A: Nej.

    Q: Kan man ta reda på vilken låt som spelas på radion?
    A: Ja, med ZiT. Kolla nästa fråga.

    Q: Vad är ZiT för något?
    A: ZiT är en funktion till radion, där du använder din telefon för att ta reda på vad låten som spelas heter. Såhär gör du:

  1. Du hör en låt på radion du vill ha låtnamn och/eller gruppnamn på.
  2. Ta upp din telefon med Uppåtpil. Slå numret som finns på sidan 7 i PS3-manualen, sidan 5 i Xbox-manualen eller sidan 13 i din PC-manual. Har du tankat spelet, skyll dig själv. Här får du ingen hjälp, gå någon annanstans.
  3. Lazlow svarar och säger att du snart får ett SMS med låtinfo.
  4. Några sekunder senare får du ditt SMS.
  5. Nästa gång du vill använda ZiT behöver du inte slå numret - den ligger längst ned i din kontaktlista.

Låtarna du listat finns även på Rockstar Social Club som previews. Dessa går att köpa i fullversion via Amazon.

Q: Är hela staden upplåst från början?

A: Nej, men två av öarna (Broker/Dukes och Bohan) är det. Resten är avstängda på grund av

terroristhot

.

Q: Måste man installera spelet innan man kan spela?

A: Ja, men bara till PS3. Installationen är på drygt 3 gigabyte och tar omkring 7 minuter. Xbox 360-versionen kan än så länge inte installera alls. Installationen behöver du förstås bara göra första gången du ska spela. Till PC kräver spelet givetvis installation.

Q: Vilken version är bäst? PS3 eller Xbox 360?

A: Skillnaderna är ganska små, speciellt nu när PS3 har fått Trophies. PS3 sägs vara mer "realistiska färger" på, medan de är mer färgsprakande i 360-versionen. PS3 verkar ha kortare laddningstider. PS3 har färre problem med popups och aliasing, men skillnaden är inte jättestor. De båda versionerna är väldigt lika varandra, speciellt nu när båda konsoler har nedladdningsbara episoder.

Q: Så vilken version ska jag skaffa?

A: Döm själv av ovanstående svar, men det viktigaste är vilken konsol du föredrar och framförallt vad dina kompisar kommer skaffa. Det är inte kul att sitta där med kortare laddningstider eller möjlighet till Achievements om du inte kommer kunna spela GTA IV online med dina polare. Skaffa den version du vill spela online med dina kompisar, helt enkelt.

Q: Finns Unique Stunt Jumps kvar i spelet?

A: Ja, det finns 50 st att klara av. Du kan se efter hur många du hittat och hur många du klarat av i "Stats". När du klarat av allihopa får du en PS3-trofé eller en Xbox 360-Achievement som heter Daredevil.

Q: Kan man åka tåg och tunnelbana i spelet?

A: Ja, det går. Du kan däremot inte styra själv, och några sidouppdrag finns inte.

Q: Kan man spela split screen?

A: Nej, man kan inte spela två eller flera personer på samma skärm. Däremot finns ett stort multiplayerläge för upp till 16 personer online.

Q: Vad är Rockstar Social Club för något?

A: En officiell hemsida från Rockstar som samlar din spelstatistik från GTA IV och andra spel. Mer info i denna tråd!

Q: Mitt spel hänger sig! Hur löser jag det? Jag spelar på PS3.

A: Det finns vissa PS3-enheter som har problem med detta, men en patch (1.1) har släppts och går att ladda ner genom din PS3. Se till att ha ett PSN-konto och vara inloggad på detta när du startar spelet, så kommer en popup om en ny version du måste tanka för att spela online. Tryck bara OK så stängs spelet av, patchen på 18 MB laddas ner och installeras på mindre än en minut. Sen startar spelet om och dina frysproblem borde vara lösta.

Ifall du inte har möjlighet att logga in på PSN kan du försöka med att ändra upplösning till 720p, uppdatera till senaste firmware (går att göra via PC och USB-enhet), stänga av autosave och vibrationsfunktionen. För mer info, kolla den här tråden.

Q: Kan man tvätta sin bil?

A: Ja, det går. Ett antal biltvättar finns utplacerade på kartan.

Q: När får man den nya mobiltelefonen?

A: Man får den av

Playboy X

strax efter att man låst upp ön

Algonquin

.

Q: Vilka funktioner har den nya telefonen som den gamla inte hade?

A: Man kan byta tema och ringsignal på den. Dessutom har den kamera, men man kan inte se bilderna man tagit efteråt. Den används bara i uppdrag.

Q: Vad behövs för att klara 100%?

A: Kolla in den här listan.

Q: Vart ska de bilar som Stevie skickar SMS om hela tiden? Jag förstår inte vart det är jag ska åka?

A: Sätt paus och titta på kartan. Tryck /\ / Y för att få fram hjälplistan över symboler. Någonstans ser du "Garage"-symbolen (en bil). Leta upp samma symbol på Bohan, så ser du exakt vart du ska.

Q: Hjälp! Jag har fastnat på ett uppdrag, kan jag lägga upp min sparfil (PS3) så nån fixar det åt mig?

A: Jadå, det går. Inne i XMB (huvudmenyn för PS3) går du till Spel -> Sparade data, tryck X och leta upp din sparfil, tryck /\ och välj "Kopiera". Du kan kopiera till ett annat PS3-inlogg, men det hjälper inte mycket. Välj istället att kopiera över till minneskort, PSP, USB eller hårddisk och koppla in till en dator. Zippa filerna och ladda upp/maila till någon. När du tar emot sparfiler av någon gör du i omvänd ordning: Gå till Spel -> Sparade data, leta upp ditt lagringsmedium och tryck Kopiera. Du kan få frågor om att "ersätta befintliga data", välj OK (men bara om du backupat dina egna sparfiler!).

Q: Kan man stänga av radion?

A: Ja, håll bara in vänster/högerknappen.

Q: Hur stänger man av motion blur-effekten på PC?

A: Tryck på "P" för att stänga av den.

Q: Fuska, hur gör jag det? Vilka fuskkoder finns?

A: Här är listan. Du trycker Uppåtpil för att ta fram telefonen, sedan Uppåtpil igen för att få fram siffersatsen. Använd pilknapparna för att välja vilken siffra du vill slå in, tryck därefter X (PS3) eller A (Xbox 360) för att slå in siffran. Bokstäver i fuskkoden fungerar som på en vanlig mobiltelefon när du skriver SMS.

*~*~*

Redigerad av Henkibojj
Senast uppdaterad 19/3 2010 kl. 12:13 av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 126
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Bra Henki ska du inte skriva om det där när folk klagar om uppdrag grejset. Menar att de ska skriva uppdargs namnet som tråd titel om de vill ha hjälp och de ska spoila hoppas du förstog mig rätt nu :).

Btw keep up the good work here :(

Det kommer en ny tråd om hur man gör trådar på rätt sätt för att man inte ska spoila för andra. Just nu håller vi på och diskuterar hur den ska se ut, men uppdragsnamn som trådtitel/description ska vara en del :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tips på frågor:

När släpps GTA IV i Sverige?

Hur mycket kostar GTA IV?

Hur gammal måste man vara för att spela GTA IV?

Varför startar inte spelet? (Hårdvarufel?)

Hur länge är det rekommenderat att köra?

m.fl

Bara exempel. Men kanske inte tillhör under FAQen. Det lär ju tillkomma en hel del när spelet väl släpps. Den som först klarar ut det här (av moderatorerna) lär ju fylla på listan för fulla muggar. Bra arbete annars.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle gärna vilja ha med "vad ska du ha på dig när du lirar" som en av FAQ frågorna..

Hey, vi har åtminstone inga trådar fulla med personangrepp (än) som det var vid SA...

Tips på frågor:

När släpps GTA IV i Sverige?

Hur mycket kostar GTA IV?

Hur gammal måste man vara för att spela GTA IV?

Varför startar inte spelet? (Hårdvarufel?)

Hur länge är det rekommenderat att köra?

m.fl

Bara exempel. Men kanske inte tillhör under FAQen. Det lär ju tillkomma en hel del när spelet väl släpps. Den som först klarar ut det här (av moderatorerna) lär ju fylla på listan för fulla muggar. Bra arbete annars.

När det släpps är väl rätt uppenbart med tanke på den stora nedräknaren som finns. Vad det kostar... mja, jag kan lägga länk till Pricerunner, Kelkoo och Prisjakt. Hur gammal man måste vara? Vi har ju inga lagkrav i Sverige så den vet jag inte att den behövs. Hårdvarufel tar vi om det kommer.

"Hur länge är det rekommenderat att köra?" Menar du i sträck eller total speltid? Varför, oavsett vilket, skulle den behöva vara med i en FAQ? "Sträck på benen, ta regelbundna raster. Gå och ät något, ta lite luft..." :)

Lade till prislänkar och en SE-fråga.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hey, vi har åtminstone inga trådar fulla med personangrepp (än) som det var vid SA...

När det släpps är väl rätt uppenbart med tanke på den stora nedräknaren som finns. Vad det kostar... mja, jag kan lägga länk till Pricerunner, Kelkoo och Prisjakt. Hur gammal man måste vara? Vi har ju inga lagkrav i Sverige så den vet jag inte att den behövs. Hårdvarufel tar vi om det kommer.

"Hur länge är det rekommenderat att köra?" Menar du i sträck eller total speltid? Varför, oavsett vilket, skulle den behöva vara med i en FAQ? "Sträck på benen, ta regelbundna raster. Gå och ät något, ta lite luft..." :)

Lade till prislänkar och en SE-fråga.

Det kan ju alltid vara bra lägga till rekommendationer, t.ex att man inte ska köra för mycket, att man ska äta regelbundet trots att man älskar spelet och att man ska gå på toa etc. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hey, vi har åtminstone inga trådar fulla med personangrepp (än) som det var vid SA...

Var inte menat som en pik, tycker det är ett bra jobb ni gör (det jag sett iaf)

Menar mest bara att det finns en mängd onödiga trådar fulla med skit.

t.ex ; Kommer du kolla på trailern å alla liknade

Trodde ert jobb var att lindra Teh noobstorm ?

Redigerad av FerkurZ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju alltid vara bra lägga till rekommendationer, t.ex att man inte ska köra för mycket, att man ska äta regelbundet trots att man älskar spelet och att man ska gå på toa etc. :)

Skriv hur frågan ska vara formulerad och skriv ett bra svar till den så kanske, kanske den kommer med.

Fast just nu tycker jag det låter rätt onödigt.

@FerkurZ: Nja, det vi kan/ska göra är att se till så folk håller regler. Visst ser jag några dubbeltrådar nu, men det kan nog fixas.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vart jag ska småga om dessa småfrågor så jag ställer dom här. Förresten, det kanske borde vara bra med en tråd som heter "Småfrågor" som inte kräver en hel topic. Precis som dom har hos FMSweden. Aja, till saken.

1) Hur ropar man in en taxi/Hur blir man skjutsad av en taxi?

2) Kan man bara trycka in så långa nummer som man måste trycka in (Tror det är 10). Alltså, man kan inte ringa t.ex 911 eller 08-234?

3) Hur sätter man på halv respektive helljusen på bilen. Jag har glömt det och hittar det inte i manualen.

4) Kan man bara dricka sig full när man är med vänner eller på date? Jag har provat ensam, men jag förstår inte?

Tack.

Redigerad av Henkibojj
Tog bort tags, de var ju bara onödiga?
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vart jag ska småga om dessa småfrågor så jag ställer dom här. Förresten, det kanske borde vara bra med en tråd som heter "Småfrågor" som inte kräver en hel topic. Precis som dom har hos FMSweden. Aja, till saken.

1) Hur ropar man in en taxi/Hur blir man skjutsad av en taxi?

2) Kan man bara trycka in så långa nummer som man måste trycka in (Tror det är 10). Alltså, man kan inte ringa t.ex 911 eller 08-234?

3) Hur sätter man på halv respektive helljusen på bilen. Jag har glömt det och hittar det inte i manualen.

4) Kan man bara dricka sig full när man är med vänner eller på date? Jag har provat ensam, men jag förstår inte?

Tack.

Bra frågor, jag lägger till de tre första eftersom jag inte har svar på den sista.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra frågor, jag lägger till de tre första eftersom jag inte har svar på den sista.

Tack :lol:

Hehe, jag ringde 911 och då kom polisen till gatan jag var på. :(

Hur då? Jag kan bara trycka in det högsta antalet siffror och sedan ringa. Jag kan inte knappa in tre siffror och sedan bara ringa. Jag vet att jag gör någonting fel, men vadå? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...